Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-10, 17:51
  #1
Medlem
Molags avatar
Sökte lite halvhjärtat i forumet men hittade ingen liknande tråd.
Jag har ett par frågor till er som Klardrömmer regelbundet.

1. Eftersom man är medveten att man drömmer liknar de då en fantisering?
Tar ett exempel, om jag fantiserar att jag flyger så känns de ju inte speciellt, men skiljer de sig mycket att flyga i en klardröm?

2. Läste i någon tråd att någon inte vågade göra saker i sin klardröm eftersom han inte va helt säker på om de va en dröm eller verklighet. Är detta svårt att skilja på?

3. Har ni som klardrömmer någon gång längtat tillbaka till "vanliga" drömmar som ni inte styr?

Tacksam för svar!
Citera
2009-11-10, 18:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molag
2. Läste i någon tråd att någon inte vågade göra saker i sin klardröm eftersom han inte va helt säker på om de va en dröm eller verklighet. Är detta svårt att skilja på?
Att klardrömma går ut på att vara medveten om att man drömmer, det är hela grejjen så nej det är absolut inte svårt att skilja på. När du väl är medveten om att du drömmer kommer du att se flera tecken på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Molag
3. Har ni som klardrömmer någon gång längtat tillbaka till "vanliga" drömmar som ni inte styr?
Ingen har bara klardrömmar så de som klardrömmer har "vanliga" drömmar också.
Citera
2009-11-20, 16:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molag
1. Eftersom man är medveten att man drömmer liknar de då en fantisering?
Av de få klardrömmar som jag har haft får mitt svar bli nej. Fantisering är något som du skapar fram i ditt huvud. I en klardröm så upplever du att du verkligen gör det. Du kan uppleva syn-, hörsel-, känsel- och doftintryck. Det är som en dröm, men du är medveten om att du drömmer och kan därför göra mer aktiva val än att bara drivas av vad du känner.
Citera
2010-12-21, 00:52
  #4
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Att klardrömma går ut på att vara medveten om att man drömmer, det är hela grejjen så nej det är absolut inte svårt att skilja på. När du väl är medveten om att du drömmer kommer du att se flera tecken på detta.

Håller faktiskt inte med. Att klardrömma är väll att vara vid medvetandet medan man drömmer, inte nödvändigtvis vara medveten om att man drömmer. Eller har jag fel?

Förra veckan till exempel hade jag en dröm som jag var medveten i. Den var dock otroligt realistisk och medan jag drömde kunde jag verkligen inte avgöra om jag "var i" verkligheten eller sov, trots att jag försökte.
Citera
2010-12-22, 23:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molag
Sökte lite halvhjärtat i forumet men hittade ingen liknande tråd.
Jag har ett par frågor till er som Klardrömmer regelbundet.

1. Eftersom man är medveten att man drömmer liknar de då en fantisering?
Tar ett exempel, om jag fantiserar att jag flyger så känns de ju inte speciellt, men skiljer de sig mycket att flyga i en klardröm?

2. Läste i någon tråd att någon inte vågade göra saker i sin klardröm eftersom han inte va helt säker på om de va en dröm eller verklighet. Är detta svårt att skilja på?

3. Har ni som klardrömmer någon gång längtat tillbaka till "vanliga" drömmar som ni inte styr?

Tacksam för svar!
1. Nej, det känns som om det skulle vara på riktigt. Men du vet att det är en dröm.

2. Enklast att ta reda på om man drömmer eller inte är genom att göra många olika RCs. Efter att du har gjort det så kan du vara säker på att du drömmer.

3. Jag klardrömmer inte varje natt, men jag skulle nog gärna vilja kunna göra det. Man tröttnar nog aldrig på det.

Edit: Såg nu att tråden var över 1 år gammal. Dock var jag inte först med bumpen
Citera
2010-12-22, 23:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molag
Sökte lite halvhjärtat i forumet men hittade ingen liknande tråd.
Jag har ett par frågor till er som Klardrömmer regelbundet.

1. Eftersom man är medveten att man drömmer liknar de då en fantisering?
Tar ett exempel, om jag fantiserar att jag flyger så känns de ju inte speciellt, men skiljer de sig mycket att flyga i en klardröm?

Att klardrömma är enbart att vara medveten om att man drömmer, så det kan nog skilja sig åt ganska så mycket. Många säger att det är så fantatiskt, men de gånger jag har klardrömt så har det känns väldigt oklart och suddigt, även om de likt många vanliga drömmar kan kännas mer verkliga än verkligheten på ett sett, då man är mycket närmare allt eller hur man nu ska förklara det.

Men överlag så går det inte att jämföra med verkligheten, även om den likt en vanlig dröm är mycket mer påtaglig än vanliga fantasier, men du har mer kontroll över vanliga fantasier, att få kontroll över en dröm är mycket svårare.
__________________
Senast redigerad av HenrikE 2010-12-22 kl. 23:59.
Citera
2010-12-22, 23:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gambia
Håller faktiskt inte med. Att klardrömma är väll att vara vid medvetandet medan man drömmer, inte nödvändigtvis vara medveten om att man drömmer. Eller har jag fel?

Förra veckan till exempel hade jag en dröm som jag var medveten i. Den var dock otroligt realistisk och medan jag drömde kunde jag verkligen inte avgöra om jag "var i" verkligheten eller sov, trots att jag försökte.

Men då är ju mer eller mindre alla drömmar klardrömmar, hur ska du öht kunna komma ihåg drömmen om du inte var medveten då du drömde?
Citera
2010-12-23, 00:30
  #8
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Men då är ju mer eller mindre alla drömmar klardrömmar, hur ska du öht kunna komma ihåg drömmen om du inte var medveten då du drömde?

Nja. Knivigt. Det handlar väll om graden av medvetande kanske.

Men tänk så här: Jag hade en väldigt tydlig dröm, total kontroll och vid medvetandet om allt som skedde. Drömmen var även otroligt realistisk så jag blev otroligt osäker på om jag drömde eller om jag var vaken. Dum som jag var glömde jag även att reality checka och spenderade därför den större delen av drömmen med att fundera över om jag drömde eller ej.

Detta måste ju ändå ha varit en klardröm då jag faktiskt var nästan helt klar i huvudet under drömmen även fast jag inte var helt medveten om att jag drömde?
Citera
2010-12-23, 00:59
  #9
Medlem
Luciditys avatar
1. Om man fantiserar något tillräckligt hårt i vaket tillstånd så kan man ju få små känslor kring det. I drömmar är detta väldigt mycket förstärkt och tanke leder direkt till upplevelse.

2. Angående vissa saker som kan bli riktigt pinsamma har jag ibland tänkt "det KANSKE inte är en dröm" och därav undviker den, även om jag flyger runt och skjuter eldbollar. Men detta är något som går att träna bort.

3. Jag har hört en person skriva om det faktiskt. Han beskrev det som att i lucid drömar vet man att allt är en dröm, men i vanliga drömmar tror man att det är på riktigt. Därav är det skönare att till exempel flyga i en normal dröm. Jag har också läst om en annan som påstår sig ha endast lucid drömmar som vill kunna återgå normala drömmar men inte lyckats. Men personligen tycker jag att lucid drömmar är bättre på alla sätt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback