Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Man ska ju verkligen ha osis om det kommer en rånare precis när man passerar förbi grinden in till Swartlings.
Javisst - riktig osis. Men det är den enda vettiga förklaringen jag kan komma på varför Häggström skulle försökt fly in på ridskolans område och omöjligt är det ju inte.
Citat:
Jag har rekat litet vid mordplatsen. Nattetid när det är mörkt.
Det är bara att konstatera, att mordplatsen är en av de sämst upplysta platserna på området:
- Från Valhallavägen ser man ingenting - dels pga av mörkret, dels pga att ett mindre trähus skymmer.
- Från gångstigen är det också svårt: En belysningsstolpe (som inte ser ut att vara ditsatt igår!) är riktad mot gångstigen och det ljuset gör det svårt att se hur det ser ut vid själva mordplatsen.
Uppringaren sade ju att han sett mycket blod. Det tror jag inte man har en chans att bedöma vare sig från Valhallavägen eller från gångstigen (om nu inte mordet begicks precis intill staketet).
Alltså bör uppringaren ha befunnit sig precis vid mordplatsen. Då är det antingen mördaren eller en vän/medhjälpare till mördaren.
För övrigt noterade jag att det lyste svagt inne i den stora tegelbyggnaden trots den sena timmen. Och en dörr in till de låga träbyggnader som befinner sig mellan tegelbyggnaden och gångstigen stod på glänt och där inne lyste det också. Jag trodde stället var nedlagt, men där pågår tydligen något nattetid i alla fall?
Det är bara att konstatera, att mordplatsen är en av de sämst upplysta platserna på området:
- Från Valhallavägen ser man ingenting - dels pga av mörkret, dels pga att ett mindre trähus skymmer.
- Från gångstigen är det också svårt: En belysningsstolpe (som inte ser ut att vara ditsatt igår!) är riktad mot gångstigen och det ljuset gör det svårt att se hur det ser ut vid själva mordplatsen.
Uppringaren sade ju att han sett mycket blod. Det tror jag inte man har en chans att bedöma vare sig från Valhallavägen eller från gångstigen (om nu inte mordet begicks precis intill staketet).
Alltså bör uppringaren ha befunnit sig precis vid mordplatsen. Då är det antingen mördaren eller en vän/medhjälpare till mördaren.
För övrigt noterade jag att det lyste svagt inne i den stora tegelbyggnaden trots den sena timmen. Och en dörr in till de låga träbyggnader som befinner sig mellan tegelbyggnaden och gångstigen stod på glänt och där inne lyste det också. Jag trodde stället var nedlagt, men där pågår tydligen något nattetid i alla fall?
Jag tror inte heller uppringaren var ett vittne som av en slump råkade se åtminstone delar av vad som hände. Antingen var det gm som ringde eller så befann sig uppringaren inne på Swartlings när PH knivades, så tror iaf jag. Han säger ju också något om "kom ut därifrån" - förutsatt att han syftar på sig själv kan han knappast mena annat än att han kom ut från Swartlingska tomten.
Det pågår iaf ingen ridskoleverksamhet - tror det var meningen att Musikhögskolan skulle ta över och bygga nytta på ridskolans gamla tomt men att k-märkning av vissa av byggnaderna satt en käpp i hjulet för detta. Jag tror du menar själva det gamla stallet och den utbyggnad där det funnits sadelkammare mm - vem vet vad som händer där, särskilt nattetid?
Citat:
"Tanten Swartling var vi jätterädda för. Hon skrek och jagade oss när vi genade över området."
Så sade en nära släkting till mig som på 60-talet gick i den gymnasieskola (vid namn "Statens Normalskola") som idag är Musikhögskolan.
Denna släkting berättade, att det inte fanns något staket mellan Swartlings och gångstigen på den tiden och att en del elever brukade snedda över Swartlings område.
Därför undrar jag: När sattes staketet mellan Swartlings och gångstigen upp? Nog fanns det väl där 1996?
Så sade en nära släkting till mig som på 60-talet gick i den gymnasieskola (vid namn "Statens Normalskola") som idag är Musikhögskolan.
Denna släkting berättade, att det inte fanns något staket mellan Swartlings och gångstigen på den tiden och att en del elever brukade snedda över Swartlings område.
Därför undrar jag: När sattes staketet mellan Swartlings och gångstigen upp? Nog fanns det väl där 1996?
För protokollet, "gamla" Musikhögskolan är den röda tegelbyggnaden intill Valhallavägen mellan vars och ridskolans område gångvägen finns. Gamla Statens Normal (gult tegel) ligger bakom denna och ridskolans byggnader, med flanken mot Lidingövägen, idag tillhör alltså även fd gymnasieskolan Musikhögskolan.
Staketet fanns där 1996, bör ha funnits på plats åtminstone sedan tidigt 80-tal, kanske ännu tidigare.