2011-12-26, 14:31
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Man ska ju verkligen ha osis om det kommer en rånare precis när man passerar förbi grinden in till Swartlings.

Javisst - riktig osis. Men det är den enda vettiga förklaringen jag kan komma på varför Häggström skulle försökt fly in på ridskolans område och omöjligt är det ju inte.

Citat:
Jag har rekat litet vid mordplatsen. Nattetid när det är mörkt.

Det är bara att konstatera, att mordplatsen är en av de sämst upplysta platserna på området:

- Från Valhallavägen ser man ingenting - dels pga av mörkret, dels pga att ett mindre trähus skymmer.

- Från gångstigen är det också svårt: En belysningsstolpe (som inte ser ut att vara ditsatt igår!) är riktad mot gångstigen och det ljuset gör det svårt att se hur det ser ut vid själva mordplatsen.

Uppringaren sade ju att han sett mycket blod. Det tror jag inte man har en chans att bedöma vare sig från Valhallavägen eller från gångstigen (om nu inte mordet begicks precis intill staketet).

Alltså bör uppringaren ha befunnit sig precis vid mordplatsen. Då är det antingen mördaren eller en vän/medhjälpare till mördaren.

För övrigt noterade jag att det lyste svagt inne i den stora tegelbyggnaden trots den sena timmen. Och en dörr in till de låga träbyggnader som befinner sig mellan tegelbyggnaden och gångstigen stod på glänt och där inne lyste det också. Jag trodde stället var nedlagt, men där pågår tydligen något nattetid i alla fall?

Jag tror inte heller uppringaren var ett vittne som av en slump råkade se åtminstone delar av vad som hände. Antingen var det gm som ringde eller så befann sig uppringaren inne på Swartlings när PH knivades, så tror iaf jag. Han säger ju också något om "kom ut därifrån" - förutsatt att han syftar på sig själv kan han knappast mena annat än att han kom ut från Swartlingska tomten.

Det pågår iaf ingen ridskoleverksamhet - tror det var meningen att Musikhögskolan skulle ta över och bygga nytta på ridskolans gamla tomt men att k-märkning av vissa av byggnaderna satt en käpp i hjulet för detta. Jag tror du menar själva det gamla stallet och den utbyggnad där det funnits sadelkammare mm - vem vet vad som händer där, särskilt nattetid?

Citat:
"Tanten Swartling var vi jätterädda för. Hon skrek och jagade oss när vi genade över området."

Så sade en nära släkting till mig som på 60-talet gick i den gymnasieskola (vid namn "Statens Normalskola") som idag är Musikhögskolan.

Denna släkting berättade, att det inte fanns något staket mellan Swartlings och gångstigen på den tiden och att en del elever brukade snedda över Swartlings område.

Därför undrar jag: När sattes staketet mellan Swartlings och gångstigen upp? Nog fanns det väl där 1996?

För protokollet, "gamla" Musikhögskolan är den röda tegelbyggnaden intill Valhallavägen mellan vars och ridskolans område gångvägen finns. Gamla Statens Normal (gult tegel) ligger bakom denna och ridskolans byggnader, med flanken mot Lidingövägen, idag tillhör alltså även fd gymnasieskolan Musikhögskolan.

Staketet fanns där 1996, bör ha funnits på plats åtminstone sedan tidigt 80-tal, kanske ännu tidigare.
Citera
2011-12-27, 01:19
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Javisst - riktig osis. Men det är den enda vettiga förklaringen jag kan komma på varför Häggström skulle försökt fly in på ridskolans område och omöjligt är det ju inte.
Jag funderar på om det kanske finns en möjlighet till: Kan det möjligen vara så, att Häggström hade något ärende in på området och alltså gick till mordplatsen frivilligt?

Häggström har beskrivits som skötsam, men dels är källorna till dessa påståenden vaga, dels behöver hans ärende dit inte ha varit något grovt brottsligt.

Det där med knivhugg i ansiktet på en storvuxen person är litet ovanligt och får mig att fundera på om inte mördaren kände (eller i alla fall kände till) Häggström sedan tidigare och att dådet på något sätt uttryckte personlig vrede.

Vore bra om någon som kände Häggström kunde fylla i här och bekräfta eller dementera.

Citat:

Jag tror inte heller uppringaren var ett vittne som av en slump råkade se åtminstone delar av vad som hände. Antingen var det gm som ringde eller så befann sig uppringaren inne på Swartlings när PH knivades, så tror iaf jag. Han säger ju också något om "kom ut därifrån" - förutsatt att han syftar på sig själv kan han knappast mena annat än att han kom ut från Swartlingska tomten.

Det pågår iaf ingen ridskoleverksamhet - tror det var meningen att Musikhögskolan skulle ta över och bygga nytta på ridskolans gamla tomt men att k-märkning av vissa av byggnaderna satt en käpp i hjulet för detta. Jag tror du menar själva det gamla stallet och den utbyggnad där det funnits sadelkammare mm - vem vet vad som händer där, särskilt nattetid?
Mmm - uppringaren var säkert inne på området, vid mordplatsen.

Om det nu pågår litet verksamhet i stallet (ja, det är stallet och utbyggnaden jag menar) nattetid, kan det inte ha gjort det även 1996? Visserligen var verksamheten igång då, men det ser inte ut att vara särskilt svårt att ta sig in där.

Citat:

För protokollet, "gamla" Musikhögskolan är den röda tegelbyggnaden intill Valhallavägen mellan vars och ridskolans område gångvägen finns. Gamla Statens Normal (gult tegel) ligger bakom denna och ridskolans byggnader, med flanken mot Lidingövägen, idag tillhör alltså även fd gymnasieskolan Musikhögskolan.

Staketet fanns där 1996, bör ha funnits på plats åtminstone sedan tidigt 80-tal, kanske ännu tidigare.
Tack för uppgiften om staketet. Tycker man kan utesluta det där med att han skulle ha genat.

Japp - Statens Normal låg i de gula tegelbyggnaderna; i familjelabumet finns foton på en ung och glad SibirienKalle framför skolbyggnaden, hållandes ett studentplakat med foto på en nära släkting
Citera
2011-12-27, 03:17
Medlem
Citat:
Jag funderar på om det kanske finns en möjlighet till: Kan det möjligen vara så, att Häggström hade något ärende in på området och alltså gick till mordplatsen frivilligt?

Häggström har beskrivits som skötsam, men dels är källorna till dessa påståenden vaga, dels behöver hans ärende dit inte ha varit något grovt brottsligt.

Det där med knivhugg i ansiktet på en storvuxen person är litet ovanligt och får mig att fundera på om inte mördaren kände ...
[...]
Över huvud taget har det talats och (be)skrivits om den mördade Häggström så som person betraktad (med allt vad som däri vederbörligen kan ingå, och förvisso vara adekvat för den här tråddiskussionen) alltför lite, enligt mig.

Jag har tänkt på detta ett tag (delvis efter att jag egentligen inte funnit något matnyttigt alls på tråden eller på andra ställen), men inte kommit på en lämplig ingång till att dra i gång en diskussion om saken.

Det jag själv vet för tillfället är av ringa värde.
Bland annat har jag noterat att han var skriven (och bodde?) hos sina föräldrar på Ekerö, åtminstone modern, vid dödstillfället i oktober 1996.
Häggström var ogift och utan barn, det känner jag också till.
Vidare (av överakademisk natur) föddes han alltså i Nordingrå, Västernorrland.

Vet du om det diskuterats mer ingående någonstans egentligen om detta med Häggström och hans personhistoria, privata förehavanden, exakta KTH-kontakter, personkontakter över huvud taget o.s.v.?
Citera
2011-12-27, 15:25
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Över huvud taget har det talats och (be)skrivits om den mördade Häggström så som person betraktad (med allt vad som däri vederbörligen kan ingå, och förvisso vara adekvat för den här tråddiskussionen) alltför lite, enligt mig.

Jag har tänkt på detta ett tag (delvis efter att jag egentligen inte funnit något matnyttigt alls på tråden eller på andra ställen), men inte kommit på en lämplig ingång till att dra i gång en diskussion om saken.

Bland annat har jag noterat att han var skriven (och bodde?) hos sina föräldrar på Ekerö, åtminstone modern, vid dödstillfället i oktober 1996.

Vet du om det diskuterats mer ingående någonstans egentligen om detta med Häggström och hans personhistoria, privata förehavanden, exakta KTH-kontakter, personkontakter över huvud taget o.s.v.?
Snyggt jobbat med hans adresser! Så han var skriven på Ekerö? annars har det ju sagts att han bodde på Gärdet. Konstigt. Bodde han inte på Gärdet måste man fråga sig vad han gjorde på platsen. Finns absolut ingen anledning att gå åt det hållet om man bor på Ekerö. Kan han ha bott i studentrum eller hyrt i andra hand och varit skriven hos föräldrarna?

Det enda jag läst, sett eller hört om Häggström som privatperson (förutom det rätt intetsägande uttalandet om att han var en skötsam teknolog) är det som användaren "Grisgugge" skrivit i denna tråd. Han säger sig ha varit kurskamrat med Häggström men verkar inte ha varit nära bekant med honom om jag ska döma utifrån det han skriver.

Vore väldigt matnyttigt med mer information från Grisgugge!

Jag har ingen grund för att ifrågasätta att Häggström var något annat än just en skötsam teknolog. Jag tycker bara att med tanke på den udda platsen och det udda klockslaget (05:00 en måndagmorgon är vädligt sent, även för en tentapub ¨på KTH) måste man beakta alla möjligheter.

Här är en möjlighet som inte föreslagits tidigare (har ingen aning om det ens är tänkbart, men det visar i alla fall på möjligheten av många olika scenarios): När Häggström går förbi Swartlings hör han en kvinna ropa på hjälp inifrån området. Han går in för att se om han kan hjälpa och finner en pågående våldtäkt. När han försöker ingripa blir våldtäktsmannen vansinnig. Kvinnan vågar aldrig ge sig till känna.

Tjaa - omöjligt är det väl i alla fall inte.
Senast redigerad av SibirienKalle 2011-12-27 kl. 15:40.
Citera
2011-12-27, 17:45
Medlem
Citat:
Snyggt jobbat med hans adresser! Så han var skriven på Ekerö? annars har det ju sagts att han bodde på Gärdet. Konstigt. Bodde han inte på Gärdet måste man fråga sig vad han gjorde på platsen. Finns absolut ingen anledning att gå åt det hållet om man bor på Ekerö. Kan han ha bott i studentrum eller hyrt i andra hand och varit skriven hos föräldrarna?

Det enda jag läst, sett eller hört om Häggström som privatperson (förutom det rätt intetsägande uttalandet om att han var en skötsam teknolog) är det som användaren "Grisgugge" skrivit i denna tråd. Han säger sig ha varit kurskamrat med Häggström men verkar inte ha varit nära bekant med honom om jag ska döma utifrån det han skriver.

Vore väldigt matnyttigt med mer information från Grisgugge!

Jag har ingen grund för att ifrågasätta att Häggström var något annat än just en skötsam teknolog. Jag tycker bara att med tanke på den udda platsen och det udda klockslaget (05:00 en måndagmorgon är vädligt sent, även för en tentapub ¨på KTH) måste man beakta alla möjligheter.

Här är en möjlighet som inte föreslagits tidigare (har ingen aning om det ens är tänkbart, men det visar i alla fall på möjligheten av många olika scenarios): När Häggström går förbi Swartlings hör han en kvinna ropa på hjälp inifrån området. Han går in för att se om han kan hjälpa och finner en pågående våldtäkt. När han försöker ingripa blir våldtäktsmannen vansinnig. Kvinnan vågar aldrig ge sig till känna.

Tjaa - omöjligt är det väl i alla fall inte.
Jo, han var skriven på Tappströmsvägen 108 på Ekerö, på samma adress som åtminstone en av föräldrarna (vilken fortfarande är skriven/bor där dags dato).
Det är så det ser ut hos Skatteverket i dag, enligt de uppgifter som finns där.

Det kan också nämnas att PH heller inte hade någon särskild postadress då i oktober 1996, och ej heller har haft det tidigare. Han har bara varit skriven inkluderat haft sin post på/till Tappströmsvägen 108 på Ekerö ända sedan år 1979.

Jag känner inte till huruvida han ändå bott i något studentrum eller i någon andrahandslägenhet, men det bör ju polisen trots allt veta, tycker jag. Samtidigt torde det vara mindre troligt (?) att han bodde någon annanstans än där han hade sin post (i och med att han alltså inte någonsin [enligt Skatteverket, i alla fall] har haft en annan postadress än den på Ekerö).

Samma uppfattning och känsla har jag apropå detta med Häggströms s.k. skötsamhet etc.
Att bo hemma hos föräldrarna eller ena föräldern i en ålder av 25 – är likväl rätt vanskligt att spekulera vidare egentligen om; det är ju inte särskilt ovanligt att studenter av bostadsbristskäl "tvingas" bo kvar i föräldrahemmet.
Emellertid: Detta att han de facto rörde sig inne på Swartlings område klockan 05.00 är ju något anmärkningvärt ändock. Kan han ha varit i närheten i kölvattnet av det där KTH-eventet tidigare under kvällen, tänker jag lite högt. (Saken har ju härvidlag också diskuterats ett par varv på den här tråden.)

Jag vet inte hur vanligt förekommande det är att KTH:are från 1996-tiden läser på Flashback och i den här krimhistorie-tråden. Om så, borde väl en och annan i någon mening kanhända känna till, ha hört något ytterligare än vad som här berättats, eller? ... Femton år är ju också en förhållandevis lång tid. Många av de KTH-studenterna (de flesta är m.a.o. inte som Lasermannen och Balettmannen, som lär ha gått där och "skrotat" i just ca 15 år – och sedan inte kommit vidare direkt i livet ...) kanske i dag lever ett helt annat liv o.s.v.

Det scenario du skissar upp med att PH eventuellt sprang in vid Swartlings då han hörde en skrikande kvinna – är inte alls omöjligt att så skedde. Vem vet? ...
Citera
2011-12-27, 17:48
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Det där med knivhugg i ansiktet på en storvuxen person är litet ovanligt och får mig att fundera på om inte mördaren kände (eller i alla fall kände till) Häggström sedan tidigare och att dådet på något sätt uttryckte personlig vrede.

Vore bra om någon som kände Häggström kunde fylla i här och bekräfta eller dementera.

Mmm - uppringaren var säkert inne på området, vid mordplatsen.

Om det nu pågår litet verksamhet i stallet (ja, det är stallet och utbyggnaden jag menar) nattetid, kan det inte ha gjort det även 1996? Visserligen var verksamheten igång då, men det ser inte ut att vara särskilt svårt att ta sig in där.

Visst kan Häggström traskat in frivilligt på ridskolans område, en "träff" eventuellt bestämd i förväg, för att undersöka något eller för att ingripa i ett scenario liknande det du föreslår i senare inlägg. Just ansiktsskadorna gör det hela märkligt för precis som du skriver, de pekar mot ett "personligt" motiv, något riktat mot PH själv eller där han i angriparens ögon symboliserar någon/något.

Självklart kan någon form av ljusskygg verksamhet ägt rum inne bland stall - och ridhusbyggnaderna under hösten 1996, det är som sagt mörkt och lite avsides. Däremot tror jag knappast att någon/några obehöriga regelbundet skulle varit inne i något av stallen; sådant brukar märkas och man vill definitivt inte ha okända springande bland hästar och brännbara material som hö etc utan det hade man isf försökt förhindra.

Citat:

Citat:

Ja, PH var skriven på Ekerö - däremot var han enligt vad jag minns denna morgon på väg mot en adress på Gärdet som jag tyvärr inte kommer ihåg. Tror inte det var t ex Jerum (studenthotell på Studentbacken invid Lidingövägen/Erik Dahlbergsgatan). Ekerö är pga resvägen/-tiden inte någon idealisk adress om man pluggar på Teknis och tyvärr är jag inte säker men jag tror det var så att PH faktiskt bodde på Gärdet.
Citera
2011-12-27, 18:52
Medlem
Moon The Loons avatar
Någon som vet vilken säsong samt avsnitt på Veckans Brott detta fall togs upp?
Citera
2011-12-27, 19:07
Medlem
Citat:
[...]
Ja, PH var skriven på Ekerö - däremot var han enligt vad jag minns denna morgon på väg mot en adress på Gärdet som jag tyvärr inte kommer ihåg. Tror inte det var t ex Jerum (studenthotell på Studentbacken invid Lidingövägen/Erik Dahlbergsgatan). Ekerö är pga resvägen/-tiden inte någon idealisk adress om man pluggar på Teknis och tyvärr är jag inte säker men jag tror det var så att PH faktiskt bodde på Gärdet.
Det intressanta är likväl att PH då (14/10-96) inte hade någon särskild postadress (förutom den han var skriven på ute på Ekerö). Detta har jag fått uppdaterat rätt nyligen och s.a.s. dubbelkollat själv, då saken sannerligen är relevant att känna till. (Jag kanske har missat om informationen redan finns införlivad någonstans tidigare på tråden – och sedan får man ju utgå ifrån att polisen även undersökt denna belägenhet och vet om PH:s bostadssituation då i okt. 96.)

Det oaktat, torde, spekulerar jag, PH eventuellt ändå kanske ha bott i hygglig närhet (i alla fall en bra bit närmare än Ekerö) till KTH ... Frågan (då) är var exakt; och vet polisen om var etcetera.

Du nämner Gärdet – och i så fall kan PH just varit på väg dit-åt, när han samtidigt passerade Valhallavägen 99 och gick ...
Frågan är - som det språkats om: Vad hade han inne vid Swartlings att göra de facto?

Vad gäller PH:s då aktuella privata personhistoria blir jag inte tillfreds med att det egentligen inte framkommer någonting på/hos PH av s.a.s. komprometterande karaktär i någon mening. Det gränsar, om man så vill, nästan till att PH var så "fläckfri" att man nära nog blir lätt misstänksam.
(I det fallet kan det ju förvisso vara som så att polisen rätt sannolikt vet betydligt mer än vad vi gör, och att bilden av skötsamhet etc. jämväl är något missvisande ...)

Likafullt: PH kan ha haft jordens otur – och råkat ut för en (tillfällig) knäppgök då han helt sonika bara gick lite för långt upp ifrån Valhallavägen mot Swartlings när han skull pinka ...
Citera
2011-12-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Någon som vet vilken säsong samt avsnitt på Veckans Brott detta fall togs upp?
Det var under förra säsongen, i våras, närmare bestämt 1 mars.
Tyvärr tog SVT bort hela videon, programmet den 12 maj – då rättigheterna hade gått ut för att kunna visa det programmet.
Citera
2011-12-27, 19:46
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Det var under förra säsongen, i våras, närmare bestämt 1 mars.
Tyvärr tog SVT bort hela videon, programmet den 12 maj – då rättigheterna hade gått ut för att kunna visa det programmet.

Ok tack. Någon av dessa borde väl de vara?

http://thepiratebay.org/search/veckans%20brott/0/99/0
Citera
2011-12-27, 20:06
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Det intressanta är likväl att PH då (14/10-96) inte hade någon särskild postadress (förutom den han var skriven på ute på Ekerö). Detta har jag fått uppdaterat rätt nyligen och s.a.s. dubbelkollat själv, då saken sannerligen är relevant att känna till. (Jag kanske har missat om informationen redan finns införlivad någonstans tidigare på tråden – och sedan får man ju utgå ifrån att polisen även undersökt denna belägenhet och vet om PH:s bostadssituation då i okt. 96.)

Det oaktat, torde, spekulerar jag, PH eventuellt ändå kanske ha bott i hygglig närhet (i alla fall en bra bit närmare än Ekerö) till KTH ... Frågan (då) är var exakt; och vet polisen om var etcetera.

Du nämner Gärdet – och i så fall kan PH just varit på väg dit-åt, när han samtidigt passerade Valhallavägen 99 och gick ...
Frågan är - som det språkats om: Vad hade han inne vid Swartlings att göra de facto?

Vad gäller PH:s då aktuella privata personhistoria blir jag inte tillfreds med att det egentligen inte framkommer någonting på/hos PH av s.a.s. komprometterande karaktär i någon mening. Det gränsar, om man så vill, nästan till att PH var så "fläckfri" att man nära nog blir lätt misstänksam.
(I det fallet kan det ju förvisso vara som så att polisen rätt sannolikt vet betydligt mer än vad vi gör, och att bilden av skötsamhet etc. jämväl är något missvisande ...)

Likafullt: PH kan ha haft jordens otur – och råkat ut för en (tillfällig) knäppgök då han helt sonika bara gick lite för långt upp ifrån Valhallavägen mot Swartlings när han skull pinka ...

Ja... det är väl inte så ovanligt att ha sin fasta punkt hos t ex pappa under studieåren, gjorde så själv - åkte och hämtade posten och blev bjuden på middag!

Jag skulle tro att det var känt vart Häggström var på väg, har hört en adress men minns den alltså inte. Vill placera hans mål i området Valhallavägen/Lidingövägen/Erik Dahlbergsgatan/Askrikegatan/Värtavägen - alltså det som brukar kallas "nedre Gärdet" i mäklarannonser. Dessutom nämns det på bandet att han var på väg hem och det ifrågasätts aldrig varför han isf gick utefter Valhallavägen. Vore han på väg mot Tappströmsområdet borde han promenerat åt motsatt håll och fortsatt via troligtvis Fridhemsplan.

Visst blir man konfunderad när en människa som beskrivs som fläckfri mister livet efter ett rått våldsbrott - det kan inte hjälpas att man blir misstänksam. Möjligen hittade man aldrig någon förtrogen till PH som var villig att berätta om honom? Eller var han faktiskt just så som han beskrivits?

Pinkeriteorin som du nämner i all ära, men varför skulle PH isf ha hamnat uppe vid stallet? De herrar jag iakttagit i den situationen brukar inte flytta sig särskilt många meter om jag ska vara ärlig! Min vilda gissning är tyvärr att utredarna vet alldeles för lite om varför Häggström hittades inne på Swartlings.
Citera
2011-12-27, 23:34
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Självklart kan någon form av ljusskygg verksamhet ägt rum inne bland stall - och ridhusbyggnaderna under hösten 1996, det är som sagt mörkt och lite avsides. Däremot tror jag knappast att någon/några obehöriga regelbundet skulle varit inne i något av stallen; sådant brukar märkas och man vill definitivt inte ha okända springande bland hästar och brännbara material som hö etc utan det hade man isf försökt förhindra.
Nej, stallet känns nog inte så troligt.

Har funderat över en sak: En bit längre bort på Valhallavägen - ungefär mellan Jungfrugatan och Erik Dahlbergs allé - var det i många år ett stråk för prosituterade. När jag och mina vänner var yngre spekulerade vi ibland i var de höll hus med sina aktiviteter. I bilarna, antagligen, samt kanske i parker och litet undanskymda ställen i närheten. Skulle Swartlings kunna vara ett sånt ställe? I så fall skulle ju en kund kunna ha löpt amok, kvinnan skrikit och Häggström hört ropen på hjälp.

Citat:
Han kan ju ha haft en kompis ha brukade sova över hos då och då. Inte precis ovanligt i studentkretsar.

Vore väldigt bra om någon som kände honom kunde verifiera eller förkasta detta samt ge en adress, eller i alla fall ett kvarter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in