2013-11-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stengubben
Har jag rätt när jag påstår att dråp har en preskriberingstid på 15 år? Om det här bedöms vara ett dråp så innebär det i sådana fall att GM inte kommer dömas. Samma sak hände för bara någon dag sedan, ett gammalt dödsfall bedömdes som dråp och var därmed preskriberat. Ingen kunde dömas för mord trots att en person erkänt gärningen.

Det stämmer inte.
Preskriptionstiden för mord och dråp är avskaffad.
Citera
2013-11-23, 19:19
Medlem
Läste samtalet till SOS ord för ord. Vem är det den okände mannen syftar på när han säger "full som ett svin"? Är det sig själv eller BO han menar? Bara något jag funderar på.
Citera
2013-11-23, 19:20
Medlem
rigbos avatar
Preskriptionstiden för dråp är avskaffad. Tidigare var den 15 år men 2010 ändrades det. Det betyder att alla dråp före 1/7 1995 är preskriberade men de efter är inte preskriberade. Dråpet som avgjordes i tingsrätten igår begicks redan 1988 och var preskriberat. Mordet på Per skedde 1996 och är inte preskriberat.
Citera
2013-11-23, 19:22
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
För övrigt, om RO är skyldig så bör man ha i åtanke att han levt ett skötsamt liv i nästan två decennier. Det är alltså ingen person med en psykiatrisk våldsproblematik, han ska naturligtvis straffas för brottet, inget tal om saken men straffet lär knappast bli hårt utifrån den skala som tillämpas. Döms han för mord tippar jag på att han får tio år, dvs minimistraffet för mord. Det skulle det inte förvåna mig alls om det här mordet, om det går till rättegång, blir omrubricerat till något annat, tex att en domstol finner att BO förvisso mördades uppsåtligen men att det fanns förmildrande omständigheter och rubricerar det hela som dråp. Eller att det inte ens fanns uppsåt att döda och rubricerar det som grov misshandel och vållande till annans död. Det kan ha rört sig om en uppgörelse, ett slagsmål som gått överstyr, BO kanske var den som gick till angrepp. Och jag tror fortfarande att det kan finnas en ganska stor sannolikhet att det rör sig om tre personer, BO, GM och en tredje som kanske också var GM eller kompis med GM.

Att det "kan finnas en ganska stor sannolikhet att det rör sig om tre personer" håller jag med om. Det som talar emot är GWs ord, han brukar (eller brukar och brukar - det händer) försäga sig ibland.

Att ett rånmord skulle kunna koka ner till dråp låter lite för otroligt för mig, men visst, om det är GM som ringt så visade han ju i alla fall omtanke genom att kalla på ambulans. Ingenting känns omöjligt i det här läget.
Citera
2013-11-23, 19:28
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Nu tror jag att sorgen lägger sig på sjutton år, knappast så att de fortfarande äter lugnande piller och gråter sig till sömns varje natt. Och man måste inte ställa en familjs sorg mot en annans. Är det så att RO är skyldig, oavsett om han då begått uppsåtligen mord eller ej, så är det en enorm tragedi för hans familj. En kvinna kommer förlora sin man i flera år, ett barn kommer förlora sin far i flera år, en social skam och utfrysning väntar ROs fru, barn, föräldrar, syskon. Det är ett helvete som jag inte unnar dem, verkligen inte. De har ju inte förtjänat det.

Häggströms anhörigas sorg och hur de mår idag vet du ingenting om, enligt min mening är din inledande mening empatilös och rentav oförskämd.

Inte heller vet du om gms - den i tråden utpekade eller annan person - anhöriga är vita som snö. Kanske vet de mycket väl vad gm gjort och har tigit i åratal?

Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Det här är ju en rätt viktig omständighet, så jag försöker reda ut begreppen så gott det går:

- Det har aldrig gått någon gångväg över Swartlings område (gamla fru Swartling var dessutom rabiat mot varje obehörig som råkade vistas på området ).

- För länge sedan gick det att snedda över området och komma ut på en liten asfalterad gångväg just bakom dåvarande Musikhögskolan. Men sen sattes det upp ett högt Gunnebostängsel längs gångvägen, och jag är ganska säker på att det var på plats 1996.

Delar din åsikt SibirienKalle, Gunnebostaketet var på plats 1996. Det fanns en grind i stängslet ungefär i luckan mellan stallet och den nu rivna stugan (syns t ex på google maps). Antagligen hölls grinden alltid låst, även om gamla fru S inte längre höll ordning i mitten på 90-talet. Möjligen kan Per Häggström/gm/vittne haft för avsikt att försöka fly genom grinden, den var onekligen lägligt placerad intill platsen där Häggström hittades döende.
Citera
2013-11-23, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollabella
Läste samtalet till SOS ord för ord. Vem är det den okände mannen syftar på när han säger "full som ett svin"? Är det sig själv eller BO han menar? Bara något jag funderar på.
Jag uppfattade det som att han menar sig själv. Lyssna på ljudfilen så hörs det lite bättre:
http://www.youtube.com/watch?v=RptWW-3fgbs
http://coldcasesweden.wordpress.com/2012/03/01/sos-samtal-per-haggstrom/
Citera
2013-11-23, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollabella

Sig själv, skulle jag sätta pengarna på.
Citera
2013-11-23, 19:32
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Att det "kan finnas en ganska stor sannolikhet att det rör sig om tre personer" håller jag med om. Det som talar emot är GWs ord, han brukar (eller brukar och brukar - det händer) försäga sig ibland.
Det kan ju faktiskt vara så att den som ringer är stockholmare men inte rör sig så mycket i stan/Östermalm och att det är någon i bakgrunden av samtalet som ger honom de geografiska uppgifterna.

Citat:
Att ett rånmord skulle kunna koka ner till dråp låter lite för otroligt för mig, men visst, om det är GM som ringt så visade han ju i alla fall omtanke genom att kalla på ambulans. Ingenting känns omöjligt i det här läget.
Rån är definitivt en försvårande omständighet när domstolen ska välja mellan att rubricera det som mord eller dråp. Däremot kan det finnas andra omständigheter som gör att de ändå kokar ner till dråp. Bara en sådan sak som om det är gm som larmat. Mången har fått mordåtal nerkokat till dråp eller grovt vållande eftersom de larmat.

Strax innan telefonoperatören avbryter genom att fråga "varifrån ringer du" så säger uppringaren något i stil med "han sa" eller "asså". Hade varit intressant om han fått fortsätta den meningen.

Är det någon som vet huruvida endast polis larmades till platsen eller om även ambulans larmades?
Citera
2013-11-23, 19:34
Medlem
Timjan256s avatar
Citat:
Ja, och om jag minns rätt påstod "salamandel" att en misstänkt person fanns i ärendet anhållen 2011.

Tycker man en sån skribent är trovärdig har man tappat omdömet för bra länge sedan.

Säga vad man vill om "salamandel", men han hade trots allt väldigt mycket rätt i sina påståendeen: att inringaren jobbade med IT, är i 40-års åldern, har familj. Bor i närheten osv.
För två år sedan, innan Efterlyst aktualiserade fallet 2011, trodde de flesta att det var en nergången person i socialgrupp tre som var gärningsman.

Det som är intressant - om "salamander" har träffat honom, är att Oxenstrand vet om att polisen har flåsat honom i nacken sen 2011, och att det inte har kommit någon överraskning för honom att ha har nu blivit aktuell.
Citera
2013-11-23, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Man har ju gjort en uppskattning (och visst, den må vara grov). Och jag är väl medveten om att det jag skriver är vad jag tror och hur jag uppfattat situationen utifrån den info som nått mig. Tjafsa kan du göra med någon annan.
Problemet är att din uppskattning helt saknar referenser och därför är så grov att den helt saknar relevans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
GM (39-åringen) är inte mannen som ringde nödsamtalet. Tror man att mannen som pratar i nödsamtalet är 22 år gammal så måste man besöka psyket omgående.
Jag tror inte alls man kan utesluta att ringaren är 22 år. Det kan skilja sig rätt mycket hur personer låter i den åldern, precis som när någon är 15 eller 19. Det finns stora genetiska skillnader. Stämband samt sättet man använder rösten på, mognar olika fort.

Citat:
Ja, och om jag minns rätt påstod "salamandel" att en misstänkt person fanns i ärendet anhållen 2011.

Tycker man en sån skribent är trovärdig har man tappat omdömet för bra länge sedan.
Salamandel kanske skrev fel, det kanske fanns någon person som förhördes samma vår, efter TV-programmet?
Citera
Medlem
barnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timjan256
Säga vad man vill om "salamandel", men han hade trots allt väldigt mycket rätt i sina påståendeen: att inringaren jobbade med IT, är i 40-års åldern, har familj. Bor i närheten osv.
För två år sedan, innan Efterlyst aktualiserade fallet 2011, trodde de flesta att det var en nergången person i socialgrupp tre som var gärningsman.

Det som är intressant - om "salamander" har träffat honom, är att Oxenstrand vet om att polisen har flåsat honom i nacken sen 2011, och att det inte har kommit någon överraskning för honom att ha har nu blivit aktuell.

Varför skulle han ha vetat om att polisen flåsat honom i nacken sedan 2011? För att han var frånvarande från jobbet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in