2013-12-08, 14:41
Medlem
Tack Brottsfall för dina kloka tillrättavisningar på mindre seriösa trådskrivare! Vilket tålamod du har.

Jag har följt tråden och fallet är mycket intressant. Återkommer kanske med mina funderingar i fallet.
Citera
2013-12-08, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hierophant
Tack Brottsfall för dina kloka tillrättavisningar på mindre seriösa trådskrivare! Vilket tålamod du har.

Jag har följt tråden och fallet är mycket intressant. Återkommer kanske med mina funderingar i fallet.

Riktar även jag en eloge till "Brottsfall" för hans välskrivna och balanserade inlägg.

Själv avvaktar jag eftersom så mycket i tråden just nu är meningslösa spekulationer och käbbel. Att RO:s dåliga mående t.ex. tolkas av vissa som tecken på skuld är ju helt befängt.

Ringaren och mördaren är en och samma person. Denna person är inte RO. Detta är min åsikt.

Tror att gripandet av RO har andra orsaker än att han är misstänkt GM, och han kommer inte fällas för mordet eftersom han är oskyldig, men han har sannolikt någon anknytning till GM.
Senast redigerad av Tevje 2013-12-08 kl. 15:58.
Citera
2013-12-08, 16:13
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje
Riktar även jag en eloge till "Brottsfall" för hans välskrivna och balanserade inlägg.

Själv avvaktar jag eftersom så mycket i tråden just nu är meningslösa spekulationer och käbbel. Att RO:s dåliga mående t.ex. tolkas av vissa som tecken på skuld är ju helt befängt.

Ringaren och mördaren är en och samma person. Denna person är inte RO. Detta är min åsikt.

Tror att gripandet av RO har andra orsaker än att han är misstänkt GM, och han kommer inte fällas för mordet eftersom han är oskyldig, men han har sannolikt någon anknytning till GM.

Fast läser man GW så är det nog samma person som ringt som då är mannen som sitter nu.
Att han uppträdde våldsamt på psyk är inte direkt ett bra tecken. Kanske en ska ulv i fårakläder.
Man kan hoppas att man har rätt person och att personen i så fall döms för detta mord.
Men där är man inte riktigt ännu eftersom informationen är skral. Man har dock tagit DNA prov så man ska förmodligen matcha hans DNA mot något man har i detta brott. Det tar ju lite tid att få svar på.
Citera
2013-12-08, 16:35
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
(...) Man har dock tagit DNA prov så man ska förmodligen matcha hans DNA mot något man har i detta brott. Det tar ju lite tid att få svar på.

Kan man inte begära förtur hos SKL? Har för mig att jag hört om det och att ha en person häktad som är både våldsam och suicidal borde väl kunna vara skäl för det.
Citera
2013-12-08, 16:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Kan man inte begära förtur hos SKL? Har för mig att jag hört om det och att ha en person häktad som är både våldsam och suicidal borde väl kunna vara skäl för det.

Jo, men det tar ändå lite tid, och det betyder att SKL ska enbart arbeta med just detta fallet, och släppa annat. Kanske man inte gör i detta fallet, men om man nu gör det så kommer svar tidigare än normalt. VI får se.
Citera
2013-12-08, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Fast läser man GW så är det nog samma person som ringt som då är mannen som sitter nu.
Att han uppträdde våldsamt på psyk är inte direkt ett bra tecken. Kanske en ska ulv i fårakläder.
Man kan hoppas att man har rätt person och att personen i så fall döms för detta mord.
Men där är man inte riktigt ännu eftersom informationen är skral. Man har dock tagit DNA prov så man ska förmodligen matcha hans DNA mot något man har i detta brott. Det tar ju lite tid att få svar på.

Min uppfattning bygger inte på GW:s yttrande, men om du lyssnar 05.33 - 05.45 så verkar han inte vilja påstå att den som nu sitter är GM.
http://www.svtplay.se/video/1628790/del-8-av-10

Om RO betett sig våldsamt är ingen indikation på skuld eller oskuld till mordet.
Citera
2013-12-08, 17:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevje
Min uppfattning bygger inte på GW:s yttrande, men om du lyssnar 05.33 - 05.45 så verkar han inte vilja påstå att den som nu sitter är GM.
http://www.svtplay.se/video/1628790/del-8-av-10

Om RO betett sig våldsamt är ingen indikation på skuld eller oskuld till mordet.

Jo, han har sagt detta i andra sammanhang att han är nöjd med vad som kommit fram och i anslutning till vad han tidigare sagt att ringaren och mördaren är samma person.
Han kan inte säga detta efter man tagit in mannen givetvis då han får lov att passa sig vad han säger så han inte förstör utredningen. Det gör han också klart.

Våld är aldrig bra och alltid en indikation om att personen är våldsbenägen. Skuld däremot får domstolen avgöra om det går till åtal.
Citera
2013-12-08, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
För att undvika att felaktiga uppgifter sprids i tråden kommenteras nedanstående:

Fel. Domstolen har beslutat att åklagaren har rätt att utfärda restriktioner varpå åklagaren (dvs förundersökningsledaren) har beslutat att utfärda yppandeförbud.

Ur häktningsprotokollet 2013-12-06:

Restriktioner är ett vidare begrepp och kan omfatta allt från att den häktade t ex inte tillåts läsa dagstidningar eller ta emot besökare till att försvararen (eller vittnen) beläggs med yppandeförbud.

Ur Slutrapport rörande genomförd uppföljning om användandet av yppandeförbud (riksdagen.se):

1. Du får nog ta och läsa på, både vad det gäller lagen och de aktuella dokumenten. Men helt klart är det något riktigt skumt i fallet, annars skulle inte folk inte clowna sig på det här viset.
Citera
2013-12-08, 21:03
Medlem
Citat:

Tror att gripandet av RO har andra orsaker än att han är misstänkt GM, och han kommer inte fällas för mordet eftersom han är oskyldig, men han har sannolikt någon anknytning till GM

Dessa spekulationer kan vi sluta med. det står tydligt i häktningsprotokollet att RO är häktad som misstänkt för mordet på Valhalallvägen 99 och ingenting annat.

Det som känns skumt med det här fallet är bevisningen.

man har ju mordvapnet, en kniv, och i större delen av sådana här fall brukar gärningsmannen även skada sig själv på kniven varför det bör finnas dna
Citera
2013-12-08, 21:24
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av craigkarr
Dessa spekulationer kan vi sluta med. det står tydligt i häktningsprotokollet att RO är häktad som misstänkt för mordet på Valhalallvägen 99 och ingenting annat.
Otroligt korkad logik. RO är förvisso häktad för mord men detta innebär inte med nödvändighet att han är gärningsman, medgärningsman eller inringare.
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du får nog ta och läsa på, både vad det gäller lagen och de aktuella dokumenten. Men helt klart är det något riktigt skumt i fallet, annars skulle inte folk inte clowna sig på det här viset.
Den som måste läsa på är du, i krimtråd efter krimtråd mal du på och aldrig har ett enda rätt. Ta Söderhallen Biljard fallet där du i ett år malde på och sedan drogs brallorna ner på dig när förundersökningen släpptes och då kontrade du med att den var förfalskad!
Senast redigerad av HerrVessla 2013-12-08 kl. 21:35.
Citera
2013-12-08, 21:35
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av craigkarr
Med tanke på rådande preskriptionstider kan han heller inte vara häktat för något annat. Man får ju inte häkta någon som misstänkt för ett brott som inte kan lagföras.
Citera
2013-12-08, 21:43
Medlem
Citat:
Otroligt korkad logik. RO är förvisso häktad för mord men detta innebär inte med nödvändighet att han är gärningsman, medgärningsman eller inringare.

Det har jag heller inte påstått, men flera i tråden spekulerar i att RO har häktats av andra skäl, dvs att han skulle spela en roll som medhjälpare, vittne eller nåt annat men så är inte fallet. han är häktad på sannolika skäl för mordet.

han skuld är det väl meningslöst att spekulera i utan mer info, men jag håller det inte för otroligt att han blir friad då det inte verkar finnas teknisk bevisning mot honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in