2013-11-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Hur många knivhugg fick han och vilket var det dödande. Knivhuggen han fick i ansiktet var de nära ögonen? Mördaren kanske tänkte i fyllan att om han gör Per blind så kan han inte identifiera honom men eftersom Per knappast låg stilla så missade han?
Fanns det några som helst blodspår vid/eller på väg till telefonkiosken?

Vad jag minns så ska han ha blivit huggen i ögonen. Naturligtvis helt fruktansvärt eftersom han levde och kanske var vid medvetande därefter. Denna typ av kraftigt våld mot ansiktet är mer vanligt i fall där gärningsmannen har känt sig djupt kränkt men jag vill absolut inte insinuera på att detta var orsaken denna gång. Per kanske skulle gå och pissa i skydd av mörkret och råkade pissa på en lodis som blev galen, det har jag själv råkat göra.
Citera
2013-11-28, 10:54
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Fick en (långsökt) tanke om "felsägningen"; kanske syftar det inte på gatan utan på grillen; var "Valhallagrillen" (då) en "Sibyllagrill"?
Som flera varit inne på kan mordet haft sin upprinnelse vid grillen; GM uppmärksammade där att BO var stadd i kassa, någon form av dispyt/gruff uppstod etc och GM följde efter BO.
Om GM vid grillen fattade beslutet att "plocka" BO kan platsen ha "satt sig mentalt" hos GM så att han i sitt uppjagade/ev berusade tillstånd (nästan) nämner grillen i sos-samtalet.

Edit: googlade lite och tydligen startade deras franchise -97.. Talar inte för teorin
Men kanske saluförde de Sibyllas korv/burgare och hade iögonfallande skyltning om det.

Med all respekt; men med tanke på att han kanske precis hade sprungit ner för Sibyllevägen, då är det inte så konstigt att han säger det. För den vägen slutar precis där Swartlings låg. Så helt fel är han inte, speciellt om han kanske hade tänkt säga korsningen Sibylle-Valhallavägen.
Citera
2013-11-28, 10:58
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeStockholm
Trodde det hade skrivits på flera ställen, men jag kan ha fel. Det spelar iofs ingen roll, för jag råkar veta från mer tillförlitliga källor än tidningsartiklar att polisen har DNA från GM.

Alldeles oavsett så kan vem som helst räkna ut det. Det finns inte en chans att Cold Case-gruppen hade lagt ner så mkt tid på detta fall om det inte fanns fingeravtryck eller DNA att binda en eventuell misstänkt till mordet.

Så nej. Min slutsats är inte felaktig.

Jag tror du har fel om mycket. Det finns knappast DNA från gärningsmannen.
Citera
2013-11-28, 11:03
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clackwell
Vad jag minns så ska han ha blivit huggen i ögonen. Naturligtvis helt fruktansvärt eftersom han levde och kanske var vid medvetande därefter. Denna typ av kraftigt våld mot ansiktet är mer vanligt i fall där gärningsmannen har känt sig djupt kränkt men jag vill absolut inte insinuera på att detta var orsaken denna gång. Per kanske skulle gå och pissa i skydd av mörkret och råkade pissa på en lodis som blev galen, det har jag själv råkat göra.

"Kommissarie Bo Wide på citypolisens våldsrotel förnekar att studenten på Valhallavägen hade ögonskador, men TT:s källa hävdar motsatsen.
-Han har knivhugg i ansiktet, men inte i ögonen, säger Wide till TT."

[Citat från trådens inledning]
Citera
2013-11-28, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
"Kommissarie Bo Wide på citypolisens våldsrotel förnekar att studenten på Valhallavägen hade ögonskador, men TT:s källa hävdar motsatsen.
-Han har knivhugg i ansiktet, men inte i ögonen, säger Wide till TT."

[Citat från trådens inledning]

Det här med att hugga någon i ansiktet tycker jag som hobbypsykolog ger starka psykopatvibbar. Det skulle också förklara att han kan vara en s.k dubbelnatur som är väldigt trevlig och framgångsrik i vardagen.
Citera
2013-11-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Jag tror du har fel om mycket. Det finns knappast DNA från gärningsmannen.

På kniven?
Citera
2013-11-28, 11:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Med all respekt; men med tanke på att han kanske precis hade sprungit ner för Sibyllevägen, då är det inte så konstigt att han säger det. För den vägen slutar precis där Swartlings låg. Så helt fel är han inte, speciellt om han kanske hade tänkt säga korsningen Sibylle-Valhallavägen.

Stämmer inte, T-korsningen Valhallavägen/Sibyllegatan ligger åtminstone ett par hundra meter från tomten där ridskolan då låg.
Citera
2013-11-28, 11:09
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

"Med all respekt" Sibyllegatan mynnar inte där Swartlings låg.
Citera
2013-11-28, 11:13
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
På kniven?

Polisen har i något sammanhang sagt att inget DNA-bevis finns och inga fingeravtryck heller.

Offentlig försvarare sa i någon tidning att teknisk bevisning inte användes för att få hennes klient häktad. Betyder att han häktades p.g.a. vittnesmål.

Inget talar för att det finns DNA-spår, men det kanske går att analysera fram förr eller senare. Tekniken går framåt.
Senast redigerad av Rabattfyllan 2013-11-28 kl. 11:27.
Citera
2013-11-28, 11:17
Medlem
rigbos avatar
Vittnesuppgifter pekar på att en man sprang från Valhallavägen till Karlavägen via Brahegatan. Det nämndes strax efter mordet att det fanns vaga uppgifter på att det varit två personer som sprungit Brahegatan söderut efter mordet men uppgifter om två personer har inte nämnts sen dess. Däremot finns vittnesuppgifter från två personer i en bil som ser en man springa på Brahegatan vid femtiden på morgonen.
Citera
2013-11-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ang ringarens

Väver man ihop meningen med:

...och jobbar från antagandet att ringaren åtminstone i denna del inte ljuger så får man ett tänkbart scenario som ser ut så här:

- Ringaren sneddar över de dubbla körbanorna på Valhallavägen. Ungefär jämsides med t-baneuppgången från Stadion (som han ju refererar till) finns en vägpassage mellan körbanorna.

- Ringaren springer Grev.Turegatan ner mot Karlavägen

- När han kommer ner på Karlavägen tar han vänster i riktning mot Karlaplan

- 2 kvarter och cirka 150 meter senare befinner han sig vid korsningen med just Sibyllegatan. Han har då förflyttat sig ungefär 750 meter. Vi får anta att han sprungit (oavsett vilka skäl han har att avlägsna sig från brottsplatsen) och bör då ha hunnit dit på cirka 3-4 minuter. Om han nu inte var så berusad som han sa iofs...

- Här finns en telefonkiosk (kan det verifieras?) som han ringer ifrån. Referenserna kan då förklaras med att han:
a) Ser vägskylten Sibyllegatan på en husfasad när han tittar upp
b) Ser framför sig ca 400 meter längre fram hur Karlavägen mynnar i Karlaplan (som har en mindre park i mitten med en cirkulationsplats runt omkring sig)

Vad gör ringaren sen? Uppenbarligen återvänder han inte till brottsplatsen. En rimlig tanke är att han försöker ta sig in mot city. Från punkten ovan är det cirka 900 meter till Stureplan och Östermalmstorgs T-banestation. OM det nu är så att han inte vill vara för nära brottsplatsen när han ringer, har han skaffat sig ett rimligt avstånd till eventuella polisbilar. Har han viss lokalkännedom så vet han kanske också att såna högst troligt kommer från cityhållet och då kommer att åka Kungsgatan - Sturegatan upp mot ridskolan. Alternativt så kommer de norrifrån via Valhallavägen. Östermalm har gott om smågator där han hursomhelst kan ta sig obemärkt ner mot city.

Citat:
Telefonkioskarna (två) fanns vid Nybrogatan x Karlavägen, ett kvarter före Sibyllegatan.

Det är intressant vilken väg inringaren(ev GM) tog efter överfallet.

Som Orsa skriver så ska telefonkiosken ha legat vid Karlavägen/Nybrogatan, och därifrån ser man inte Sibyllegatan. Jag funderade lite över vägen i förrgår: https://www.flashback.org/sp46315030 det skulle vara om GM tog den vägen och hade Sibyllegatan i färskt minne. Det är intressant, varför höll han på att säga fel? Någon spekulerade i om GM råkade säga sin bostadsadress, men det verkar lite märkligt att göra det när inringaren skulle svara på frågan om var brottsoffret låg.

rigbo har gjort en karta: https://www.flashback.org/p46294717#p46294717

Den kartan kan kompletteras med en satellitkarta där man i viss mån skulle kunna se eventuella genvägar: http://i.imgur.com/uMvBkwP.jpg

I inlägget med bilder finns en skärmdump från Veckans Brott 2011 med foto på dom två telefonkioskerna vid Karlavägen (allén med gångväg i mitten), i korsningen med Nybrogatan.

Google map, http://goo.gl/maps/vKi3M telefonkioskerna stod 1996 mellan elskåpet och trädet till höger.
Bild från Google Streetview där platsen för dom två telefonkioskerna är markerade[/url]: http://i.imgur.com/hSDaskd.png

Vill minnas att LGWP har sagt i Veckans Brott att det ska ha funnits telefonkiosk närmare brottsplatsen än Karlav/Nybrog, men det har väl inte preciserats var?

LGWP sa i Efterlyst-inslaget från 2000 https://www.flashback.org/p46338503#p46338503 att knivöverfallet var ett utdraget förlopp. Man kan anta att GM (om det är inringaren) inte har haft tid till några större omvägar efter gärningen och SOS-samtalet kl. 05:04.

Tog han genvägen via Stadions T-station (var den öppen), eller vilken väg tog han?
Fanns det tid att efter gärningen springa och tappa (slänga?) knivslidan vid ca Valhallavägen/Villagatan, eller är det troligare att GM tappade/slängde knivslidan innan gärningen. Det är ju i vart fall vad LGWP har spekulerat i.
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-28 kl. 11:44. Anledning: länk
Citera
2013-11-28, 11:21
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Den snabbaste vägen från Swartlings till telefonkioskarna vid Nybrogatan x Karlavägen är via Stadions T-banestation, men det är osäkert om den var öppen då (jag minns inte när SL hade nattrafik hela veckan). Hasse Aro skulle älska den flyktvägen.

Vid mitten av 90-talet var det en period då SL inte körde tunnelbanan nattetid ens på helgerna. Min minnesbild är att det inte var någon nattrafik på vardagar då. Å andra sidan inträffade det här kring den tidpunkt på morgonen då flertalet tunnelbanestationer öppnar på vardagar.

Angående telefonkioskerna så håller uppenbarligen inte min teori om att han stått och tittat på vägskylten. Det verkar också en smula långsökt att tänka sig att han sprungit Sibyllegatan ner och sen springer i riktning tillbaka MOT brottsplatsen. Var på Karlavägen låg nästa telefonkiosk?

Gillar ändå teorin med "Sibylle..." som referens till en korvkiosk. Å andra sidan tycker jag som jag skrev att vägen via Karlavägen och ner mot centrum är den mest logiska för en person som av något skäl vill försvinna från brottsplatsen och inte stöta ihop med några polispatruller på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in