• 1
  • 2
2004-01-21, 21:00
Awaiting Email Confirmation
Läste förut nånstans att beroende på om ägget sjönk/flöt i ett glas vatten var det dåligt.
Nån annan som hört detta, skulle gärna vilja veta vilket som var vilket alltså om det sjunker är det färskt eller tvärtom
Citera
2004-01-21, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate
Läste förut nånstans att beroende på om ägget sjönk/flöt i ett glas vatten var det dåligt.
Nån annan som hört detta, skulle gärna vilja veta vilket som var vilket alltså om det sjunker är det färskt eller tvärtom

Det har jag aldrig hört...
Hur skulle äggets densitet kunna förändras?
Skalet släpper inte igenom något och kan inte ändra form, vare sig vikt eller volym verkar kunna förändras..?

Knäck ägget. Lukta på det. Studera det när du häller ut det, i ett dåligt ägg flyter vitan ut mer, i ett färskt hålls en del av vitan samman av en hinna.
Citera
2004-01-21, 23:07
Medlem
Rubbermans avatar
Det går väl även genom att snurra igång det på en plan yta...Eller, nej, det var visst för att kolla om det var kokt eller rått.
Citera
2004-01-21, 23:13
Medlem
Magnums avatar
Dåliga ägg flyter pga. att det är svavelvätgas inuti skalet. Svavelväte luktar just som ruttna ägg.
Citera
2004-01-21, 23:16
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Det går väl även genom att snurra igång det på en plan yta...Eller, nej, det var visst för att kolla om det var kokt eller rått.

Du snurrar ägget och sen stoppar det snabbt med handflatan och släpper. Börjar det snurra igen så är det rått. Detta pga. att den flytande gulan och vitan fortsätter att snurra inne i ägget.
Citera
2004-01-21, 23:30
Medlem
jenas avatar
Citat:
App, app, spam.....
Citera
2004-01-21, 23:41
Medlem
Rubbermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
App, app, spam.....

Spam är en form av konserverad skinka som finns i saterna. Varför drar du upp sådan burkskinka i en tråd om ägg?
Citera
2004-01-21, 23:43
Medlem
jenas avatar
Citat:

Spam är en form av konserverad skinka som finns i saterna. Varför drar du upp sådan burkskinka i en tråd om ägg?
Gurkan var slut!
Citera
2004-01-21, 23:55
Bannlyst
*suckar och tar sig för pannan när han ser att Rubberman och jena återigen spammar sönder en tråd*
Citera
2004-01-22, 01:02
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Dåliga ägg flyter pga. att det är svavelvätgas inuti skalet. Svavelväte luktar just som ruttna ägg.

Hehe thx det låter troligt..
Citera
2004-01-22, 16:43
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
eller kan det vara ruttna ägg som luktar som svavelvätgas måhända?
Citera
2004-01-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate

Har inte en aning, men vill gärna bidra med en rolig och självupplevd historia;

För ett par år sen så vårrustade jag och sjösatte båten. På premiärturen en helg med övernattning i skärgården så var det jag och jycken som åkte ut.
Han är en fågelhund och älskar när vi kommer ut i skärgården till någon enslig ö där vi lägger till och han får bada hur mycket han vill. Den här fredagskvällen i slutet av april så hade jag lagt till och jycken hoppade i vattnet och simmade runt. Han simmade runt och väntade på att jag skulle slänga ut en dummy som han ville simma ifatt och apportera. Jag skulle sätta på spritköket för o värma litet mat och då upptäckte jag ett ägg som var från september året innan.
Jag kastade iväg det och tokhunden simmade efter, fångade det och började simma tillbaka.... Var bara det att ägget gick sönder i munnen på honom, och han släppte det direkt, hostade litet o simmade hem... Ägget flöt, men det var väl det enda det dög till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in