2005-10-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pawn The Silver
Jebatt = Knulla!

"Jebi!" i imperativ har jag för mig. "Jebi se!" = engelskans "fuck you!".
Säger man "Jebi majko tvoja" (knulla morsan) ??
Citera
2005-10-16, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
"Jebi!" i imperativ har jag för mig. "Jebi se!" = engelskans "fuck you!".
Säger man "Jebi majko tvoja" (knulla morsan) ??

Tyvärr, kan bara några ord som bosniska arbetskamrater lärt mig:
peder = bög, kurva = hora ....
Citera
2005-10-16, 18:05
Medlem
Orics avatar
I bosniskan används inte svordomen "knulla din morsa" på samma sätt. Där säger man "jag knullar din morsa" vilket är Jebem ti mater...
Citera
2005-10-16, 18:37
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jag får fan i mig skriva upp allt det här på ett papper!
Citera
2005-10-16, 19:17
Medlem
Aj, majko moja! Vilket språk... ....är du uppväxt i husvagn??

Ska GH köra hårt tycker jag han ska svara när tant 1 & tant 2 börjar hälsa på honom på morgonen.

- Dobro jutro GH, kako si?
- Nije lo^se, hvala. A ti? Kako ide? (Jämna plågor, tack, du då? Vad har hänt?).

Jag tror att serbokroatiska (ok då, serbiska+bosniska+kroatiska) är det näst största minoritetsspråket i Sverige, 120.000 talande. Vet inte om man räknar in makedonska i det, det kom en del makedonier på 60- och 70-talet som arbetskraftsinvandrare. Bara finskan är större.

Språket tillhör samma språkfamilj som ryska, tjeckiska och polska, de slaviska alltså. Just serbokroatiskan+makedonska+bulgariska+slovenskan räknas till de sydslaviska språken, polskan+tjeckiskan+slovakiskan räknas som västslaviska, medan ryska+ukrainska+vitryska är östslaviska. Dessutom finns ett gammalt slaviskt språk som används inom den ortodoxa kyrkan som kallas kyrkslaviska, men jag vet inte om man kan räkna det som ett levande språk egentligen.

På Stockholms univerisitet kallas serbokroatiska numera SKB. Det är också ganska känsligt att påpeka för en makedonier att han i stort sett pratar bulgariska. Skit samma, de politiska gränserna mellan de f.d. Jugoslaviska delrepublikerna och även Bulgarien är inga språkliga gränser. Språken/dialekterna (välj själv) flyter in i varandra. "Jugoslavija" betyder rätt och slätt sydslavien.
Citera
2005-10-17, 03:08
Medlem
Orics avatar
Makedonskan räknas nog inte med då den inte är så jättelik bosniskan/kroatiskan/serbiskan...
Citera
2005-10-17, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oric
Makedonskan räknas nog inte med då den inte är så jättelik bosniskan/kroatiskan/serbiskan...

Jodå, den räknas till de sydslaviska språken, liksom bulgariskan och slovenskan.

http://www.ethnologue.org/show_family.asp?subid=90674

Språkgruppen är i sin tur uppdelad i sydöstslaviska språk (bulgariska, makedonska, slavonska) och sydvästslaviska (slovenska, kroatiska, serbiska, bosniska).

Det innebär ju inte för den skull att språken är ömsesidigt förståeliga utan större hinder. Man kan ju jämföra de nordgermanska språken isländska (nordvästgermanskt) och svenska (nordöstgermanskt), de flesta svenskar förstår inte talad isländska, men kan säkert snappa upp många ord i skriven isländska. Svenskar förstår inte talad danska om de inte spetsar öronen, och då är ändå båda språken nordöstgermanska..läsa brukar gå bättre.
Citera
2005-10-17, 18:48
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Vasile:

Kan du bosniska flytande?
I så fall, kan du översätta dessa meningar till bosniska?

"Vad är klockan?"
"Inte nu!"
"Nej, jag ska röka!"
"Är det stressigt idag?"
"Nu är det rast!"

Några svordomar hade också varit kul att briljera med!
Citera
2005-10-17, 18:55
Medlem
Anemis avatar
Kanske inte en svordom, men meningen molim vas skinite pantalone är för evigt fastetsad i min hjärna. Det betyder "ta av dig byxorna", om jag inte är felinformerad.
Citera
2005-10-17, 18:58
Medlem
Enders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pawn The Silver
Tyvärr, kan bara några ord som bosniska arbetskamrater lärt mig:
peder = bög, kurva = hora ....
Kungens kurva... hö hö hö
Citera
2005-10-17, 19:54
Bannlyst
Tror dom stavar Qrwa, eller qurwa, eller qurva.
Har för mig att man stavar Kurva i Polen
Citera
2005-10-17, 19:58
Medlem
Princans avatar
Hälsa på morgonen med att säga: Jessi jebote? Det är en typisk bosnisk hälsning som betyder: Vad gör du, jag knullar dig?

Haha, fatta vilket skadat språk det är då man hälsar på det sättet

Eller så kan du säga: Hochu tvoju pichka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in