Aj, majko moja! Vilket språk...

....är du uppväxt i husvagn??
Ska GH köra hårt tycker jag han ska svara när tant 1 & tant 2 börjar hälsa på honom på morgonen.
- Dobro jutro GH, kako si?
- Nije lo^se, hvala. A ti? Kako ide? (Jämna plågor, tack, du då? Vad har hänt?).
Jag tror att serbokroatiska (ok då, serbiska+bosniska+kroatiska) är det näst största minoritetsspråket i Sverige, 120.000 talande. Vet inte om man räknar in makedonska i det, det kom en del makedonier på 60- och 70-talet som arbetskraftsinvandrare. Bara finskan är större.
Språket tillhör samma språkfamilj som ryska, tjeckiska och polska, de slaviska alltså. Just serbokroatiskan+makedonska+bulgariska+slovenskan räknas till de sydslaviska språken, polskan+tjeckiskan+slovakiskan räknas som västslaviska, medan ryska+ukrainska+vitryska är östslaviska. Dessutom finns ett gammalt slaviskt språk som används inom den ortodoxa kyrkan som kallas kyrkslaviska, men jag vet inte om man kan räkna det som ett levande språk egentligen.
På Stockholms univerisitet kallas serbokroatiska numera SKB. Det är också ganska känsligt att påpeka för en makedonier att han i stort sett pratar bulgariska. Skit samma, de politiska gränserna mellan de f.d. Jugoslaviska delrepublikerna och även Bulgarien är inga språkliga gränser. Språken/dialekterna (välj själv) flyter in i varandra. "Jugoslavija" betyder rätt och slätt sydslavien.