2010-01-29, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michaelandersso
Kollade upp det där med rätten till advokat vid förhör och fick fram följande:
"Man har rätt till offentlig försvarare om det finns behov med hänsyn till utredningen om brottet, om man riskerar annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller om det finns särskilda skäl på grund av målet eller personliga förhållanden."

Läs hela: http://www.aklagare.se/Ar-du/Misstankt/

Misshandel av normalgraden är det ju fängelse upp till två år medan ringa misshandel är böter och fängelse till 6 månader.

Men du har nog rätt. Det är om man riskerar fängelse man har rätt till offentlig försvarare. Det måste vara därför de som är åtalade för småbrott(som i princip alltid ger böter) inte får en betald advokat.
Citera
2010-01-29, 15:06
Medlem
snurreskvätts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig

Men du har nog rätt. Det är om man riskerar fängelse man har rätt till offentlig försvarare. Det måste vara därför de som är åtalade för småbrott(som i princip alltid ger böter) inte får en betald advokat.

Stämmer nog bra.
Var själv på rättegång för ett tag sedan åtalad för ringa narkotikabrott.
Jag fick ingen försvarare. Frågade åklagaren vid rättegången och han sa att han bara skulle yrka på dagsböter och då behövdes tydligen ingen.
Det skulle nog inte förändrat ett skit men skulle känts bra att ha en med sig, man var lite ensam där bakom sitt bord.
Citera
2010-01-29, 15:59
Medlem
Lefroids avatar
Ska in på polisförhör som misstänkt för olaga intrång, postade en ny tråd i juridik (vet inte om det var rätt) men iaf, behöver lite råd https://www.flashback.org/t1112701

Vore tacksam om ni svarade i tråden =)
Citera
2010-01-29, 21:52
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Slurig, Arkie, Forest Gump (...?)

Har ni några kollegor som har ett förflutet inom brandkåren? Vet ni om det är vanligt?
Och själva brandyrket, tror ni det är en bra merit (eller förutsättning om ni så vill) för antagning till PHS?
Citera
2010-01-30, 12:35
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie

Har ni några kollegor som har ett förflutet inom brandkåren? Vet ni om det är vanligt?
Och själva brandyrket, tror ni det är en bra merit (eller förutsättning om ni så vill) för antagning till PHS?
Det finns några ex-brandmän inom polisen, likaså ex-syrror. Om det väger tyngre än andra yrken vet jag inte däremot - all arbetslivserfarenhet är ju av godo.
Citera
2010-01-31, 13:13
Bannlyst
Hur går snacket inom organisationen sedan ca 6månader tillbaks till dags dato? Då tänker jag rent allmänt på om ni känner av medias rapporteringar om olika saker som blir "heta potatisar" då och då?

Samt om det nu är så att det "känns av" hur ser ni på dom olika sakerna som väljs ut, är det media som vinklar eller är det kåren som behöver yngre nytänkande förmågor? Vore intressant att höra i och med att man vet att det oftast är "vi och dom" när man får se någon intervju som berör just det här.

Det blir med andra ord väldigt politiskt korrekt och inte särskilt givande i och med att man förstår att polisen förväntas svara på ett visst sätt samt att journalisterna har svårt att förnya sig, blir ganska likartade frågeställningar. (kan ju iofs bero på att det är samma saker som återkommer)
Citera
2010-01-31, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie

Jag skulle tro att det är en bra merit. Van att jobba skift, hyggliga kunskaper i första hjälpenåtgärder och har jobbat med situationer som du kan utsättas för som polis. Om du fått bra omdömen från räddningstjänsten så smäller det naturligtvis högre än att ha jobbat i kassan på ICA. Å andra sidan så tas det ju hänsyn till utbildning, erfarenheter och personlighet i antagningen så ingenting är en garanti för att komma in.

Jag känner till ett par som är deltidsbrandmän och poliser.
Citera
2010-01-31, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lefroid
Ska in på polisförhör som misstänkt för olaga intrång, postade en ny tråd i juridik (vet inte om det var rätt) men iaf, behöver lite råd https://www.flashback.org/t1112701

Vore tacksam om ni svarade i tråden =)

Var ärlig i förhöret så lär det inte bli något. Möjligen för olaga intrång men om det var ett garage modell större som dessutom är öppet 24/7 så har jag svårt att se det. Skadegörelse blir det inte om du ramlar på några cyklar, däremot kan du bli ersättningsskyldig rent civilrättsligt om något blivit skadat.
Citera
2010-01-31, 22:54
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Ursäkta att jag besserwissrar men den exakta ordalydelsen är vilket jag tolkar som att brottet ger MINST sex månader fängelse. Annars hade ju varje snattare eller ringa narkotikabrott fått advokat då brottet i straffskala kan ge sex månader fängelse.

Jag tolkar det som sex månader eller mer, det gör faktiskt rätten också ....

Hur läste du mitt inlägg?

Var jag otydlig? För vi menar nog samma sak faktiskt.

Yrkar åklagaren fängelse för ringa narkotikabrott eller snatteri skall de ha advokat, gör han inte det skall advokat ges om straffskalan löper från sex månader och uppåt t ex det är stadgat från 6 månader till två års fängelse för brottet -- sen kan det sluta med villkorligt i domstolen i alla fall.
Senast redigerad av micro113 2010-01-31 kl. 22:59.
Citera
2010-02-01, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tolkar det som sex månader eller mer, det gör faktiskt rätten också ....

Hur läste du mitt inlägg?

Var jag otydlig? För vi menar nog samma sak faktiskt.

Yrkar åklagaren fängelse för ringa narkotikabrott eller snatteri skall de ha advokat, gör han inte det skall advokat ges om straffskalan löper från sex månader och uppåt t ex det är stadgat från 6 månader till två års fängelse för brottet -- sen kan det sluta med villkorligt i domstolen i alla fall.

Ursäkta mig, i mina tankar var det innan det gått till åtal eller rättegång. Frågan är ju bra mycket oklarare innan åklagaren bestämt sig för vilket straff han/hon skall yrka på. Därmed min förvirring
Citera
2010-02-01, 01:58
Medlem
Det känns ju rätt så solklart det där med advokat under förhör eller inte. Om det finns risk för värre påföljd än böter och vilkorligt så får man en advokat.
Citera
2010-02-01, 02:56
Medlem
Kolatonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michaelandersso
Det känns ju rätt så solklart det där med advokat under förhör eller inte. Om det finns risk för värre påföljd än böter och vilkorligt så får man en advokat.
Fick en månads fängelse för grov rattfylla, ansökte om advokat men fick ingen. Kan detta verkligen gått rätt till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in