2009-04-18, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teddybear
Detta är något jag och mina polare diskuterat en längre tid. Hur hög promille har du i dig om du dricker en starköl till maten (0,4l 4,5-5,3%)?

Räknat på en 175-180 cm, runt 70 kg. Kommer du över gränsen på 0,2 promille?

Tänker på de sydliga länderna där både promillehalten är högre samt att det är "vanligare" att man tar ett glas vin/öl till maten där, men ändå kör hem.

Tacksam för svar.
Här är en mycket bra sida där du kan räkna ut promillehalt:
http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=959&a=4455
Citera
2009-04-20, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mojce
Jag kan inte något om dethär men... Jag vart tagen för rattfylla såhär på morgonen, trodde aldrig att jag hade 1,6. Det är nästan så dom måste mätt fel :S Jag känner mig inte ett dugg berusad, det jävliga va att promille halten steg för varje gång jag testde och senaste ölen jag drack var igår klockan 11... Ajja iaf, hur ska jag gå till väga för att få så lindrig dom som möjligt?

Jag kan juh uppdatera här också även fast det var längesen jag skrev, men iaf så va det 0,6 jag hade i promille och sen fick man något avdrag(?) på det så det vart inte så farligt, fick behålla kortet iaf, det är juh huvudsaken Nu efter dethär har jag aldrig kört bil förens 2 dagar efter jag druckit
Citera
2009-04-23, 01:27
Medlem
rZ84s avatar
Jag har inte orkar läsa mig genom hela tråden men jag undrar vad nettolönen ligger på för en färsk polis?

tacksam för svar.
Citera
2009-04-23, 04:50
Medlem
vad gör man om väntar på skadestånd från en misshandel, men gärningsmannen inte kan betala endå så har han en lägenhet som han betalar hyra för
kronofogden verkar inte ta detta ärende och polisen bryr sig inte alls, detta handlar inte om mig utan en släkting

hon vill gärna få sin rättvisa
det finns en stor risk att någon i släkten tar lagen i egna händer och det lär nog inte bli fint för någons sida

vem kontaktar man? som sagt, polisen bryr sig inte alls tydligen, dem säger det inte är deras ärende längre utan kronofogden, kronofogden säger det finns inget dem kan göra, det är sjukt att det kan bli så här i ett land som sverige

kontakta OG's nya indrivnings tjänst?
Citera
2009-04-23, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rZ84
Jag har inte orkar läsa mig genom hela tråden men jag undrar vad nettolönen ligger på för en färsk polis?

tacksam för svar.

Med risk för variation över landet så är ingångslönen (brutto) efter godkänd aspiranttjänstgöring 20 000 kr. (15 000kr när man är aspirant). Netto är svårare att säga då OB, övertid, extrapass m.m. tillkommer.

Citat:
Ursprungligen postat av Gunflict
vem kontaktar man?

Det är precis som du konstaterar, det här är inget för polisen. Indrivning är inget polisiärt som du kanske förstår (förutom att utreda då fel personer gör det dvs). Frågan är ju istället varför kronofogden inte kan vara behjälplig? Det är ju precis sånt här de ska syssla med. Vad har din "släkting" fått för motivering till att de inte kan hjälpa till?
Senast redigerad av LOB 2009-04-23 kl. 07:53.
Citera
2009-04-23, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gunflict
vad gör man om väntar på skadestånd från en misshandel, men gärningsmannen inte kan betala endå så har han en lägenhet som han betalar hyra för
kronofogden verkar inte ta detta ärende och polisen bryr sig inte alls, detta handlar inte om mig utan en släkting

hon vill gärna få sin rättvisa
det finns en stor risk att någon i släkten tar lagen i egna händer och det lär nog inte bli fint för någons sida

vem kontaktar man? som sagt, polisen bryr sig inte alls tydligen, dem säger det inte är deras ärende längre utan kronofogden, kronofogden säger det finns inget dem kan göra, det är sjukt att det kan bli så här i ett land som sverige

kontakta OG's nya indrivnings tjänst?

Har domen vunnit laga kraft? Innan dess sker ingenting.

Även om han betalar hyra så kan han sakna tillgångar.
När kronofogden får uppdraget gör de en fullständig tillgångsundersökning.
Då räknar man bort hyra, saker som krävs för att få en inkomst (exempelvis en skruttig bil för att ta sig till jobbet )och det som behövs för att tillförsäkra en skälig levnadsnivå. (Har för mig att det är 3 000 exklusive hyran.) Om det finns några pengar kvar efter detta så kan fogden göra en utmätning och ge pengarna till din vän.
En gissning är att man kommit fram till att tillgångar saknas. Ta fram bovens personnummer och ring till kronofogdens kundtjänst så får du veta exakt vilka åtgärder de gjort.
Citera
2009-04-23, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mojce
Jag kan juh uppdatera här också även fast det var längesen jag skrev, men iaf så va det 0,6 jag hade i promille och sen fick man något avdrag(?) på det så det vart inte så farligt, fick behålla kortet iaf, det är juh huvudsaken Nu efter dethär har jag aldrig kört bil förens 2 dagar efter jag druckit
Bra! Det du skrev innan lät orimligt. Men om promillehalten fortsatte stiga på morgonen så måste du ha druckit senast två timmar innan mätningen.
Skit nu i det, skönt att det ordnat upp sig!
Citera
2009-04-23, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Har domen vunnit laga kraft? Innan dess sker ingenting.

Även om han betalar hyra så kan han sakna tillgångar.
När kronofogden får uppdraget gör de en fullständig tillgångsundersökning.
Då räknar man bort hyra, saker som krävs för att få en inkomst (exempelvis en skruttig bil för att ta sig till jobbet )och det som behövs för att tillförsäkra en skälig levnadsnivå. (Har för mig att det är 3 000 exklusive hyran.) Om det finns några pengar kvar efter detta så kan fogden göra en utmätning och ge pengarna till din vän.
En gissning är att man kommit fram till att tillgångar saknas. Ta fram bovens personnummer och ring till kronofogdens kundtjänst så får du veta exakt vilka åtgärder de gjort.

jo det har varit rättegång och idioten fick sitta av några månader, detta hände för över ett år sedan men fortfarande har inget hänt när det gäller skadeståndet

så som jag förstått det så har kronofogden sagt att gärningsmannen ej har något jobb längre och ingen inkomst därav kan dem inte kräva gärningsmannen på skadeståndet, av det man hört från släktingarna, dem bor ute i skåne, så ser dem gärningsmannen köra runt med bil hela tiden då han bor relativt nära och om man fan har råd att köra bil stup i kvart så fan har man pengar. han är ganska känd i den lila byn för att vara en liten alkolist till rövare det man läst av rapporten och fått höra så är han känd för att vara en kvinno misshandlare och har suttit av ett flertal gånger för diverse kriminallitet, men han är ingen tung gubbe med kontakter

blev ett relativt litet skadestånd runt 5000 kr bara.. det känns så jävla patetiskt, men dem behöver rättvisa, vi har en annan släkting från malmö som tänkt åka up och ge han ett besök men offret(släktingen) lugnar ner honom gång på gång då alla vet att det kommer bli en ganska blodig utgång

jag ser helst också att allt sker laglig och att offret får sin rättvisa till slut
detta har inte direkt påverkat mig så mycket då jag ej har världens kontakt med släktingen, men hon är endå släkt och jag känner också att om ingeting händer snart så är det verkligen dags att ta lagen i egna händer
Citera
2009-04-23, 21:48
Medlem
KryddAs avatar
Är det många poliser som röker på? Tror själv att det puffas en hel del på fritiden hos en del poliser.
Citera
2009-04-23, 22:47
Medlem
Turkishs avatar
Har inte orkat ögna igenom hela tråden, men min fråga till lagens väktare är följande: Om man blir stoppad i en vanlig nykterhetskontroll/trafikkontroll, kollar Polisen bara om körkortet är giltigt eller kollar dem eventuellt andra register, t.ex misstankeregister?
Citera
2009-04-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turkish
Har inte orkat ögna igenom hela tråden, men min fråga till lagens väktare är följande: Om man blir stoppad i en vanlig nykterhetskontroll/trafikkontroll, kollar Polisen bara om körkortet är giltigt eller kollar dem eventuellt andra register, t.ex misstankeregister?

Det är olika. Det beror på polismannen själv och vad han känner för att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av KryddA
Är det många poliser som röker på? Tror själv att det puffas en hel del på fritiden hos en del poliser.

Självklart är det inte många. Men det är naturligtvis omöjligt att ge ett bra svar på, eftersom det vad jag vet inte har gjorts några undersökningar.
Citera
2009-04-23, 23:48
Medlem
Penzos avatar
Hur kommer det sig att jag ALLTID blir stoppad av polisen när jag är ute och traskar runt klockan 4-7 sådär? har ni någon lag/policy som säger att ni måste stoppa alla fotgängare vid den tiden? Oskyldig tills motsatsen bevisats my ass!
Senast redigerad av Penzo 2009-04-23 kl. 23:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in