2009-09-11, 21:35
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOB
Sållningsprovet som man gör ute på plats får göras slumpmässigt eller riktat men endast på förare av fordon. Bevisprov som man gör i den lite större maskinen inne på station eller därför avsett fordon med utrustning kräver skälig misstanke och beslut av befäl.
Personer som inte kört bil får således inte testas. Det gäller ju även lobbar m.m.

Läs mer här:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19761090.htm

Tack för infon!
Citera
2009-09-11, 22:09
Medlem
mustans avatar
hot om mord etc

är lite nyfiken på hur polisen hanterar sådan här trådar exempelvis

https://www.flashback.org/showthread.php?t=1001100

kollar man upp sånt eller, gör ni en riskbedömning etc
Citera
2009-09-12, 00:30
Medlem
Jag är inte polis men kan garantera att det sitter poliser i hela Sverige framför internet dygnet runt....
Mycket billigare än att skicka ut spanare på gatorna....
Citera
2009-09-12, 08:06
Medlem
availables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av available
Kanske inte rätt tråd att ställa det här spörsmålet i, men chansar!

Vad jag har förstått så räcker det med att åka dit för ring nark. en gång för att länsstyrelsen(?) skall kräva urinprov i X månader om personen i fråga skall ta körkort. Min fråga är egentligen om du väntar fem(?) år från det datumet du åkte fast senaste gången(dvs när det är gallrat ur systemet), slipper du då lämna urinprov eller är det kört oavsett?

Mvh,

bump.
Citera
2009-09-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av available
Kanske inte rätt tråd att ställa det här spörsmålet i, men chansar!

Vad jag har förstått så räcker det med att åka dit för ring nark. en gång för att länsstyrelsen(?) skall kräva urinprov i X månader om personen i fråga skall ta körkort. Min fråga är egentligen om du väntar fem(?) år från det datumet du åkte fast senaste gången(dvs när det är gallrat ur systemet), slipper du då lämna urinprov eller är det kört oavsett?

Mvh,

Jag vet faktiskt inte, och jag tror inte att det är många poliser som kan svara på din fråga. Vi har egentligen inte mycket att göra med länsstyrelsen, vi bara vidarebefodrar vår information dit. Hur de sedan agerar kan variera från fall till fall och från länsstyrelse till länsstyrelse.

Det känns dock rent spontant som att du inte skulle behöva göra pisseprov om du inte åkt fast för något på fem år.
Citera
2009-09-13, 19:13
Medlem
Opilus5500s avatar
Får man böter om råkart köra emot rött ljus? om man övningskör ????...
Citera
2009-09-13, 20:19
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500

Vad säger dig den första tanken som poppar upp i huvudet när du läser din egen fråga?
Citera
2009-09-13, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500

Juridiskt sett så är det handledaren som är förare vid övningskörning och är därmed den som borde få bötern. Men jag hade nog skrivit en primärrapport och låtit åklagaren ta ställning istället för att skriva böter på plats, speciellt om det är så grovt att körkortsomhändertagande kan bli aktuellt.
Citera
2009-09-14, 18:55
Medlem
har en fråga...

en bil full med grabbar är ute och åker, pelle och nisse sitter fram med sina 2 kompisar bak, alla något berusade av alkohol

Helt plötsligt ser dom blåljus i backspeegeln, nisse som sitter i passagerar sätet slänger sig först bak, sedan hoppar pelle från förar stolen bak.

bilen fortsätter rulla i låg fart när alla sitter i baksätet efter som att växeln sitter i, nisse sträcker fram benet för att peta ur växeln, och när bilen stannar hinner polisen tydligen se att hans ben varit fram mellan sätena och dom tar in honom för misstänkt olovlig körning samt rattfylla ( alltså fel person ) ..

jag undrar bara nu såhär, vad kan dom göra utav ha sett ett ben mellan sätena sticka fram från baksätet? vad är det för sorts bevis att man har kört?

nyligen hänt så har inte fått någon info. ang utredning.

tacksam för svar.
Citera
2009-09-14, 19:34
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Juridiskt sett så är det handledaren som är förare vid övningskörning och är därmed den som borde få bötern. Men jag hade nog skrivit en primärrapport och låtit åklagaren ta ställning istället för att skriva böter på plats, speciellt om det är så grovt att körkortsomhändertagande kan bli aktuellt.

Okej, tackar..
Citera
2009-09-15, 14:13
Medlem
om jag förstått det hela rätt så ska uppgifter i Belastningsregistret (BR) normalt rensas ut efter mellan 3 och 10 år.
(http://www.polisen.se/Vastra_Gotalan...ingsregistret/)
häromdagen hörde jag dock hur en radiooperatör läste upp tidigare domar mot en misstänkt som var 17 år gamla. han hade inte några domar mot sig efter det och det var inte direkt så att det var några jättegrova saker heller.

1. Finns det något annat register som polisen har där domar aldrig försvinner?

2. Hur är det förresten med pedofilbrott? Sökande till barnomsorgen förväntas ju idag ofta lämna ett utdrag ur sitt belastningsregister när man söker.
Rensas även sådana brott bort så att en pedofil kan ha ett "rent" belastningregister om han inte blivit dömd på ett visst antal år?
Då faller ju lite av poängen med att kräva registerutdrag.
Citera
2009-09-16, 01:17
Medlem
Bugslife.s avatar
Om man varit misstänkt för något allvarligt brott men blivit friad. Finns man kvar i nått typ av register att man varit misstänkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in