Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-03, 22:17
  #925
Medlem
pawitels avatar
Jag tror inte FUP:n ger så mycket mer info än vad vi vet idag.
Det känns horibelt att tingsrätten ska ta så mycket i betalt, för att allmänheten ska få insyn ï ett rättsmål.
Men som sagt, så tror jag inte vi får veta så mycket mer.

Antagligen ger den ett antal hemska bilder på Emma, som jag inte tycker vi ska sprida på nätet, med hänsyn till anhöriga. Respekt för Mats och familjen är viktigt nu!!!
Citera
2010-02-03, 22:25
  #926
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destinywaits
Föräldrarna till våldsmannen är misstänkta för skyddande av brottsling. Sa inte offrets pappa tidigare i tråden att pappan till våldsmannen ringde upp han strax efter att polisen fått tag i hans son? Kallt att skydda någon och samtidigt ringa offrets pappa.

Jo det stämmer!


Enligt Kristianstadsbladet så va de ju hans pappa som körde hans bil o han sj satt som passagerare helt nerblodad när patrullen stoppa dom o i bilen bakom satt hans mamma. Så jag tror inte de e så konstigt om dom e misstänkta för de.
Citera
2010-02-03, 22:44
  #927
Medlem
scels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saanteli
Jo det stämmer!


Enligt Kristianstadsbladet så va de ju hans pappa som körde hans bil o han sj satt som passagerare helt nerblodad när patrullen stoppa dom o i bilen bakom satt hans mamma. Så jag tror inte de e så konstigt om dom e misstänkta för de.


Är det inte konstigt att polisen inte häkta föräldrarna då :S
Citera
2010-02-03, 22:53
  #928
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scel
Är det inte konstigt att polisen inte häkta föräldrarna då :S

Jo de tycker jag verkligen , men men jag vet inte mer än vad som står i tidningen men de lär väl komma ut mer info kring de.
Citera
2010-02-04, 06:59
  #929
Medlem
zwoigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethnic76
om någon har FUP så kan jag hjälpa till att scanna den så vi kan göra några PDF-filer av den. har tillgång till kopiator med automatisk funktion som gör PDF-filer av dokument. PM-a mig om hjälp behövs
Du har PM.
Citera
2010-02-04, 07:42
  #930
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scel
Är det inte konstigt att polisen inte häkta föräldrarna då :S

Nej, varför det?

På vilka skäl skulle de häktas menar du?
Citera
2010-02-04, 09:36
  #931
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pawitel
Jag tror inte FUP:n ger så mycket mer info än vad vi vet idag.
Det känns horibelt att tingsrätten ska ta så mycket i betalt, för att allmänheten ska få insyn ï ett rättsmål.
Men som sagt, så tror jag inte vi får veta så mycket mer.

Antagligen ger den ett antal hemska bilder på Emma, som jag inte tycker vi ska sprida på nätet, med hänsyn till anhöriga. Respekt för Mats och familjen är viktigt nu!!!


Håller med till fullo här, finns ingen anledning att publicera bilder och detaljer ur tex FUP som sunt förnuft säger att offer och anhöriga inte vill ska finnas online. Innehållet i FUP är ofta oerhört stötande och intima vad jag har erfarenhet av så häng istället endast ut gärningsmannen på fullständig vädring där det går. Hans existensberättigande är sedan länge förbrukat, hur primitivt uttrycket än kan låta.
Citera
2010-02-04, 09:49
  #932
Medlem
Kännbart straff till 21 åringen!

Jag hoppas vid min gud att åklagaren vågar bortse från några månader och åtala gärningsmannen som vuxen, med tanke på brottets allvarliga karaktär, trots att mannen inte var fyllda 21 vid tidpunkten för brottet.
Citera
2010-02-04, 10:38
  #933
Medlem
alle74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mscomput
Kännbart straff till 21 åringen!

Jag hoppas vid min gud att åklagaren vågar bortse från några månader och åtala gärningsmannen som vuxen, med tanke på brottets allvarliga karaktär, trots att mannen inte var fyllda 21 vid tidpunkten för brottet.

Jag håller verkligen med dig, hoppas verkligen att kräket får ett mycket kännbart straff, läste i exp att hon gjort lite framsteg, men förstod också att hon har lång väg att gå.
Kämpa på så gott ni kan.
Mvh Alle74
Citera
2010-02-04, 10:43
  #934
Medlem
ethnic76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novish123
Håller med till fullo här, finns ingen anledning att publicera bilder och detaljer ur tex FUP som sunt förnuft säger att offer och anhöriga inte vill ska finnas online. Innehållet i FUP är ofta oerhört stötande och intima vad jag har erfarenhet av så häng istället endast ut gärningsmannen på fullständig vädring där det går. Hans existensberättigande är sedan länge förbrukat, hur primitivt uttrycket än kan låta.

Om man skulle offentliggöra FUP så skulle det naturligtvis vara som så att alla bilder på skador på själva Emma skulle censureras. Man bör i såfall följa det man gjorde i fallet med Therese Rojo Johansson, de som scannade in FUP i hennes fall tog bort bilderna på skadorna på Therese, det som är intressant för att motverka eventuella ryktesspridningar och felaktiga analyser är just om folk kan läsa FUP själva i lugn och ro och sätta sig in i det som Polisen kommit fram till.

Visst ur integritetssynvinkel sett kan man se vissa aspekter som säger att det är tveksamt, men samtidigt så är ett offentliggörande och tillgängliggörande för allmänheten av FUP det mest effektiva sättet att få bort eventuella spekulationer.

Dessutom är FUP en offentlig handling där åklagaren/polisen så att säga är den ansvarige utgivaren, det är dessa som har bestämt i och med FUP vad som skall vara tillgängligt för allmänheten och media att veta om fallet.

Det som är intressant är själva förhören och de tekniska bevisen ifrån brottsplatsen, den åtalades bil etc etc. Inte att sprida eventuella groteska bilder på Emmas skador efter misshandeln.

Men OM de anhöriga bestämt inte vill att det skall offentliggöras, jag tror att hennes anhöriga läser denna tråden då och då, om de inte vill att det skall offentliggöras då bör vi följa denna vilja.
__________________
Senast redigerad av ethnic76 2010-02-04 kl. 10:51.
Citera
2010-02-04, 11:01
  #935
Medlem
Maloms avatar
"Själv sa 21-åringen så här om den före detta flickvännens öde till polisen som grep honom:
- Man kan inte lämna något ogjort. Det är upp till Gud att avgöra vem som ska leva eller dö."

Gudarna är nog överens om att den här figuren spelar på övertid.
Citera
2010-02-04, 11:28
  #936
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scel
Är det inte konstigt att polisen inte häkta föräldrarna då :S
För fan. För att någon ens ska övervägas att häktas (ej att blanda ihop med hämtas till förhör, gripas eller anhållas) krävs det en (eller flera) av dessa tre saker.
  1. Recidivfara. Det finns risk att brottet upprepas. (Inte så sannolikt att föräldrarna skyddar ytterligare en brottsling, eh?)
  2. Kollusionsfara. Det finns risk att personen/personerna hindrar utredningen. (Eftersom platsen var avspärrad och Fadi gripen så förstår jag inte hur?)
  3. Flyktfara. Det finns risken att personen/personerna lämnar landet eller på annat sätt flyr undan utredning, till exempel genom att gå under jorden. (Föräldrarna är väl tämligen bofasta i Kristianstad - varför skulle de fly?)

Och det är bara början. Läs gärna följande stycke ur lagen också:
Citat:
Häktning får ske endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för något annat motstående intresse.

Kan det antas att den misstänkte kommer att dömas endast till böter, får häktning inte ske.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback