2004-01-19, 22:57
Inaktiv Administrator
admin2s avatar
Ett par dagar har det varit oroligare på Flashback än på mycket länge, troligtvis sedan admins förra utrensning.

Trots försök att få ordning har det varit verkningslöst:
[thread]104563[/thread]
[thread]104534[/thread]

Denna lilla men ack så högljudda grupp användare har kommit med det ena efter andra påhoppen om hur "illa" Flashbacks forum drivs och om att moderatorer är osårbara utan möjlighet att bli varnad eller utkastade.

Vi har även blivit beskyllda för att inte lyssna på vissa användares kritik ang. varningar och banningar som blivit utdelade samt hur illa regel 16 fungerar.

Vi blir även beskyllda för att vi inte varnar andra moderatorer vilket är en ren lögn och dessa huvudlösa påståenden är tagna ur tomma intet bara för att försöka smutskasta och förstöra vårt förtroende.
[thread]104453[/thread]

Vad händer nu?

I outlaw hålls just nu en diskussion om hur regel 16 fungerar och om den kan förändras på något sätt för att göras mera tydlig för er som inte förstår.

För det första måste ni alla förstå att vi verkligen läser och diskuterar i princip allt som händer på Flashback, det händer ofantligt mycket mer än vad ni tror under Outlaw. Det är ofta delade meningar, små omröstningar ang. hur situationer skall hanteras osv. Moderatorer kommenterar varandras arbete. Varningar och banningar tas tillbaka pga. andra moderatorer opponerar sig. Hela tiden tvingas moderatorena ta ställning till mängder av olika frågeställningar varje dag.

Det är som sagt väldigt mycket ni inte ser och då har ni fått för er att vi är någon form av "översittartyper" som tycker det är roligt att varna, helst helt och hållet inkonsekvent men så är inte fallet.

Vi har ofta väntat länge men varningar eller banningar i hopp och tro att vissa användare skärper sig. Istället har det delats ut muntliga uppmaningar via PM att användaren i fråga måste skärpa sig. Vi frågar ofta varandra om detta inlägg är något att varna för eller om det skall släppas.

Nu har vi nått en gräns där vi tvingas ta till lite hårdare tag mot denna gruppering som bara klagar utan att veta vad de egentligen klagar på. Uppenbart är i alla fall att dessa TROR att de är på rätt väg och att de är berättigade dessa ständigt malande monotoma påhopp hur administrationen sköts, gång på gång någon moderator öppnar munnen. Oavsätt vad som händer så är i princip samma grupp där och klagar.

Detta beteende är INTE längre accepterat. SAMTLIGA kommenterar till HUR administrationen på Flashback går till skall framställas SAKLIGT och KORREKT med exempel på KONSTRUKTIVA lösningar eller kommentarer. Ifrågasättningar till en moderators handlande skall även den kommenteras på ett konstruktivt sätt. Saknas detta i inlägget kommer användaren att BANNAS.

Vi måste få andrum och få möjligheten att utveckla oss, vi HAR fått mängder med intryck som vi nu skall bearbeta för att förbättra vårt arbete eftersom vi vet att det finns saker att förbättra. Vi är inte ofelbara, vi behöver bara få andas i lugn och ro ett tag.

TILLS VI ÄR KLARA GÄLLER DENNA REGEL:

SAMTLIGA kommenterar till HUR administrationen på Flashback går till skall framställas SAKLIGT och KORREKT med exempel på KONSTRUKTIVA lösningar eller kommentarer. Ifrågasättningar till en moderators handlande skall även den kommenteras på ett konstruktivt sätt. Saknas detta i inlägget kommer användaren att BANNAS.

edit: Sticky
Citera
2004-01-19, 23:28
Medlem
Panodils avatar
Jag hoppas att du och admin tar åt er lite av kritiken och inte avfärdar allt som gnäll från några få användare. Jag tror att det är betydligt många fler som tycker att framför allt varningarna har spårat ur en smula den senaste tiden. Självklart ska det finnas reglar att följa, men det händer allt oftare att det varnas för småsaker för att någon moderator inte gillar en viss debatörs åsikter.
Kommer man med kritik mot modererandet får man höra "Stick härifrån om det inte passar" eller något i den stilen från vissa moderatorer. Ska det verkligen vara så? Visst har det blivit mycket klagande den senaste tiden, men jag tycker absolut det finns belägg för en del av kritiken. Man kan bota huvudvärken genom att skära av huvudet, eller i det här fallet genom att banna "gnälliga" debattörer men det är nog ingen långsiktig lösning.
Ta åt er av kritiken och lyssna på användarna. Jag tror att ett antal moderatorer bör bytas ut snarast eftersom deras moderarerande inte passar på detta forum. Det är väl ändå ett diksussionsforum och inget community. I ett diskussionsforum kan det faktiskt hända att ett och annat "pucko" slinker ur en och jag tycker inte att man ska varnas för det.

Sen undrar jag också om det verkligen är nödvändigt för moderatorerna att se användarnas ip-adresser? Räcker det inte om du och admin kan se det? Det främjar nog knappast debatten när åsiktsmotståndare kan få fram ens ip adress utan några som helst problem.
Citera
2004-01-19, 23:28
Medlem
TSs avatar
Jag tror att en viktig detalj är att FB måste profilera sig. FB måste tala om var dom står, en slags vision över vad FB är och vilket syfte FB är tänkt att fylla.

I och med modererande, reklam och regler så står inte FB för vad det gjorde förut. Hur vill admin eller den som bestämmer över forumet att det skall vara? Kanske kan man skriva något "Därför finns FB". Detta för att locka hit den typ av människor man vill ha.

Jag känner i alla fall att jag inte är riktigt säker på vad FB står för längre, och det kanske är möjligt att det är det som skapat villervallan bland fler än mig?

Jag hoppas du finner inlägget konstruktivt även fast det inte går att ge konkreta exempel i form av länkare och liknande.

*edit*

Man kanske även skulle se över systemet för Banningar för att se om det skulle gå att användare på något sätt kan få medbestämmande i dessa?
Citera
2004-01-19, 23:34
Inaktiv Administrator
admin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panodil
Jag hoppas att du och admin tar åt er lite av kritiken och inte avfärdar allt som gnäll från några få användare. Jag tror att det är betydligt många fler som tycker att framför allt varningarna har spårat ur en smula den senaste tiden. Självklart ska det finnas reglar att följa, men det händer allt oftare att det varnas för småsaker för att någon moderator inte gillar en viss debatörs åsikter.
Kommer man med kritik mot modererandet får man höra "Stick härifrån om det inte passar" eller något i den stilen från vissa moderatorer. Ska det verkligen vara så? Visst har det blivit mycket klagande den senaste tiden, men jag tycker absolut det finns belägg för en del av kritiken. Man kan bota huvudvärken genom att skära av huvudet, eller i det här fallet genom att banna "gnälliga" debattörer men det är nog ingen långsiktig lösning.
Ta åt er av kritiken och lyssna på användarna. Jag tror att ett antal moderatorer bör bytas ut snarast eftersom deras moderarerande inte passar på detta forum. Det är väl ändå ett diksussionsforum och inget community. I ett diskussionsforum kan det faktiskt hända att ett och annat "pucko" slinker ur en och jag tycker inte att man ska varnas för det.

Sen undrar jag också om det verkligen är nödvändigt för moderatorerna att se användarnas ip-adresser? Räcker det inte om du och admin kan se det? Det främjar nog knappast debatten när åsiktsmotståndare kan få fram ens ip adress utan några som helst problem.

Vi tar naturligvis åt oss av det som skrivs under Flashback, det gäller dock att precis som du nu gör skriver ett lungt och sansat inlägg.

Vi har nu börjat arbeta på att se över delar. Vi behöver er hjälp för att få synpunkter på vad som skall förbättras.

Bra, mera.

PS! Undvik diskussioner MELLAN användare här, jag vill höras ALLAS synpunkt, INTE hur rätt och fel någon tycker om någon annans synpunkt.
Citera
2004-01-19, 23:38
Inaktiv Administrator
admin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TS
Jag tror att en viktig detalj är att FB måste profilera sig. FB måste tala om var dom står, en slags vision över vad FB är och vilket syfte FB är tänkt att fylla.

I och med modererande, reklam och regler så står inte FB för vad det gjorde förut. Hur vill admin eller den som bestämmer över forumet att det skall vara? Kanske kan man skriva något "Därför finns FB". Detta för att locka hit den typ av människor man vill ha.

Jag känner i alla fall att jag inte är riktigt säker på vad FB står för längre, och det kanske är möjligt att det är det som skapat villervallan bland fler än mig?

Jag hoppas du finner inlägget konstruktivt även fast det inte går att ge konkreta exempel i form av länkare och liknande.

*edit*

Man kanske även skulle se över systemet för Banningar för att se om det skulle gå att användare på något sätt kan få medbestämmande i dessa?
Webmastern håller på att bygga "Flashbacks vision", tyvärr har det blivit försenat. Detta KOMMER att komma om ett tag.

Din kommentar ang. banningar är noterad.
Citera
2004-01-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TS

Mycket bra. Min frustration består till stor del av att jag anser att FB gått från underground till Kamratposten. Vill admin mfl att det ska vara så, så är det naturligtvis upp till dem/er. Men ett klargörande hade varit bra.

Vad gäller moderatorers eget uppförande och eventuella varningar så hade det varit bra om admin hade kunnat ge åtminstone en uppskattning om hur lång tid ett beslut kan ta. Där jag står blir det konstigt att det både varnas och bannas på ett par minuter för sk vanliga användare medan motsvarande tid på moderatorssidan kan ta flera veckor, eller så händer ingenting.

Det lättaste är naturligtvis att skylla på "dåliga användare" och kasta ut dem. Enkelt och bekvämt. Men som Panodil skrev, ta åt er lite av kritiken. En fråga administratörerna bör fundera på är "Finns det något vi kunde gjort annorlunda?".

Regel nr 16 har berörts redan, men om ni funderar på ev regelrevideringar så är det en idé att minimera uttryck som trams, gnäll, god ton, provokation etc. I bra debatter finns tex alltid ett visst mått av provokation. Vad är god ton etc?
Citera
2004-01-19, 23:53
Inaktiv Administrator
admin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokohama
Mycket bra. Min frustration består till stor del av att jag anser att FB gått från underground till Kamratposten. Vill admin mfl att det ska vara så, så är det naturligtvis upp till dem/er. Men ett klargörande hade varit bra.

Vad gäller moderatorers eget uppförande och eventuella varningar så hade det varit bra om admin hade kunnat ge åtminstone en uppskattning om hur lång tid ett beslut kan ta. Där jag står blir det konstigt att det både varnas och bannas på ett par minuter för sk vanliga användare medan motsvarande tid på moderatorssidan kan ta flera veckor, eller så händer ingenting.

Det lättaste är naturligtvis att skylla på "dåliga användare" och kasta ut dem. Enkelt och bekvämt. Men som Panodil skrev, ta åt er lite av kritiken. En fråga administratörerna bör fundera på är "Finns det något vi kunde gjort annorlunda?".

Regel nr 16 har berörts redan, men om ni funderar på ev regelrevideringar så är det en idé att minimera uttryck som trams, gnäll, god ton, provokation etc. I bra debatter finns tex alltid ett visst mått av provokation. Vad är god ton etc?
Ja, vad Flashback står för är under bearbetning. Detta kommer att komma så fort det är klart.

Ang. tid och varingar/banningar

Varningen kommer normalt sätt direkt efter att en moderator upptäckt den, i en del fall diskutteras den först från 5 minuter till nån dag innan den kommer ut.

Banningar sker efter att admin eller admin2 har läst igenom de två varningarna och anser att de är värda att bannas för. Ibland sker inte banningen förren 3:e vaningen även om reglerna ibland säger 2.

Jag misstänker du har färskt minne av Ozze och Members varning i åtanke och dessa varningar kom tok för sent av flera olika skäl. Delvis är det mitt fel, jag borde tagit hand om det tidigare. Dock höll jag INTE ozze bakom ryggen eller hans kompis Member, det var en olycklig kombination av händelser som gjorde att det föll i mer eller mindre glömska. Liknande scenarion skall unvikas.

Nr 16 är under utredning.
Citera
2004-01-19, 23:57
Medlem
[quote=admin2]Ett par dagar har det varit oroligare på Flashback än på mycket länge, troligtvis sedan admins förra utrensning.

Trots försök att få ordning har det varit verkningslöst:
[thread]104563[/thread]
[thread]104534[/thread]

Måste framföra min största eloge, just den typen av användare som blivit bannade är den gruppen som alltid förstör saker och ting, inte bara på ett forum, det kan vara inom föreningsliv arbetsplatser etc. Som den här X, läst en del av honom och även de andra. Jag kan inte finna något intelektuellt i vad de vad de nedtecknat i en slags kamp för att överträffa sig själva i klagandets och förnedringens skola. Man skulle kunna säga att de skapat en klubb för inbördes beundran och i gemensamt hysteri fabulerade ihop sina defautistiska och ostrukturerade formuleringar att de sett ur ett semipermiabelt perspektiv var att betrakta likt en artificiell atrapp av ett appendix, dvs ingenting. De tillförde inget, de var inga personligheter, utan troligen misslyckade existenser, som såg sig nödgade att med galenskap och spydigheter av diger dignitet konversera fram den onödiga och tråkiga sidan hos människan. Om de åtminstånde gett sig på advoceradets ädla konst, men ej, endast den provokativa i en slags anarkistisk nytappning. Jag hoppas det detta kan bli en pånytttändning, och att forumet kan resa sig likt fågel fenix och bli till vad det säkert var tänkt till att vara. Jag gissar en plats där olika åsikter, ideologier, personligheter var tänkt att mötas i en rörlig intellektuel och balanserad debatt. Tack för det bästa beslutet och de bästa sk, banningarna som jag läst på detta forum. Lycka till med den nödvändiga förnyelsen som borde ligga i tiden
Citera
2004-01-20, 00:04
Inaktiv Administrator
admin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithiod
Måste framföra min största eloge, just den typen av användare som blivit bannade är den gruppen som alltid förstör saker och ting, inte bara på ett forum, det kan vara inom föreningsliv arbetsplatser etc. Som den här X, läst en del av honom och även de andra. Jag kan inte finna något intelektuellt i vad de vad de nedtecknat i en slags kamp för att överträffa sig själva i klagandets och förnedringens skola. Man skulle kunna säga att de skapat en klubb för inbördes beundran och i gemensamt hysteri fabulerade ihop sina defautistiska och ostrukturerade formuleringar att de sett ur ett semipermiabelt perspektiv var att betrakta likt en artificiell atrapp av ett appendix, dvs ingenting. De tillförde inget, de var inga personligheter, utan troligen misslyckade existenser, som såg sig nödgade att med galenskap och spydigheter av diger dignitet konversera fram den onödiga och tråkiga sidan hos människan. Om de åtminstånde gett sig på advoceradets ädla konst, men ej, endast den provokativa i en slags anarkistisk nytappning. Jag hoppas det detta kan bli en pånytttändning, och att forumet kan resa sig likt fågel fenix och bli till vad det säkert var tänkt till att vara. Jag gissar en plats där olika åsikter, ideologier, personligheter var tänkt att mötas i en rörlig intellektuel och balanserad debatt. Tack för det bästa beslutet och de bästa sk, banningarna som jag läst på detta forum. Lycka till med den nödvändiga förnyelsen som borde ligga i tiden
Oj, nu skall vi inte hälla salt i såren på som det berör.

Huvudsaken är att vi ALLA lär oss något av det som har hänt här där vi alla medverkar till ett bättre Flashback. Naturlivis inkluderar alla även administrationen.
Citera
2004-01-20, 00:09
Inaktiv Administrator
admin2s avatar
http://www2.flashback.info/scandinavia/showpost.php?p=725014&postcount=4
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Att ta tillbaka svarta listan gör nog saken bara ännu värre. Det var ju när den gamle admin höll på som mest som det stämningen och klyftan mellan användare och övriga var som störst.

Nej, mitt konstruktiva förslag är att man inte ska hålla på och ge livstidsbanning när någon kallar någon annan för "pucko". Livstidbanning och IP-banning ska bara vara för grövre överträdelser som hot mot andra användare eller spam över hela forumet.

Vid lindrigare överträdelser, när tillsägningar och varningar inte haft någon verkan, borde det införas tidsbanning. En veckas banning tror jag ger lika bra resultat för att få en användare att komma på andra tankar och då domen inte blir lika slutgiltig som en livstidsban gör detta att andra användare lättare kan acceptera ett kortare straff vid en överträdelse. Dessutom kommer inte debatten trappas upp som den gör nu eftersom de sympatisörer till den bannade vet att han återkommer inom en överskådlig tid. Om den veckobannade användaren inte bättrar sig och upprepar överträdelser kan IP-ban användas. Men märk då att man inte ska banna folk för att de säger ett litet tufft ord emellanåt och det ska heller inte bannas för att någon inte håller positiv ton. Att straffa folk för detta gör bara att argumentationen trappas upp och smutskastningen från båda sidor når nya höjder.

Dessutom ska regel nummer 16 göras om och bara innefatta riktigt grova tillmälen.
Svarta listan hör troligtvis till historien.

System för olika banningar, bra.
Citera
2004-01-20, 00:12
Bannlyst
Användare: 'yokohama' nu e det så att 99% av dina simpla inlägg är att klaga/gnälla på Flashback - fattar du inte att du sabbar för alla användare på forumet, skaffa dej ett intresse förfaan , sen har du aldrig startat en tråd själv - kanske dags för de
Citera
2004-01-20, 00:20
Inaktiv Administrator
admin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozze
Användare: 'yokohama' nu e det så att 99% av dina simpla inlägg är att klaga/gnälla på Flashback - fattar du inte att du sabbar för alla användare på forumet, skaffa dej ett intresse förfaan , sen har du aldrig startat en tråd själv - kanske dags för de
Naturligvis är ozze inte längre moderator efter detta inlägget.

Moderatorstatus på ozze är nu borttagen pga. han direkt har trotsat vårt försök att göra Flashback bättre. Han kommer dock INTE bli bannad, han behövs under Password där han verkligen gör ett bra jobb. Han har två varningar och lever på övertid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in