Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2010-07-18, 10:36
Medlem
Ok man får inte använda bägge kontona i samma tråd då?
Så länge man inte skriver med bägge kontona i sina prenumerationer så är det tillåtet att skriva i sina trådar med det nya kontot?
Citera
2010-07-18, 11:33
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFrost
Ok man får inte använda bägge kontona i samma tråd då?
Så länge man inte skriver med bägge kontona i sina prenumerationer så är det tillåtet att skriva i sina trådar med det nya kontot?
Nyckelordet är 'missbruk'. Du får alltså t ex inte använda två konton för att ge sken av att backa upp dig själv. Enklaste sättet att slippa riskera det problemet är att hålla isär de olika trådarna kontona är aktiva i.
Citera
2010-07-19, 06:58
Medlem
Andre-Hs avatar
jag undrar vad som händer när ett konto blir avstängt (av annan anledning än 1.07) och man har dubbla konton. Kommer båda bannas? Och hur vet ni att kontona tillhör samma person och inte någon annan som surfar med samma ip?
Citera
2010-07-19, 08:59
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andre-H
jag undrar vad som händer när ett konto blir avstängt (av annan anledning än 1.07) och man har dubbla konton. Kommer båda bannas? Och hur vet ni att kontona tillhör samma person och inte någon annan som surfar med samma ip?
Hur kontrollen sker är en sak.

"Det är inte tillåtet att besöka forumet (inklusive IRC) genom ett alternativt konto ifall man är temporärt eller permanent avstängd."

Mao om du blir varnad och därmed avstängd en vecka eller en månad (eller som nästa helt avstängd) stegoch ändå besöker med ditt alternativa konto så bannas båda kontona.

Jag kan tänka mig att det ligger en i fatet vid en amnestiansökan 6 månader senare.
Senast redigerad av epost72 2010-07-19 kl. 09:01.
Citera
2010-07-19, 17:57
Medlem
Andre-Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Hur kontrollen sker är en sak
det är en viktig sak. De kanske går efter vad man skriver... om då någon skapar ett konto där han utger sig för att vara mig, imiterar min stil, gör regelbrott och blir avstängd blir ju även jag det. Om de går på IP kan jag ju ha någon bekant som jag använder internet hemma hos och som använder internet hemma hos mig, om min bekanta då blir avstängd borde väll även jag bli det. Det här var några hypotetiska frågor av mig, så paranoid är jag inte.

1.07 är kanske en regel som mest tillämpas i de mest uppenbara fallen av missbruk?
Citera
2010-08-06, 06:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andre-H

Ja hur vet man kontona tillhör samma person och inte någon annan som surfar med samma ip? Detta vill man inte prata högt om? Kul man klagar på FRA och integriteten?

Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Jag har delat IP med andra i samma hus sedan 2005. Inte numer dock men vet flera i husen jag bott i som haft konto här och jag har också tänkt flera gånger att man borde kunna bli avstängd pga. det, men har faktiskt inte blivit det. Däremot har jag svarat i samma tråd som de jag bott med eller känner IRL utan att veta att det var dem!

Det är rätt fascinerande att det FRA och polisen inte klarar av, dvs att bevisa vemsom skrivit vad bakom ett ip nummer på ett forum. Det kan FB göra? Dom kan alltså bevisa vad du och dina granna skrivit med samma ip?

Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Jag vet att min bror är användare på flashback och vi sitter ofta på samma IP, låt säga att admin nu skulle se att två olika användare med samma IP skriver i samma tråd och får för sig att ge oss en varning/banna oss.

Får man något meddelande med anledning till varning/bann ? Det skulle isåfall avslöja mitt användarnamn för min bror vilket jag verkligen inte vill.

Ja du får meddelande med anledning till bann men du har inte rätt att försvarar dig, demokratiskt va?

Om flashbacks eget anonyma surf har säg 500 olika unika ip nummer. FB modsen bannar säg typ 250 av dom. Då är ju risken ganska stor att nya användare som får de bannade ip nummerna att de ska bli bannade?

Sen är det ju många som sitter bakom anonyma tjänster/VPN/Proxy, hur då bevisa vem som skrivit vad bakom ett ip?

Så banna pga IP är ju inte hållbart i längden om FB ska banna alla sina egna IP? Vad kan man kolla mer då?

Ja man kanske kan lagra MAC adresser, men dessa går ju ochså att byta?

Likaså går även ditt datoranvändarnamn och användargrupp att byta

Så FB starkaste 'bevis' är att några RP en användare hans konto, har en omröstning i Outlaw, jämför den anmälda med andras inlägg?

Det måste väl ändå röra sig om hunratals per år med dubbla konton då.

Jag tror snarare man bannar användare med ursäkten av 1.07 och dubbla konton för andra anledningar.

En av dom är säkert att nya användare skriver för många inlägg? Det krävs ju tex 200 inlägg att komma in på Laidback på 6 månader. Finns ju andra foruminlägg som ochså kräver x antal inlägg

Intressant de bannade medlemmarna står kvar som registrerade medlemmar
Senast redigerad av Schymanorch 2010-08-06 kl. 06:46.
Citera
2010-08-06, 11:41
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schymanorch
Det är rätt fascinerande att det FRA och polisen inte klarar av, dvs att bevisa vemsom skrivit vad bakom ett ip nummer på ett forum. Det kan FB göra? Dom kan alltså bevisa vad du och dina granna skrivit med samma ip?
Citat:
Ja du får meddelande med anledning till bann men du har inte rätt att försvarar dig, demokratiskt va?
Jodå. Starta ett nytt konto och antingen kontakta någon moderator eller starta en tråd i Feedback. Begå bara inte misstaget att börja diskutera en massa annat med det kontot.
Citat:
Ja man kanske kan lagra MAC adresser, men dessa går ju ochså att byta?
Framförallt är det inte överdrivet lätt att se dem utanför din närmsta gateway.
Citat:
Jag tror snarare man bannar användare med ursäkten av 1.07 och dubbla konton för andra anledningar.

En av dom är säkert att nya användare skriver för många inlägg? Det krävs ju tex 200 inlägg att komma in på Laidback på 6 månader. Finns ju andra foruminlägg som ochså kräver x antal inlägg
Så vi bannlyser folk för att de skriver för mycket? Hur tänkte du nu där?
Citera
2010-08-06, 12:06
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Som ett enkelt tillägg till detta; Flashback kan det för att ni (vi) ger dom möjligheten. Varje gång du skriver ett inlägg lämnar du gladeligen ifrån dig ditt IP för vidare lagring tillsammans med det inlägget (ren fakta), precis som dina grannar eller inneboende gör.
Inte så svårt att jämföra om man vill.
Citera
2010-08-06, 12:15
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Citat:
Jodå. Starta ett nytt konto och antingen kontakta någon moderator eller starta en tråd i Feedback. Begå bara inte misstaget att börja diskutera en massa annat med det kontot.
Bannlyses inte det kontot iom att man outat sig som en tidigare avstängd användare?
Restriktionerna är ju att man inte får besöka FB genom ett alternativt konto om ens andra konto är avstängt.

Jag vet just detta med att man kan skriva i Feedback eller kontakta admin/moderatorer.
Men när man då gjort det så får man ju i princip inte ens besöka andra delar av FB oavsett om man skriver eller ej.
Citera
2010-08-06, 12:21
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Bannlyses inte det kontot iom att man outat sig som en tidigare avstängd användare?
Restriktionerna är ju att man inte får besöka FB genom ett alternativt konto om ens andra konto är avstängt.

Jag vet just detta med att man kan skriva i Feedback eller kontakta admin/moderatorer.
Men när man då gjort det så får man ju i princip inte ens besöka andra delar av FB oavsett om man skriver eller ej.
Vi lär inte stänga av ett konto som det förs en dialog med rörande en eventuell felaktig avstängning, men om det visar sig att avstängningen var korrekt så kommer självklart det nya kontot att stängas av. Det viktiga är som sagt att man inte får för sig att skriva någon annanstans på forumet under tiden med inställningen att avstängningen var felaktig och därför något man kan skita i.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in