Flashback bygger pepparkakshus!
2009-11-05, 10:01
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Nästa fråga!

Hur ska man tolka det här? Är det helt okej att posta i samma trådar om man är öppen med det? Det låter lite konstigt.
Som skunkensune förklarade har det funnits fall där detta skötts så pass snyggt att det inte finns något att invända mot. Att bara registrera två konton som du vid ett tidigare tillfälle i en helt annan tråd själv sammankopplat är inte heller något jag skulle rekommendera att man sen utgår ifrån ska vara tillräckligt. Är det inte rimligt att flertalet användare i tråden känner till eller har en rimlig chans att känna till att det är samma person bakom båda kontona så är det fortfarande ett missbruk sett ur den specifika diskussionens perspektiv.
Citera
2009-11-05, 10:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Min tjej och jag är båda aktiva på forumet. Det har hänt att vi har våra varsina datorer inloggade med våra respektive konton samtidigt, på samma trådlösa nätverk. Vi har dessutom loggat in från varandras datorer på våra egna konton ibland.

Vi har meddelat en mod om att det ligger till på det sättet.

Trots detta försöker vi vara lite försiktiga med hur vi postar, åtminstone när vi sitter på samma nätverk. Postar inte gärna i samma trådar och debatterar inte med eller mot varandra.

När vi sitter på olika håll kan det dock hända att våra vägar möts, främst i laidback, på en kanske lite tramsigare nivå.

Hur bör man tänka i en situation som vår? Vi är olika peroner med varsina konton, men använder varandras datorer hipp som happ.
Citera
2009-11-05, 10:30
Medlem
DoctorWhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Som skunkensune förklarade har det funnits fall där detta skötts så pass snyggt att det inte finns något att invända mot. Att bara registrera två konton som du vid ett tidigare tillfälle i en helt annan tråd själv sammankopplat är inte heller något jag skulle rekommendera att man sen utgår ifrån ska vara tillräckligt. Är det inte rimligt att flertalet användare i tråden känner till eller har en rimlig chans att känna till att det är samma person bakom båda kontona så är det fortfarande ett missbruk sett ur den specifika diskussionens perspektiv.

Och om ett flertal personer inser att ett konto börjat användas sedan det andra blev avstängt, men att personen använder precis samma argument, ord och formuleringar som det gamla...och sedan blir dessa personer varnade för 1.06 (ja, jag blev det eftersom jag inte kom ihåg att det var förbjudet att påpeka dubbla konton - där fick jag för att jag inte kunde reglerna...) men personen ifråga har fortfarande kvar sitt nya konto, och använder det trots att det gamla kontot är bannat/avstängt...

Jag vet ju precis vad TS talar om här, eftersom vi båda blev avstängda pga samma sak. Märkligt bara att personens konto inte blivit avstängt, men jag kan anta att om IP-nummer inte stämmer (om personen använder olika datorer) så går det väl aldrig att bevisa heller - trots att alla förstår vad som sker...
Citera
2009-11-05, 11:16
Medlem
cheeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWho
Och om ett flertal personer inser att ett konto börjat användas sedan det andra blev avstängt, men att personen använder precis samma argument, ord och formuleringar som det gamla...och sedan blir dessa personer varnade för 1.06 (ja, jag blev det eftersom jag inte kom ihåg att det var förbjudet att påpeka dubbla konton - där fick jag för att jag inte kunde reglerna...) men personen ifråga har fortfarande kvar sitt nya konto, och använder det trots att det gamla kontot är bannat/avstängt...

Jag vet ju precis vad TS talar om här, eftersom vi båda blev avstängda pga samma sak. Märkligt bara att personens konto inte blivit avstängt, men jag kan anta att om IP-nummer inte stämmer (om personen använder olika datorer) så går det väl aldrig att bevisa heller - trots att alla förstår vad som sker...
Ptja går det inte att bevisa så går det ju inte. Men som sagt jag tror inte det är emot reglerna att skicka ett PM till någon mod och påpeka vad man misstänker. Iaf uppmärksamma dom att man misstänker någon och om dom sen säger att det är ok så kan man väl framföra mer exakt vem man misstänker till denne mod, i PM alltså.
Citera
2009-11-05, 11:28
Medlem
En till fråga då, kan man skapa ett andra konto och registrera sig med samma mail address?
Citera
2009-11-05, 11:41
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cbcccp3
En till fråga då, kan man skapa ett andra konto och registrera sig med samma mail address?
Nyet, varje konto måste ha en unik email.
Citera
2009-11-05, 13:11
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorWho
...
Men det är problem med folk som sitter bakom en "bredbandsdelare" eftersom alla som sitter bakom den får samma externa IP-adress noterad hos Flashback, trots att de sitter vid var sin dator, och kanske till och med i skilda lägenheter i samma hus...

Ibland utan att ens veta om att det finns en annan FB-användare i samma hus som skriver i samma tråd.

Att bara gå efter IP-adress när man man stänger av konton kan alltså bli så fel, så fel...
Citera
2009-11-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
Men det är problem med folk som sitter bakom en "bredbandsdelare" eftersom alla som sitter bakom den får samma externa IP-adress noterad hos Flashback, trots att de sitter vid var sin dator, och kanske till och med i skilda lägenheter i samma hus...

Ibland utan att ens veta om att det finns en annan FB-användare i samma hus som skriver i samma tråd.

Att bara gå efter IP-adress när man man stänger av konton kan alltså bli så fel, så fel...
Där har du en poäng.
Det är ju det som är problemet.. Ingen metod om hur modsen ska gå tillväga med sånt här är ju lyckad. Alla metoder har sina för och nackdelar.
Citera
2009-11-12, 04:19
Medlem
euphorias avatar
Jag har delat IP med andra i samma hus sedan 2005. Inte numer dock men vet flera i husen jag bott i som haft konto här och jag har också tänkt flera gånger att man borde kunna bli avstängd pga. det, men har faktiskt inte blivit det. Däremot har jag svarat i samma tråd som de jag bott med eller känner IRL utan att veta att det var dem!
Citera
2009-11-12, 09:49
Medlem
vnc-s avatar
Jag vet att min bror är användare på flashback och vi sitter ofta på samma IP, låt säga att admin nu skulle se att två olika användare med samma IP skriver i samma tråd och får för sig att ge oss en varning/banna oss.

Får man något meddelande med anledning till varning/bann ? Det skulle isåfall avslöja mitt användarnamn för min bror vilket jag verkligen inte vill.
Citera
2010-07-18, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Det står väl klart och tydligt i reglerna att du får ha 2 konton så länge de inte är i samma tråd? Dom får inte vara det eller ha kontakt helt enkelt

Vänta lite nu...

Om man registrerar ett nytt konto, får man inte skriva i de trådar man prenumererar på med sitt nya konto då?
Citera
2010-07-18, 10:21
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFrost
Vänta lite nu...

Om man registrerar ett nytt konto, får man inte skriva i de trådar man prenumererar på med sitt nya konto då?

Såhär säger regel 1.07:

Citat:
Citat:
1.07. Missbruk av multipla konton är förbjudet
Det kan finnas godtagbara orsaker till att ha multipla konton, men det är inte tillåtet att ha flera användare som diskuterar exakt samma frågor om man inte är öppen med det. Vid misstanke om missbruk ska RP eller PM användas till att meddela moderatorerna om detta, (för att inte riskera bryta mot regel 1.06).

Missbruk av multipla konton, exempelvis att man omväxlande använder flera konton i samma tråd, resulterar i bannlysning av samtliga konton.

Det är inte tillåtet att besöka forumet (inklusive IRC) genom ett alternativt konto ifall man är temporärt eller permanent avstängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in