• 5
  • 6
2013-12-31, 15:47
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, det kan man. Risken är att den blir olika tillagad i olika delar, man binder ju upp för att få en klump som är någorlunda jämn och tillagas ungefär lika snabbt. Men jag har flera gånger kört oxfilé i ugnen utan steksnöre när jag har missat att köpa det. Om man har smala ändar exempelvis så blir de lätt genomstekta, ges då med fördel till ett känsligt fruntimmer.

Perfekt, tack för svaret. Det var precis det jag tänkte att med samma bit få några fruntimmersbitar utan att behöva dra igång stekpannan. Självklart kör jag termometern i tjockaste delen och tar ut köttet när det når 55 grader där. Finfint till de som gillar rött och de andra kan välja något genomstekt.

Gott nytt år
/F
Citera
2013-12-31, 17:06
Medlem
om du inte har en termometer så kan du bara sticka in en provnål och dra ut den och sätta mot underläppen så känner du hur varmt det är. du kan också helt sonika skära upp köttet och kolla eller klämma på det och kolla hur mycket motstånd den ger
Citera
2014-02-09, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vet inte hur mycket tid du har sammanlagt. Bästa metoden är att köra på lågtemperaturtillagning. Varje gradhöjning förkortar förståss tiden.

* Sätt ugnen på 100°C.
* Bind ihop köttet, salta och ge köttet en fin yta runtom i stekpanna. Peppra.
* Grädda i ugnen i 1 h 50 m.
* Ta ut och låt vila i 1 timme.
* Sätt in köttet igen på 200°C i cirka 10 minuter före servering.
* Kör i 6 minuter, vänd efter halva tiden.

Ta ut och låt vila i ca 3 minuter (ej inslaget i aluminiumfolie!).

Tranchera och servera.

~Paul~
Tack för bra recept.

Ska man ha inslaget i aluminiumfolie under de första tillagningen?
Citera
2014-02-09, 09:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Tack för bra recept.

Ska man ha inslaget i aluminiumfolie under de första tillagningen?
Nej, det behövs inte.

~Paul~

PS Ingen orsak!
Citera
2014-04-18, 23:03
Medlem
Mr.Horses avatar
Citat:
Vet inte hur mycket tid du har sammanlagt. Bästa metoden är att köra på lågtemperaturtillagning. Varje gradhöjning förkortar förståss tiden.

* Sätt ugnen på 100°C.

Tranchera och servera.

~Paul~
Vad menar du med sista punkten?
Känner mig efterbliven här... Så jag sätter in köttet i 10 minuter innan servering... Vad sen? Med "kör i 6 minuter", menar du i stekpanna?

Allt annat hänger jag fullkomligt med på!
Citera
2014-04-18, 23:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Horse
Vad menar du med sista punkten?
Känner mig efterbliven här... Så jag sätter in köttet i 10 minuter innan servering... Vad sen? Med "kör i 6 minuter", menar du i stekpanna?

Allt annat hänger jag fullkomligt med på!
Metoden är anpassad till TS önskan att ha köttet i princip klart innan gästerna dyker upp.

De sista punkterna betyder att man stoppar köttet tillbaka i ugnen på ca 10 minuter samtidigt som ugnen värms upp. Har man varmluftsugn så kan man sedan ta tiden efter ca 4 minuter (när ugnen kommit upp i de satta 200 graderna). Då kör man i ca 3 minuter på ena sidan och 3 på den andra.

Därefter låter man köttet vila i ca 3 minuter. Till skillnad från den vanliga metoden där man slår in köttet i aluminiumfolie så behövs det inte i det här fallet eftersom ytan skulle riskera att bli mjuk. Poängen med den här metoden är att ytan skall vara "krispig".

~Paul~

PS Inte alla ugnar funkar på samma sätt. Det kan hända att de sista tiderna i den här metoden kanske inte räcker till för att köttet skall bli genomvarmt. Då måste man förstås förlänga tiden. Enklast är att mäta temperaturen med en köttermometer
Citera
2014-04-18, 23:43
Medlem
Mr.Horses avatar
Citat:
Metoden är anpassad till TS önskan att ha köttet i princip klart innan gästerna dyker upp.

De sista punkterna betyder att man stoppar köttet tillbaka i ugnen på ca 10 minuter samtidigt som ugnen värms upp. Har man varmluftsugn så kan man sedan ta tiden efter ca 4 minuter (när ugnen kommit upp i de satta 200 graderna). Då kör man i ca 3 minuter på ena sidan och 3 på den andra.

Därefter låter man köttet vila i ca 3 minuter. Till skillnad från den vanliga metoden där man slår in köttet i aluminiumfolie så behövs det inte i det här fallet eftersom ytan skulle riskera att bli mjuk. Poängen med den här metoden är att ytan skall vara "krispig".

~Paul~

PS Inte alla ugnar funkar på samma sätt. Det kan hända att de sista tiderna i den här metoden kanske inte räcker till för att köttet skall bli genomvarmt. Då måste man förstås förlänga tiden. Enklast är att mäta temperaturen med en köttermometer
Då förstår jag! Tack!

Är det viktigt att låta köttet ligga i ugnen medan den värms upp till 200 grader? Jag kommer nämligen ha potatis i ugnen, så ugnen är redan varm och jag har inte blivit privilegierad med två ugnar.
Citera
2014-04-19, 00:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Horse
Då förstår jag! Tack!

Är det viktigt att låta köttet ligga i ugnen medan den värms upp till 200 grader? Jag kommer nämligen ha potatis i ugnen, så ugnen är redan varm och jag har inte blivit privilegierad med två ugnar.
Nja, då kan du lika gärna köra in köttet ihop med potatisen. Det viktiga är att du har koll på innertempen.

~Paul~
Citera
2014-04-19, 09:12
Medlem
Ratis avatar
Det skulle kanske gå snabbare att göra grytbitar än att helsteka i ugn. Beror väl på köttets kvalitet kanske. Sen gäller det att planera matlagningen. Inte få panik två timmar före.
Fast jag är 5 år för sent ute med svar.
Citera
2020-12-31, 14:31
Medlem
Citat:

* Sätt ugnen på 100°C.

Tranchera och servera.

~Paul~

Tack! Jag kör fortfarande på detta recept 10 år senare!

Så lagar man god oxfilé! Enkelt också!

Har du utvecklat ditt recept ytterligare genom åren ?
Senast redigerad av Mafia 2020-12-31 kl. 14:33.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in