Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Horse
Vad menar du med sista punkten?
Känner mig efterbliven här... Så jag sätter in köttet i 10 minuter innan servering... Vad sen? Med "kör i 6 minuter", menar du i stekpanna?
Allt annat hänger jag fullkomligt med på!

Metoden är anpassad till TS önskan att ha köttet i princip klart innan gästerna dyker upp.
De sista punkterna betyder att man stoppar köttet tillbaka i ugnen på ca 10 minuter samtidigt som ugnen värms upp. Har man varmluftsugn så kan man sedan ta tiden efter ca 4 minuter (när ugnen kommit upp i de satta 200 graderna). Då kör man i ca 3 minuter på ena sidan och 3 på den andra.
Därefter låter man köttet vila i ca 3 minuter. Till skillnad från den vanliga metoden där man slår in köttet i aluminiumfolie så behövs det inte i det här fallet eftersom ytan skulle riskera att bli mjuk. Poängen med den här metoden är att ytan skall vara "krispig".
~Paul~
PS Inte alla ugnar funkar på samma sätt. Det kan hända att de sista tiderna i den här metoden kanske inte räcker till för att köttet skall bli genomvarmt. Då måste man förstås förlänga tiden. Enklast är att mäta temperaturen med en köttermometer