Flashback bygger pepparkakshus!
2012-12-31, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musicmusicmusic
Finns det något universellt sätt att veta hur länge den ska vara inne i ugnen innan man kan ta ut den och eftersteka? Dvs, 100C 2h á 1kg, etc.

Bör man låta biten vara, eller ska man skära upp den? Innan ugnen dvs.

Det finns så många olika parametrar som gör att det inte går att räkna fram tider som alltid funkar. Temperatur innan man börjar tillaga det, tjocklek, hur ugnen är osv.
Citera
2012-12-31, 18:07
Medlem
iAlexs avatar
Man vet att det är nyårsafton när denna tråden högst upp bland heta ämnen! Gott nytt år
Citera
2013-01-02, 09:06
Medlem
Jag hade gärna avbrutit vid cirka 58 grader, men har en sambo som inte klarar det för rött...

Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Är det skosulor ni tillagar? 60 + kärntemperatur är alldeles för högt!
Citera
2013-01-02, 13:03
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo
Jag hade gärna avbrutit vid cirka 58 grader, men har en sambo som inte klarar det för rött...

Därför man steker det till runt 55, sen om det är någon som inte gillar det, fräser man bara på det uppskivade köttet till dom i stekpannan.
Citera
2013-01-02, 15:46
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo

Varför ger du då denna rekommendation till andra om du nu är medveten om problemet?

Som lösning till ditt problem så säger jag byt sambo. Kan ju inte vara mycket att ha om hon inte ens förstår sig på det goda i livet
Citera
2013-12-30, 23:19
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iAlex
Man vet att det är nyårsafton när denna tråden högst upp bland heta ämnen! Gott nytt år

ett riktigt nyårstecken! En oxfilé kan ju i princip inte bli för blodig så det är ju egentligen bara att ställa in den, vänta tills "skalet" ser fint ut o plocka ut! Bon a'petit!
Citera
2013-12-31, 00:04
Medlem
HarmonicAces avatar
Oh..råkade göra tapas grillspett med oxfilé utan att kolla Flashback innan..körde på 12 min. och 175 grader med kubikcentimeter stora köttbitar, may the force be with me!
Citera
2013-12-31, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kayaker
Varför just oxfilé? Det är inte den godaste styckningsdetaljen och de flesta översteker den dessutom...
Det stämmer, men inte i jämförelse med hur folk översteker andra köttbitar. Lamm, gris, vilt osv. Sedan är väl just oxfilé en bit som de flesta har lagat många gånger, folk brukar tyvärr inte vara så glada för att experimentera.
Citera
2013-12-31, 12:23
Medlem
DenGamleKaptens avatar
Tack för alla tips Hur informativ denna tråd än är måste jag säga att det är stor humor att den blivit aktuell varje år kring den 30 december sedan 09. Nya officiella nyårstråden??
Citera
2013-12-31, 14:43
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Om man vill helstekta oxfilén länge på låg temp enligt depauls förslag tidigare och inte har snöre att binda köttet med, kan man strunta i det?

/F
Citera
2013-12-31, 15:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluffsterBunny
Om man vill helstekta oxfilén länge på låg temp enligt depauls förslag tidigare och inte har snöre att binda köttet med, kan man strunta i det?

/F

Allt går väl men köttet tillagas jämnare och det ser mycket trevligare ut när du är klar.
Citera
2013-12-31, 15:29
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluffsterBunny

/F

Ja, det kan man. Risken är att den blir olika tillagad i olika delar, man binder ju upp för att få en klump som är någorlunda jämn och tillagas ungefär lika snabbt. Men jag har flera gånger kört oxfilé i ugnen utan steksnöre när jag har missat att köpa det. Om man har smala ändar exempelvis så blir de lätt genomstekta, ges då med fördel till ett känsligt fruntimmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in