2023-04-30, 16:53
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Har haft några burkar med Ica's bruna bönor i skafferiet i kanske ett år nu och jag har aldrig ätit det här men jag tänkte göra det idag. Öppnade burken och det ligger som en stor fast klump bara, ganska hårt. Trodde det skulle vara löst och rinnande men om jag vänder burken upp och ner så åker ingenting ut.

Ska det vara så eller är den dålig? Står ju att utgångsdatumet är 2024 men jag kanske har förvarat den fel

Dessa är det:

https://handla.ica.se/handla/produkt/bruna-bonor-520g-findus-id_p_7310500025667

Snabbt svar uppskattas
Citera
2023-05-04, 12:05
Medlem
Hatbars avatar
Tillaga grå nötfärs?

Såg att min köttfärs var grå efter att ha legat i 25-30h i kylen från frysen. Tycker det inte såg vidare trevligt men öppnade påsen och den doftade inget särskilt så började steka på den i smör och mycket kryddor en svennebolognese står och kokar på plattan nu nån timme.

Är det någon fara att äta detta kött undrar jag? Såg råsa färg på delar av köttet precis när jag började steka upp det.
Citera
2023-05-04, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Såg att min köttfärs var grå efter att ha legat i 25-30h i kylen från frysen. Tycker det inte såg vidare trevligt men öppnade påsen och den doftade inget särskilt så började steka på den i smör och mycket kryddor en svennebolognese står och kokar på plattan nu nån timme.

Är det någon fara att äta detta kött undrar jag? Såg råsa färg på delar av köttet precis när jag började steka upp det.
Naturligtvis är det ingen fara.
Citera
2023-05-04, 12:08
Medlem
Fummys avatar
Citat:

Nej de ska inte vara någon fara, det är lukten som mest är viktigt.
Citera
2023-05-04, 12:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Nej de ska inte vara någon fara, det är lukten som mest är viktigt.
Jepp. När kött blir dåligt så missar man det inte. Även om man aldrig luktat på dåligt kött tidigare så fattar man direkt.
Citera
2023-05-04, 12:22
Bannlyst
Citat:

Det handlar om syresättningen i hemoglobinet i köttet. När syrehalten är låg, så blir den grådaskig, men får den syresättas blir den röd igen.
Citera
2023-05-04, 12:23
Bannlyst
SKa inte vara någon fara så länge köttet är okej i övrigt.

Kött ska dock inte tinas i kyl (eller i vatten), utan det är mycket bättre att man lägger fram det samma dag som det ska tillagas.
Citera
2023-05-04, 12:43
Medlem
Jultrollets avatar
Tråd med frågan om det är farligt att äta tillagad grå köttfärs infogad med startinlägg här: (FB) KORTA HÅLLBARHETSFRÅGOR aka "Kan jag äta detta?"

/Moderator
Citera
2023-05-10, 01:13
Medlem
Råkade äta rå fisk, kommer jag att bli sjuk?

Jag köpte hem Findus Crispies i tron om att dom var färdiga, stekte på lite snabbt för att sedan märka att dom inte alls var färdiga, hann ta en pytte liten bit.
Det är Alaska Pollock fisk tydligen, så kommer jag bli sjuk nu eller vad kommer att hända??
Citera
2023-05-10, 01:15
Medlem
Vill tillägga att förpackningen legat i frysen ca 1 vecka
Citera
2023-05-10, 01:26
Medlem
auruns avatar
Va? Nej, du blir inte sjuk. Varför tror du det?
Citera
2023-05-10, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Va? Nej, du blir inte sjuk. Varför tror du det?

Sökte upp och det stog att den kan innehålla parasiten Pseudoterranova decipiens som orsakar magsjuka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in