Flashback bygger pepparkakshus!
2021-12-05, 12:05
Medlem
Vansterpartiets avatar
Blir bara bättre efter bäst före!
Citera
2021-12-05, 12:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag köpte en drös burkar ansjovis på skarpsill nu i julas. Det har jag använt hela året som smaksättare och till Jansson osv. Nu har jag två burkar över och funderade på att använda dessa idag. Ett problem, dock. Bäst före-datumen var 24e oktober.

Hur pass noga är det? Burkarna är inte svullna eller läcker eller på annat vis visar tecken på att vara dåliga.

Vad säger ni Flashback-kockar?

Smakar det och luktar det som det ska, så är det som det ska.

Sen är det så att saker som har något år eller mer i hållbarhet totalt, har enormt stora marginaler.
Citera
2021-12-05, 12:14
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Smakar det och luktar det som det ska, så är det som det ska.

Sen är det så att saker som har något år eller mer i hållbarhet totalt, har enormt stora marginaler.
Ja, jag lutar åt samma tänk. För trots allt så är det här en konservburk. Okej, färsk fisk eller fläskkött kanske inte är hundra-hundra att äta en vecka efter utgångsdatumen men en konserv borde ha något halvårs marginal på plussidan.

Det finns ju Youtubekanaler vars syfte är att äta riktigt gammal mat, exempelvis Steve1989. Här talar vi om sjuttio-åttio år gammal köttstuvning.
https://www.youtube.com/channel/UC2I...idnnbWgJFiMeHA

Så ja, jag testar. Jag öppnar burken och smakar på spadet. Får jag inte kväljningar så kör jag på.
Citera
2021-12-05, 12:16
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ja, jag lutar åt samma tänk. För trots allt så är det här en konservburk. Okej, färsk fisk eller fläskkött kanske inte är hundra-hundra att äta en vecka efter utgångsdatumen men en konserv borde ha något halvårs marginal på plussidan.

Det finns ju Youtubekanaler vars syfte är att äta riktigt gammal mat, exempelvis Steve1989. Här talar vi om sjuttio-åttio år gammal köttstuvning.

Så ja, jag testar. Jag öppnar burken och smakar på spadet. Får jag inte kväljningar så kör jag på.

Precis. Ett par månader på en konserv, det hade jag inte ens funderat över.
Citera
2021-12-05, 12:28
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:

Ingen fara alls. Däremot märkte jag, när jag hade en burk kvar förra året som gått några månader över tiden, att de var lite "mörare" i konsistensen än vanligt men smakade bra.
Citera
2021-12-05, 12:31
Medlem
sill i burk är väl helkonserv å håller många år
Citera
2021-12-05, 12:58
Medlem
Vågar jag käka kycklingklubbor som var sista förbrukningsdag i förrgår? :F
Citera
2021-12-05, 14:04
Bannlyst
Citat:
Jag köpte en drös burkar ansjovis på skarpsill nu i julas. Det har jag använt hela året som smaksättare och till Jansson osv. Nu har jag två burkar över och funderade på att använda dessa idag. Ett problem, dock. Bäst före-datumen var 24e oktober.

Hur pass noga är det? Burkarna är inte svullna eller läcker eller på annat vis visar tecken på att vara dåliga.

Hållbarheten på fisken i sig är många år.
Bäst före-datumet visar egentilgen bara att konsistensen på fisken är som förväntat till detta datum.
Det som händer är att sillen sakta löses upp.
Hade den på något vis varit ohälsosam att äta efter ett visst datum hade den varit stämplad med sista förbrukningsdag.
Citera
2021-12-05, 14:21
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:

Det har tagits upp tidigare i tråden, bl a av undertecknad.
Jag frågade om direkta erfarenheter efter att ha läst någon annastans att ansjovis håller i a f 18 månader efter BF-datum. Som sagt startar inga av de vanliga nedbrytningsprocesserna – mögla, ruttna, jäsa – i miljön i burken, men konsistensen försämras med tiden.

Jag vill minnas att jag använde den andra burken jag hade ett drygt år efter BF-datum och att det inte gick att märka någon som helst försämring på de små sillstjärtarna.
(FB) KORTA HÅLLBARHETSFRÅGOR aka "Kan jag äta detta?"
Citera
2021-12-05, 15:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
sill i burk är väl helkonserv å håller många år
Nja sillburkar är väl vanligtvis kylkonserver?
Citat:
Ursprungligen postat av roughlife
Vågar jag käka kycklingklubbor som var sista förbrukningsdag i förrgår? :F
Är det färska som är märkta med "sista förbrukningsdag" så bör du inte konsumera dem efter att datumet gått ut.
Citera
2021-12-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nja sillburkar är väl vanligtvis kylkonserver?
Ett år oöppnad läste jag nyss. i kyl då.
Citera
2021-12-05, 15:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ett år oöppnad läste jag nyss. i kyl då.
Helkonserver brukar vara märkta med bäst föredag tre år efter tillverkning men håller vanligtvis ett decennium senare. Dessa är ju dock steriliserade vid 140°. Sill är ju normalt inte kokt alls utan här är det kylan i kombination med hög salthalt som konserverar. Därför krävs kylförvaring och det blir kortare hållbarhet än helkonserver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in