2020-08-06, 01:31
Medlem
Har vitlöksklyftor som jag fryst..

kan jag ta fram dem, steka på dom i stekpannan och sedan frysa igen?

Eller händer något konstigt med dom isåfall?
Citera
2020-08-06, 01:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Jag skyller på febern för min miss.
Det är hål i påsarna till kycklingen, små knappsnåls hål 2 st. Va så på dom påsarna jag kollade på, kan detta förstöra kycklingen?
'
Detta låter ju värre för är det hål så kan ju vad som helst ha tagits i in genom hålen. Då kan ju bakterier utifrån ha tagit sig in. Detta känns tveksamt att äta.
Citera
2020-08-06, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
'
Detta låter ju värre för är det hål så kan ju vad som helst ha tagits i in genom hålen. Då kan ju bakterier utifrån ha tagit sig in. Detta känns tveksamt att äta.

Ajdå. Va så i alla påsarna jag kollade på. Systematiskt placerade. Alltså hål på samma ställe på alla påsarna. Konstigt varför dom gör så.
Citera
2020-08-06, 09:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svaampenn
Ajdå. Va så i alla påsarna jag kollade på. Systematiskt placerade. Alltså hål på samma ställe på alla påsarna. Konstigt varför dom gör så.
Är det hål placerat av tillverkaren så förstår jag verkligen inte varför.
Citera
2020-08-09, 14:36
Medlem
Är maten ätbar?

Hej! Jag la in lite färdigrätter i minikylen igår (som jag tänkt äta inom 3 dagar) men märkte idag att det knappt var kallt i kylen, bara smått svalt men vet inte hur många grader det varit. Har börjat få ner temperaturen nu men undrar nu, har maten kunnat bli dålig redan??
Citera
2020-08-16, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Har vitlöksklyftor som jag fryst..

kan jag ta fram dem, steka på dom i stekpannan och sedan frysa igen?

Eller händer något konstigt med dom isåfall?

Jag förstår inte syftet med atr du vill frysa löken på nytt efter stekning. Verkar omständligt. Eftersom man steker lök i fett finns risk att den härsknar snabbt i frysen. Blir heller inte jättekulinariskt med upptinad stekt lök. Stek upp den när du ska använda istället vettja.
Citera
2020-08-17, 14:46
Medlem
Pope666s avatar
jag har en oöppnad förpackning i kylen med daddlar. Hur länge håller den och kan man ha den i kylen utan att den blir dålig?
Citera
2020-08-18, 13:42
Moderator
evilhoneys avatar
Jag hittade en burk oöppnad salsa i skafferiet och det står att den håller 18 månader efter tillverkningsdatum som var i september 2018, det gick alltså ut i mars i år.
Om den inte är möglig eller luktar när jag öppnar den så är den väl safe att äta?
Citera
2020-08-18, 14:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag hittade en burk oöppnad salsa i skafferiet och det står att den håller 18 månader efter tillverkningsdatum som var i september 2018, det gick alltså ut i mars i år.
Om den inte är möglig eller luktar när jag öppnar den så är den väl safe att äta?

Ja, den har lågt pH värde och är pastöriserad
Citera
2020-08-18, 16:22
Medlem
2n00b4Us avatar
Hur länge håller sylt? Jag har en syltburk som är oöppnad från en lokal handlare som går ut i oktober. Har bara inte hunnit äta av den, men det blir lite synd att kasta den ifall den skulle bli dålig.
Citera
2020-08-18, 16:59
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Hur länge håller sylt? Jag har en syltburk som är oöppnad från en lokal handlare som går ut i oktober. Har bara inte hunnit äta av den, men det blir lite synd att kasta den ifall den skulle bli dålig.
Väldigt länge! Socker är bra på att konservera. Går den inte ut förens i oktober så har du ju gott om tid för att äta upp den nu, eller frysa den om du vill spara den längre.
Citera
2020-08-18, 17:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Sylt med mycket socker håller sig väldigt länge. Det brukar mögla när det är kört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in