2017-09-17, 12:55
Medlem
har bacon som legat länge i kylen,
BF är 26/9 men denna paket har varit öppen typ 12 dagar..
Jag brukar aldrig ta hänsyn till detta men senast det hände luktade baconen skit och jag forskade.

Dessa bacon luktar bara rökt - kan jag äta?
vad kan vara farligt med hårt grillat kött som en gammalt?
Citera
2017-09-17, 16:40
Medlem
Det enda farliga som kan hända är det har hunnit bildats ett värmestabilt toxin
Citera
2017-09-17, 17:09
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
har bacon som legat länge i kylen,
BF är 26/9 men denna paket har varit öppen typ 12 dagar..
Jag brukar aldrig ta hänsyn till detta men senast det hände luktade baconen skit och jag forskade.

Dessa bacon luktar bara rökt - kan jag äta?
vad kan vara farligt med hårt grillat kött som en gammalt?
Provstek en bit om färg och lukt är bra, om färgen i stekpannan rör sig mot gult är det tecken på att det inte är så färsk bacon, kan gå att äta men smaken ä'r inte den bästa.
Citera
2017-09-17, 20:48
Medlem
Har marinerat lammbog (ca 400-700 gram) och rostbiff (ca 500g), lade in bitarna i kylen i torsdags och tänkte låta dem ligga över natten som man normalt gör. Men sedan glömde jag de i kylen i flera dagar (3 dygn har gått nu).

Marinad:

vinäger
salt
peppar
timjan
...tror det var allt...

Bör jag kasta all kött eller funkar det att grilla i ugn? Har läst om att salt + syra gör att hållbarheten blir längre. Stämmer det?

Hur länge skulle ni kunna låta en marinad vara i kylen innan ni kastar den?
Citera
2017-09-20, 17:33
Medlem
filurenss avatar
Stekte lite quornfärs i helgen (lördag), hur länge kan denna tänkas hålla sig om den förvarats matlåda sedan dess?
Citera
2017-09-21, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Har marinerat lammbog (ca 400-700 gram) och rostbiff (ca 500g), lade in bitarna i kylen i torsdags och tänkte låta dem ligga över natten som man normalt gör. Men sedan glömde jag de i kylen i flera dagar (3 dygn har gått nu).

Marinad:

vinäger
salt
peppar
timjan
...tror det var allt...

Bör jag kasta all kött eller funkar det att grilla i ugn? Har läst om att salt + syra gör att hållbarheten blir längre. Stämmer det?

Hur länge skulle ni kunna låta en marinad vara i kylen innan ni kastar den?

eftersom det är vinäger där så är det inget problem, det håller några dagar
Citera
2017-09-27, 13:22
Medlem
Lax. Togs ut fryst och låg sedan i rumstemp i 24 h och därefter tillagades den. Matlådeförvaring 14 h innan förtäring vid lunch. Vad är domen - ät eller inte?
Citera
2017-09-27, 21:25
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filurens
Stekte lite quornfärs i helgen (lördag), hur länge kan denna tänkas hålla sig om den förvarats matlåda sedan dess?
Upp till en vecka, kan jag tänka mig.
Citera
2017-09-30, 18:58
Medlem
Karlekskrigares avatar
hej!

jag har ekologiskt kokosmjöl hemma som gick ut för snart ett halvår sedan, tror ni det är ätbart?
Citera
2017-10-01, 13:08
Medlem
perhammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlekskrigare
hej!

jag har ekologiskt kokosmjöl hemma som gick ut för snart ett halvår sedan, tror ni det är ätbart?

Garanterat.
Citera
2017-10-01, 13:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlekskrigare
hej!

Torrvaror brukar inte kunna angripas av några farliga bakterier. Det enda som skulle kunna hända här är att fettet härsknar men det märker man direkt om man smakar så sålänge det smakar okej och det har förvarats tillslutet så att man inte fått damm eller ohyra i det så är det bara att käka på.
Citera
2017-10-06, 12:14
Medlem
von-Utfalls avatar
Jag gjorde stuvad spenat i måndags kväll och har en portion kvar. Idag är ju 4:e dagen så går det att äta eller ska jag kasta det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in