Citat:
Ursprungligen postat av
Krettatin
Hummerfond, öppnades för kanske 6 månader sedan. Hittar inget bäst före utan står endast att öppnad flaska ska stå i kylskåpet. Vilket den har gjort. Luktar inte allt för konstigt, vet däremot inte hur hummerfond ska lukta. Borde det vara lugnt att ta en msk i en pastarätt ikväll?

En kylvara som innehåller skaldjur (är kylvara efter öppnandet) som vara som varit öppnad i ett halvår skulle jag nog inte ge mig på. Beror kanske på salthalt och ev konserveringsmedel men känner mig ändå ytterst tveksam.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrProsit
Köpte rökt påläggsskinka för ett tag sen som jag jag frös in innan de gick ut, nu plocka jag fram dom. Hur länge håller dom i kylen innan jag bör slänga dom? Dvs utgångsdatumet har passerat för 1-2 månader sen men de har varit frysta.
Borde väl hålla ett antal dagar dvs som en färskvara men det beror ju på om förpackningen är obruten, innehålla av konserveringsmedel, salthalt, hur länge innan bäst före du frös in dom osv. Här får du nog lita på luktsinnet för skinkorna lär nog skvallra med lukten när dom börjar bli dåliga.
Var är orsaken till att du plockar fram samtliga ur frysen om du bara skall äta några stycken?