2016-10-18, 01:12
Medlem
Iamthebatmans avatar
Ett paket frysta (nu upptinade) räkor ligger i en skål i kylen.
Tror de blev lagda där i lördags. Noterade dessutom till min fasa(?) att påsen var öppen på ett hörn, förmodligen med min bror som den skyldige. Satte på en påsförslutare och räkorna ligger kvar...

Dör jag räkdöden om jag gör en räkdödspasta på dem imorgon, eller är det lugnt tror ni?
Citera
2016-10-18, 17:48
Medlem
Hummerfond, öppnades för kanske 6 månader sedan. Hittar inget bäst före utan står endast att öppnad flaska ska stå i kylskåpet. Vilket den har gjort. Luktar inte allt för konstigt, vet däremot inte hur hummerfond ska lukta. Borde det vara lugnt att ta en msk i en pastarätt ikväll?
Citera
2016-10-19, 15:52
Bannlyst
Köpte rökt påläggsskinka för ett tag sen som jag jag frös in innan de gick ut, nu plocka jag fram dom. Hur länge håller dom i kylen innan jag bör slänga dom? Dvs utgångsdatumet har passerat för 1-2 månader sen men de har varit frysta.
Citera
2016-10-19, 16:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krettatin
Hummerfond, öppnades för kanske 6 månader sedan. Hittar inget bäst före utan står endast att öppnad flaska ska stå i kylskåpet. Vilket den har gjort. Luktar inte allt för konstigt, vet däremot inte hur hummerfond ska lukta. Borde det vara lugnt att ta en msk i en pastarätt ikväll?
En kylvara som innehåller skaldjur (är kylvara efter öppnandet) som vara som varit öppnad i ett halvår skulle jag nog inte ge mig på. Beror kanske på salthalt och ev konserveringsmedel men känner mig ändå ytterst tveksam.
Citat:
Ursprungligen postat av MrProsit
Köpte rökt påläggsskinka för ett tag sen som jag jag frös in innan de gick ut, nu plocka jag fram dom. Hur länge håller dom i kylen innan jag bör slänga dom? Dvs utgångsdatumet har passerat för 1-2 månader sen men de har varit frysta.

Borde väl hålla ett antal dagar dvs som en färskvara men det beror ju på om förpackningen är obruten, innehålla av konserveringsmedel, salthalt, hur länge innan bäst före du frös in dom osv. Här får du nog lita på luktsinnet för skinkorna lär nog skvallra med lukten när dom börjar bli dåliga.
Var är orsaken till att du plockar fram samtliga ur frysen om du bara skall äta några stycken?
Senast redigerad av Jonas1968 2016-10-19 kl. 16:11.
Citera
2016-10-19, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krettatin

Ingen fara.
Har den stått i kyl så kan du vara helt lugn med att använda den.
Citera
2016-10-19, 20:20
Medlem
Kan meddela herrskapet att jag åt utav hummerfonden och märkte inte av något speciellt förutom den fantastiska smak som pastan fick Då vet vi det!
Citera
2016-10-20, 20:34
Medlem
kukflashs avatar
För ca 2-3 veckor sedan köpte jag färdigpanerade schnitzlar.. dom har legat i kylen sedan dess och har såklart blivit tinade. Nu när jag tänkte steka så luktar den jäst. Antar att den är helt oätlig? Den ser okej ut men paneringen är degig och den luktar som sagt som jäst
Citera
2016-10-20, 21:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
För ca 2-3 veckor sedan köpte jag färdigpanerade schnitzlar.. dom har legat i kylen sedan dess och har såklart blivit tinade. Nu när jag tänkte steka så luktar den jäst. Antar att den är helt oätlig? Den ser okej ut men paneringen är degig och den luktar som sagt som jäst
2-3 veckor är ju definitivt för lång tid att låta en frysvara av det här slaget ligga upptinad. När den nu dessutom luktar jäst så bör den åka raka vägen i komposthinken.
Citera
2016-10-25, 12:41
Medlem
Lagade ett storkok köttfärssås och makaroner igår, lade direkt i luftförseglade matlådor och lät svalna i rumstemperatur. Tog med mig två i ryggsäck till tjejen, glömde att lägga dem i kylskåp över natten. Jag lade dem i kylen på skolan i morse, visst borde det vara säkert att äta med tanke på att de varit luftförseglade?
Citera
2016-10-28, 14:02
Medlem
Ratis avatar
Hur länge kan man räkna med att en burk sambal oelek håller efter att man öppnat den?
Citera
2016-10-28, 18:32
Medlem
krutkurts avatar
Har du den i kylskåp och inte har kontaminerat den håller den säkert upp mot ett år.
Citera
2016-10-29, 16:08
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutkurt
Har du den i kylskåp och inte har kontaminerat den håller den säkert upp mot ett år.

Vad händer efter ett år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in