Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Förutom kaffet, så måste det väl bero på cellsprängningen som sker när man fryser varan? I och med cellsprägningen öppnas cellerna som därefter blir lättare angripna av bakterier. Jämför med helt kött versus köttfärs. Helt kött håller sig ju betydligt längre än den ömtåliga färsen.
Generellt ska man respektera sista förbrukningsdag hyfsat stenhårt, men bäst före behöver man inte respektera särskilt hårt.
Varför det blir så kunde dem inte rakt av svara på (superflummig snubbe, toppen-luddig föreläsning och ändock briljant i sitt område, morötter.), det kan inte heller jag svara på. Givetvis förstörs strukturen till viss del av cellsprängningen igenom H2O(?) - men det har också att göra med mikroorganismer som främjar konserveringen av föremålet som dör i djupfrysning, anser jag.
Vad bekommer kött så ska sista förbrukningsdatumet respekteras ja, men utöver det så finner jag icke animaliska produkter alltid värda att testa, det som inte dödar härdar liksom.
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Köttfärs är ingen bra jämförelse för köttet är mycket mer exponerat mot luft.
Fann köttfärsens liknelse exemplariskt god, då den belyste precis det sätt som jag ser saken på, mikroorganismer som arbetare, frenetiskt.