2012-07-31, 17:43
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hur länge kan ett paket oöppnat bacon ligga i frysen innan det kryper ut och våldtar katten en regnig natt?

(lokala butiken säljer 3-pack för 15kr denna veckan så vill köpa 300st typ )

Helt från eget huvud: Ett halvår i alla fall. Säkert längre, men feta matvaror har generellt sämre hållbarhet än magra i frysen (har jag hört men inte erfarit).
Citera
2012-07-31, 17:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Hur länge kan ett paket oöppnat bacon ligga i frysen innan det kryper ut och våldtar katten en regnig natt?

(lokala butiken säljer 3-pack för 15kr denna veckan så vill köpa 300st typ )

Väldigt mycke fett så ganska dålig livsläng även i frys, men om det är riktigt rökt bacon (dvs inte nåt jäkla rökaroms skit, varierar mellan märken, dyra märken betyder INTE att det är rökt, tex så är scan inte rökt medan coops x-tra lågpris märke är rökt) så klarar det sig iaf 6mån minst (folk svamlar ofta om 1-3mån för bacon men det är bull imo, har inte haft några problem alls med 6-12mån)
Citera
2012-07-31, 18:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Helt från eget huvud: Ett halvår i alla fall. Säkert längre, men feta matvaror har generellt sämre hållbarhet än magra i frysen (har jag hört men inte erfarit).
Jo läst mycke om fett också och bacon är ju onekligen rätt fettigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
medan coops x-tra lågpris märke är rökt)
Är coop bacon men inte x-tra, tysktillverkad.
http://www.konsumentsamverkan.se/images/bacon3.jpg
Citat:
(folk svamlar ofta om 1-3mån för bacon men det är bull imo, har inte haft några problem alls med 6-12mån)
Typ 1 månad är det i kylskåp :S
Citera
2012-07-31, 18:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jo läst mycke om fett också och bacon är ju onekligen rätt fettigt.
Är coop bacon men inte x-tra, tysktillverkad.
http://www.konsumentsamverkan.se/images/bacon3.jpg

Det är Tulip som tillverkar deras bacon, och den varianten är riktigt rökt bacon, ingen aromskit.
Citera
2012-08-01, 18:11
Medlem
negerbarns avatar
Citat:

Från en månad till tre, enligt märkningen.

Men det brukar hålla längre, dock brukar jag vela vara lite försiktig då det ändå gäller kött, även om det både är rökt, saltat och kylt. Går aldrig mer än några veckor över hållbarhetstiden på bacon. Fryser hellre in det i så fall.
Citera
2012-08-02, 01:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Fast feta varor som får ligga för länge i frysen får nog dålig smak eftersom fettet härsknar men dom skall nog ligga bra länge om dom skall bli hälsovådliga.
Citera
2012-08-02, 09:36
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast feta varor som får ligga för länge i frysen får nog dålig smak eftersom fettet härsknar men dom skall nog ligga bra länge om dom skall bli hälsovådliga.

Håller med dig. Syftade på att smaken blir sämre.
Citera
2012-08-02, 16:37
Medlem
Masterkrabbans avatar
Hur länge kan en hemmagjord leverpastej tänkas hålla?

Hur förvarar man den? Kan man frysa den? Hur tinar man i så fall bäst?
Citera
2012-08-03, 09:58
Medlem
economuss avatar
Min kära sambo stoppade den 26 juli en konserv med ansjovis (kylkonserv) i skafferiet. Jag hittade den i dag och skulle behöva använda den imorgon. Har nu stoppat den i kylen, men har ansjovisen tagit skada? Inga gissningar nu tack, gissa kan jag göra själv.
Citera
2012-08-03, 18:29
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economus
Min kära sambo stoppade den 26 juli en konserv med ansjovis (kylkonserv) i skafferiet. Jag hittade den i dag och skulle behöva använda den imorgon. Har nu stoppat den i kylen, men har ansjovisen tagit skada? Inga gissningar nu tack, gissa kan jag göra själv.

Jag har öppnat en sillburk efter att den stått i rumstemp i två veckor. Ingen trevlig upplevelse. Din har förvisso bara stått i en vecka, men skulle starkt avråda dig.
Citera
2012-08-03, 19:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Smörgåspålägg typ rökt skinka, kalvkorv och salami, sånt borde väl klara sig minst 1 månad i frysen om de läggs in utan att förpackningen öppnas?
Citera
2012-08-03, 20:11
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Smörgåspålägg typ rökt skinka, kalvkorv och salami, sånt borde väl klara sig minst 1 månad i frysen om de läggs in utan att förpackningen öppnas?
Givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in