Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-03, 12:33
  #1
Medlem
zorb89s avatar
Behöver ställa på bilen 4h för en långfärd till garaget då jag inte vill riskera allt för mycket problem men hur fungerar det?

Försäkringsbolaget är det bara att ringa och ställa på den under 1dag.

Men hur fixar jag det med påställningen. Är det samma som försäkring att jag kan ringa och säga till att den ska vara påställd 1dag så dom ställer av den och skickar en 1dagsfaktura? Kan ju inte liksom vänta på att man får ett nytt skrapmärke.
Edit: Eller kan man använda koden man använde vid första avställningen?

Tänkte jag kunde höra efter här först innan jag börjar ringa runt som en förvirrad höna.

Mvh
Citera
2009-11-03, 14:21
  #2
Medlem
När jag var ung var kortaste tid för skatt 1 månad.
Det var många år sen, kan ha ändrats.
Citera
2009-11-03, 14:25
  #3
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valkoinen
När jag var ung var kortaste tid för skatt 1 månad.
Det var många år sen, kan ha ändrats.
Bilfirmor hämtar ju många bilar och då måste detta fungera men får väl ringa nu i veckan annars får jag väl chansa att köra olagligt
Citera
2009-11-03, 14:28
  #4
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Bilfirmor hämtar ju många bilar och då måste detta fungera men får väl ringa nu i veckan annars får jag väl chansa att köra olagligt
Bilhandlare har vanligtvis grönskylt.
Citera
2009-11-03, 14:46
  #5
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Bilhandlare har vanligtvis grönskylt.
Jo förstår att dom har speciela avtal och sånt men har svårt att tro att privatpersoner måste ha bilen påställd 1mån innan den får ställas av igen..
Citera
2009-11-03, 15:01
  #6
Medlem
Hur mycket får man i böter om man åker med en avställ/oförsäkrad bil?
Citera
2009-11-03, 15:46
  #7
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdols
Hur mycket får man i böter om man åker med en avställ/oförsäkrad bil?
tror runt 1500kr + eventuelt något annat skit så bara trycka till gasen om polisen skulle dyka upp om det inte går att ha den påställt 1dag.
Citera
2009-11-03, 16:22
  #8
Medlem
Aleccis avatar
Angående försäkring så brukar den aktiveras automatiskt när du ställer på bilen, om du haft den försäkrad tidigare. Ring ditt försäkringsbolag och kontrollera för säkerhet skull.

Vad gäller påställningen så kan den göras via Internet på Transportstyrelsens webbplats med hjälp av behörighetskoden som står på registreringsbeviset (kan möjligtvis gå att använda eLeg eller BankID också).

Det viktiga vad gäller påställningen är att du måste ha ett kvitto på den. Detta får du antingen genom att du skriver ut ett kvitto som du kan välja att få skickat till dig via e-mail (ett pdf-dokument) eller så kan du nog välja att få det faxat till dig. Detta måste medföras under färd med bilen.

När du kört bilen till garaget får du antingen vänta på nytt skattemärke då koden bakom skraprutan behövs för avställning, alternativt kontaktar du Transportstyrelsen och meddelar avställning, varpå de kommer be dig skicka in den ena halvan av registreringsbeviset där du får motivera varför du inte kunde använda skrapkoden från skattemärket.

Är dock osäker på om du får betala för faktisk påställningstid eller om det per automatik blir för en månad.
Citera
2009-11-03, 16:40
  #9
Medlem
Är nog billigare att bara hyra ett biltransportsläp?
Citera
2009-11-03, 16:54
  #10
Medlem
Jag skulle tagit den på bilsläp eller bogseringsdolly. Annars prova att ringa ditt försäkringsbolag och förklara att du behöver trafikförsäkring för en dag och se om dom kan ordna det. Ställer du på den så åker du på en hel månads skatt, bara så du vet...
Citera
2009-11-03, 17:34
  #11
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alecci
Angående försäkring så brukar den aktiveras automatiskt när du ställer på bilen, om du haft den försäkrad tidigare. Ring ditt försäkringsbolag och kontrollera för säkerhet skull.

Vad gäller påställningen så kan den göras via Internet på Transportstyrelsens webbplats med hjälp av behörighetskoden som står på registreringsbeviset (kan möjligtvis gå att använda eLeg eller BankID också).

Det viktiga vad gäller påställningen är att du måste ha ett kvitto på den. Detta får du antingen genom att du skriver ut ett kvitto som du kan välja att få skickat till dig via e-mail (ett pdf-dokument) eller så kan du nog välja att få det faxat till dig. Detta måste medföras under färd med bilen.

När du kört bilen till garaget får du antingen vänta på nytt skattemärke då koden bakom skraprutan behövs för avställning, alternativt kontaktar du Transportstyrelsen och meddelar avställning, varpå de kommer be dig skicka in den ena halvan av registreringsbeviset där du får motivera varför du inte kunde använda skrapkoden från skattemärket.

Är dock osäker på om du får betala för faktisk påställningstid eller om det per automatik blir för en månad
.
Är just den biten jag klurar på för det andra är lätt fixat, väldigt snälla på mitt försäkringsbolag.

Men skatten är det fundersamt med för det ska in ca 500kr isf och sen när man ställer av får man tillbaks endel av det men jag gör så att jag ringer VV.

Men jag är väldigt sugen på att köra avställd om dom inte är förhandlingsbara på vv, men vad handskas jag med då?
Hört att man inte kan försäkra bilen om den är avställd men har svårt att tro det. Annars sätter jag på försäkringen och kör avställd så jag skyddads vid olycka och polisen chansar jag med(dom brukar vara väldigt förståliga)...
Citera
2009-11-03, 17:37
  #12
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loffe007
Är nog billigare att bara hyra ett biltransportsläp?
nja blir det absolut inte. 15mil+återresa+känner ingen som har sån kärra så blir att hyra isf så det kallaset skulle gå på runt 800kr
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback