• 1
  • 2
2009-11-02, 19:36
Medlem
Trentors avatar
Min frys slutade fungera så när jag öppnade den märkte jag att kycklingen och torsken hade blivit helt upptinade. Hur länge de var upptinade vet jag inte men det kan handla om 2 dagar. Jag la in dom i frysen igen men är osäker på om det går att äta senare? Kan det vara farligt?
Citera
2009-11-02, 19:37
Medlem
Blancos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trentor
Min frys slutade fungera så när jag öppnade den märkte jag att kycklingen och torsken hade blivit helt upptinade. Hur länge de var upptinade vet jag inte men det kan handla om 2 dagar. Jag la in dom i frysen igen men är osäker på om det går att äta senare? Kan det vara farligt?

Borde inte vara nån fara. Kör på.
Citera
2009-11-02, 19:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blanco
Borde inte vara nån fara. Kör på.
Hm, personligen hade jag inte vågat äta åtminstone kycklingen. Fisken är antagligen också körd men inte lika farlig som kycklingen att förtära.

~Paul~
Citera
2009-11-02, 19:46
Medlem
rayraviolis avatar
Hur pass kall/varm var fisken och kycklingen när du tog hand om dem? Jag är inte lika bombis som Blanco om jag ska vara ärlig.
Citera
2009-11-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trentor

Ja, det kan nog vara farligt. Jag hade inte ätit.
Citera
2009-11-02, 19:56
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, personligen hade jag inte vågat äta åtminstone kycklingen. Fisken är antagligen också körd men inte lika farlig som kycklingen att förtära.

~Paul~

Jag håller med dePaul ovan. Kyckling är jag alltid väldigt försiktig med. Delvis är det kanske vanlig noja och ogrundad oro, men det känns som att kyckling är rätt känslig.
Citera
2009-11-02, 20:51
Medlem
Blancos avatar
Jag skulle ha fryst den igen och sedan stekt den rejält. Alt i nån gryta som får stå och puttra en bra stund.
Citera
2009-11-02, 21:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag skulle ha fryst den igen och sedan stekt den rejält. Alt i nån gryta som får stå och puttra en bra stund.
Det finns ingen poäng i att frysa den igen.

~Paul~
Citera
2009-11-02, 21:10
Medlem
Blancos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns ingen poäng i att frysa den igen.

~Paul~

Det borde väll döda de eventuella saker som skulle kunna vara farliga?!
Citera
2009-11-02, 21:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det borde väll döda de eventuella saker som skulle kunna vara farliga?!
Tyvärr inte.

~Paul~
Citera
2009-11-02, 21:22
Medlem
Blancos avatar
Såg en gubbe på TV4 ganska nyligen som pratade just om fryst mat och om att frysa på nytt osv. Har ett starkt minne av att han tog upp just kyckling som tinat. Han kan ha pratat om att man tillagat den men det tror jag inte. Men det kan vara så att jag minns fel.
Citera
2009-11-02, 21:48
Medlem
templers avatar
Att återfrysa matvaror borde väl i sig inte vara något större problem utom för hemkunskapstanter.
Men uppriktigt, om du vet att kycklingen och fisken legat 2 dygn i rumstemperatur är det verkligen ingen fullträff. Själv skulle jag slängt dem men om de luktar och känns ok (som alltid) så tillaga dem väl bara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in