• 1
  • 2
2004-01-17, 13:19
Medlem
sajruss avatar
Jag undrar om något vet en sida som tar upp gränsen mellan populärlitteratur och finlitteratur. Självklart vet jag de grundläggande skillnaderna, men jag undrar om någon har en sida som tar upp ämnet lite djupare.
Citera
2004-01-17, 14:40
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajrus
Jag undrar om något vet en sida som tar upp gränsen mellan populärlitteratur och finlitteratur. Självklart vet jag de grundläggande skillnaderna, men jag undrar om någon har en sida som tar upp ämnet lite djupare.

Vilka är de grundläggande skillnaderna?
Citera
2004-01-17, 14:56
Medlem
sajruss avatar
(förljande förtäljer mina anteckningar från litteraturvetenskapsföreläsningen)

Finlitteratur/klassiskt verk:
- Överlevnad, ett verk som överlevt tidens gång och har ett värde än idag
- Ett verk som innehöll idéer / ideal utöver det vanliga (för sin tid)
- Ett verk som påverkat / förändrat samhället
- Ett verk som beskriver författarens egna helveteskamp
- Ett oförglömligt verk
- Ett verk som när det skrevs fick mycket kritik, men författaren fortsatte ändå att skriva, och verket har i efterhand blivit uppmärksammat.

Dessa är endast grundstenar, självklart måste de vägas mot kvalitet (att beskriva sin egen heleveteskamp för att klara Super Mario 1 är inte ett klassiskt verk). Vilka mer exakta kvalitets kriterer som krävs vet jag inte, det var det jag frågade efter.

Populärlitteratur
- Komersiellt
- Massproducerat
- Skrivet efter vad folk vill läsa och inte vad författaren vill skriva
- Riktat till den stora massan
- Relativt lätt språk
- Underhållningslitteratur

Självklart kan de båda glida in i varandra, det var därför jag frågade efter en ytterligare information.

Min lärare klassade nämligen Kafka som populärlitteratur, vilket mycket möjligt är sant, men det känns ändå inte ....rätt..Att placera Kafka med Kitty böckerna alltså.

[edit]
Rätta mig gärna om jag har fel, det här är vad jag hört på en föreläsning, tyvärr är det ju dock så att inte allt vad lärare säger är sant.....
Citera
2004-01-17, 15:18
Medlem
Eremitens avatar
Populärlitteratur är sådan litteratur som populasen läser, men inte litteraturvetarna, och för finlitteraturen gäller tvärtom. Sedan har vi undergroundlitteraturen, den läses bara av asociala psykopater.
Citera
2004-01-17, 15:21
Medlem
sajruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Sedan har vi undergroundlitteraturen, den läses bara av asociala psykopater.

Bra, får inte glömma att ta med det i min rapport...
Citera
2004-01-17, 15:44
Medlem
MonoMans avatar
Vem bryr sej?

Om din lärare klassade Kafka som populärlitteratur måste man ju fråga sej vad han menar med "fin"litteratur. Jag är extremt tveksam till hela termen "Finlitteratur" och undrar verkligen om en lärare i "litteraturvetenskap" skulle använda en sån beteckning. I såna fall borde han omskola sej.
Dessutom; vem bryr sej. Såna diskussioner hör en svunnen, tack och lov, tid till .
Nej, skit i klassifikationerna och säg åt din lärare att hans begreppsvärld är helt out of date.
Citera
2004-01-17, 16:17
Medlem
sajruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonoMan
Om din lärare klassade Kafka som populärlitteratur måste man ju fråga sej vad han menar med "fin"litteratur. Jag är extremt tveksam till hela termen "Finlitteratur" och undrar verkligen om en lärare i "litteraturvetenskap" skulle använda en sån beteckning. I såna fall borde han omskola sej.
Dessutom; vem bryr sej. Såna diskussioner hör en svunnen, tack och lov, tid till .
Nej, skit i klassifikationerna och säg åt din lärare att hans begreppsvärld är helt out of date.

Hon
och hon menade finlitteratur som i finkultur, alltså klassiker/kanon.

Citat:
Populärlitteratur är sådan litteratur som populasen läser
Jo, det är sant...Speciellt Bibeln, världens mest lästa bok (sägs det)...jävla populärlitteratur. (Kanske finns undantag som bekräftar regeln)..
Men de kristna kanske inte betraktas som populans utan übermenchen.
Citera
2004-01-17, 17:19
Medlem
MonoMans avatar
Ok

Men vem bestämmer vad som ska ingå i den litterära kanon? Din lärare?
Harold Bloom?
Länk till Harold Bloom:
http://prelectur.stanford.edu/lectur...pts/canon.html
Tycker att detta resonemang är så fundamentalt fel att jag har svårt att låta mej övertygas om att det finns något som helst berättigande i att dela upp litteraturen i fin- och populärdito.
Övertyga mej om motsatsen
Citera
2004-01-17, 18:10
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Men vem bestämmer vad som ska ingå i den litterära kanon?
Tiden?
Citera
2004-01-17, 18:16
Medlem
sajruss avatar
Citat:
Men vem bestämmer vad som ska ingå i den litterära kanon? Din lärare?
Harold Bloom?
Länk till Harold Bloom:
http://prelectur.stanford.edu/lectur...pts/canon.html
Tycker att detta resonemang är så fundamentalt fel att jag har svårt att låta mej övertygas om att det finns något som helst berättigande i att dela upp litteraturen i fin- och populärdito.
Övertyga mej om motsatsen

Det jag vet är att det är skolverket som bestämer att jag måste lära mig det.
Hur uppdelningen sker är en annan sak, men tillviss del fyller den en fuktion...

Verk av Homeros, Sofokles, Shakespear, etc. etc. ser jag som historiska kvarlämningar som kan säga oss mycket om den tid då de skrevs. På så sätt tycker jag den har högre värde än Kitty och Harry Potter böckerna, vilka inte komma kunna berätta mycket annat för eftervärden än om ofantlig kommersialism.

Men precis som du säger, var går gränsen...och vem bestämer den...Jag nöjer mig med att kategorisera extremfallen och lämnar resten till subjektiv tolkning. Personligen skulle jag se Kafka som "fin"litteratur..
Citera
2004-01-17, 18:45
Medlem
MonoMans avatar
Hmmm

Är då inte Harry Potter och Kitty "historiska kvarlämningar som kan säga oss mycket om den tid då de skrevs"? Om nu någon skulle läsa detta om ett antal hundra (tusen) år.
Jag håller helt med Eremiten, time will tell.
Ingen annan.
Citera
2004-01-19, 00:12
Medlem
dIRe_s avatar
Är verkligen ingen "expert" men detta är mina tolkningar:

Populärlitteratur är litteratur som gillas av den breda allmänheten. Inget annat.

Finlitteratur är väl närmast ett skällsord för snobbar som tycker att deras litteratur är "finare" än vanlig litteratur.

Kafka kanske var populärltteratur i mellankrigstiden, men numer är det väl snarare finkultur. Samma sak med Strindberg vid sekelskiftet jämfört med nu.

Sen finns det klassik litteratur också, som är litteratur som har influerat modern litteratur på ett betydande sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in