• 1
  • 2
2009-10-29, 00:10
Bannlyst
Hejsan!

Jag gör ett nytt försök då eftersom min förra tråd inte var så uppskattad... Jag håller mig kort denna gång.

Vad finns det för schyssta afrikanska rätter man kan laga till hemma?

Finns det några bra afrikanska restauranger i Stockholm man bör besöka?

Jag har bara ätit en sak som nog kan sägas tillhöra det afrikanska köket och det var en rätt bestående av kyckling, banan och ris. Allt i hopblandat till en enda röra.
Senast redigerad av WankingVagina 2009-10-29 kl. 00:16.
Citera
2009-10-29, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WankingVagina
Hejsan!

Jag gör ett nytt försök då eftersom min förra tråd inte var så uppskattad... Jag håller mig kort denna gång.

Vad finns det för schyssta afrikanska rätter man kan laga till hemma?

Finns det några bra afrikanska-restauranger i Stockholm man bör besöka?

Jag har bara ätit en sak som nog kan tillhöra detta och det var en rätt bestående av kyckling, banan och ris. Allt i hopblandat till en enda röra.

Jag råkar ha afrikanska bekanta bekanta. De har haft nöjet att göra middag åt mig och deras mat har du bestått av någon gryta som får det mesta att blekna. Maten ur utomordentlig kryddig. Man får sitta och gråta medans man äter, så ruskigt stark men ändå retsam god. Rätten tar ungefär 4h att tillaga, tyvärr känner jag inte till innehållet. Kanske tur det också. Jag vill inte veta av att jag äter kloakråttor eller kattsvansar.
Citera
2009-10-29, 00:25
Medlem
Domoda (Jordnöts stuvning)
För 4 personer.

Det här en afrikansk maträtt som man kan göra med kött eller kyckling. Den är ganska svår att göra, det krävs tid och planering. OBS! om man inte tål nötter ska man inte äta den.

Ingredienser
1 kg oxkött eller kyckling
Olja till stekning
250 g jordnötssmör (mjukt)
3 msk tomatpuré
1/2 kg ris
Kryddor
1 stor lök
1 l vatten
Saft från 2 citroner
4 potatisar (dela potatisen i lagom små bitar)
250 g pumpa (dela den i lagom små bitar)
250 g okra (det är inte ett måste att ha okra i, man kan välja bort det)
Sambal oelek om man gillar stark mat.

Skär köttet i mindre bitar, värm oljan och stek i en tjockbottnad panna, tillsätt vatten, jordnötsmör, kryddor och tomat pure. Låt det koka i 20 min. och reducera värmen.

I en annan panna steks potatis, pumpa och okran, stek tills att grönsakerna fått lite färg. Tillsätt detta i stuvningen. Koka i 10 minuter, medan du rör.
Skruva ner för värmen och låt det sjuda i 45 min.

Koka under tiden riset.
Servera med ris och grönsaker.

Håll till godo, spring ut i köket och sätt igång med storkok, saknar du varor spring till allibabba daglivs.
Citera
2009-10-29, 00:45
Medlem
har ätit etiopiskt en gång och det var väldigt gott.. Bestod av bröd som man doppa och skopade upp olika små såser och rörer med.. stark rekomenderas! återkommer om jag hittar namnet på de eller så vet kanske någon vad jag menar?

edit: hittade en bild på hur de kan se ut http://bollywoodfoodclub.files.wordp...iopianfood.jpg ser kanske inte så jätte inbjudande ut men gott var de!
Senast redigerad av freddan_89 2009-10-29 kl. 00:48.
Citera
2009-10-29, 01:13
Medlem
klybans avatar
Såna där Afrikanska köttbullar tycker jag är rätt trevliga.
Dom brukar ha typ spiskummin , kanel och koriander som huvudkryddor, sen får detta ofta bada i någon god tomatsås.

Sen är ju Afrika grymt stort ställe(hööll på skriva land ), så lite svårt att välja ut favoriter.
Men skulle gissa jag skulle helst pröva de heta rätterna först, med mycket chili.
Dom använder ju gärna chili med lite smak också.
Och gärna från kust länderna där havet har mycket gott att erbjuda.
Citera
2009-10-29, 09:01
Medlem
Det här receptet är väldigt försvenskat, men det är bako-blandningen som är grejen.
Jag presenterar stiftelsens stolthet, Etiopisk pepparsås
http://vickansvardagsrum.bloggagrati...lighets-skull/
Citera
2009-10-29, 09:28
Medlem
[Strange Days]s avatar
Doro Wat (kycklinggryta) är väl lite av Etiopiens paradrätt som även är internationellt känd.
Väldigt god gryta som bör prövas.
Recept går att hitta på nätet.
Citera
2009-10-29, 09:32
Medlem
Carl Serungs avatar
Vet TS att Afrika är en kontinent och inte ett land?

Lite som när jänkarna alltid i filmer säger: -Im going to Europe to study..
Senast redigerad av Carl Serung 2009-10-29 kl. 09:38.
Citera
2009-10-29, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vet TS att Afrika är en kontinent och inte ett land?

Lite som när jänkarna alltid i filmer säger: -Im going to Europe to study..

Skojar du med mig? Jag trodde att det var ett land i södra Europa! Tack för upplysningen, varje dag lär man sig något nytt.

Men eftersom kunskapen är låg gällande detta ämne så kanske det var bättre med en tråd istället för 10-talet trådar på 1-sida vardera. Jag tror inte att denna kommer bli så väldigt stor eftersom man sällan hör någon prata om afrikansk mat.
Citera
2009-10-29, 11:18
Medlem
woofers avatar
Har varit på etiopisk restaurang, en som låg i tanzania och som låg i själva etiopien. Den i etiopen var ruskigt dålig men var väl i ärlighetens namn inte inriktad på etiopisk mat heller, medans den i tanzania (också afrika) var grymt bra. Fick in nån sorts rulle med ett mjukt och lite svampigt bröd (såg ut som gasbinda) som man rev bitar av och doppade i olika såser och grytor. Grymt gott helt enklet.
Citera
2009-10-29, 11:28
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WankingVagina
Skojar du med mig? Jag trodde att det var ett land i södra Europa! Tack för upplysningen, varje dag lär man sig något nytt.

Men eftersom kunskapen är låg gällande detta ämne så kanske det var bättre med en tråd istället för 10-talet trådar på 1-sida vardera. Jag tror inte att denna kommer bli så väldigt stor eftersom man sällan hör någon prata om afrikansk mat.
Kan du snälla sluta prata om "afrikansk mat"?!

Varje land har sin egen matkultur, och det kan skillja enormt.

Tycker du att Svensk husmanskost är identisk med t ex Italiensk eller Grekisk?

Det är ju "Europeisk matkultur"..
Citera
2009-10-29, 11:44
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Kan du snälla sluta prata om "afrikansk mat"?!

Varje land har sin egen matkultur, och det kan skillja enormt.

Tycker du att Svensk husmanskost är identisk med t ex Italiensk eller Grekisk?

Det är ju "Europeisk matkultur"..

I så fall är det ju lika fel att prata om "kinesisk" eller "indisk" mat då det också är enorma skillnader mellan olika regioner. Ser inget fel i att ha en samlingstråd för afrikansk mat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in