2009-10-29, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WankingVagina
Hejsan!

Jag gör ett nytt försök då eftersom min förra tråd inte var så uppskattad... Jag håller mig kort denna gång.

Vad finns det för schyssta afrikanska rätter man kan laga till hemma?

Finns det några bra afrikanska restauranger i Stockholm man bör besöka?

Jag har bara ätit en sak som nog kan sägas tillhöra det afrikanska köket och det var en rätt bestående av kyckling, banan och ris. Allt i hopblandat till en enda röra.
Den här restaurangen är uppskattad bland afrikaner för att vara genuin (tar emot specialbeställningar från afrikaner)

Bara att norpa maträtterna från menyn och sen googla på nätet efter närmare recept.

Har själv inte hunnit testa på mina semestrar men den finns med på listan nästa gång jag flyger till Köpenhamn

Citat:
http://www.mamaafrica.dk/da/menukort.htm
Citera
2009-10-29, 12:49
Moderator
Evil Eds avatar
Här snackar vi matlagning som finns i Afrikas olika länder, passar det inte eller om ni inte känner för att bidra, klicka er vidare.

OT kommer i fortsättningen att belönas med tillsägelse.

/mod
Citera
2009-10-29, 13:03
Medlem
klybans avatar
jaja, ska kolla min Afrikanska kokbok i alla fall se om man känner igen nått från den.
Och vart dom har lagt kraften på i denna kokbok.

Om man ska dela upp Afrika lite lätt, hur ska man göra detta rättvist ur typ av kök då?
Skulle gissa Nord Afrika har lite Arabinspirerat pga muslimska influenser.

Alltid tyckt Zanzibar("Tanzania") har haft intressant mat, i alla fall när man tittat på reseprogram.
Citera
2009-10-29, 13:14
Medlem
Brannigans avatar
Finns en restaurang som heter Chakula på pontonjärgatan på Kungsholmen.
Var något år sen jag var där, men det var en hel del skoj att välja på. Det var helt ok mat, har för mig att jag valde "fel" rätt...drack en del afrikanskt öl för att lindra besvikelsen. Men schjysst ställe! Gå dit o prova.
Citera
2009-10-29, 13:39
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
jaja, ska kolla min Afrikanska kokbok i alla fall se om man känner igen nått från den.
Och vart dom har lagt kraften på i denna kokbok.

Om man ska dela upp Afrika lite lätt, hur ska man göra detta rättvist ur typ av kök då?
Skulle gissa Nord Afrika har lite Arabinspirerat pga muslimska influenser.

Alltid tyckt Zanzibar("Tanzania") har haft intressant mat, i alla fall när man tittat på reseprogram.

Zanzibar har en hel del trevliga restauranger ja. Dock är det ju lite "turistigt" så hur genuint det eg är kan man ju fundera över. Kommer faktiskt inte ihåg någon speciell maträtt därifrån förutom färskpressade juicer och goda fruktsallader. Var inte där så länge dock så jag har mest bara erfarenheter från restauranger runt "stone town"

Genrellt vad gäller tanzaniansk mat från fastlandet då är väl att den är lite stabbig med stort inslag av spanmålsprodukter.

Det jag upplevde var väl också att det var inte helt lätt att äta sig mätt på restaurang. En halv kyckling är ju med svenska mått mätt rätt mycket mat, i tanzania är det en hög av skinn och ben som man inte blir mätt på.

Åt på en hel del mer eller mindre suspekta syltor som man nog eg borde ha hållt sig ifrån men så fick jag salmonella med mig som "souvenir" också
Citera
2009-10-29, 13:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Zanzibar har en hel del trevliga restauranger ja. Dock är det ju lite "turistigt" så hur genuint det eg är kan man ju fundera över. Kommer faktiskt inte ihåg någon speciell maträtt därifrån förutom färskpressade juicer och goda fruktsallader. Var inte där så länge dock så jag har mest bara erfarenheter från restauranger runt "stone town"

Genrellt vad gäller tanzaniansk mat från fastlandet då är väl att den är lite stabbig med stort inslag av spanmålsprodukter.

Det jag upplevde var väl också att det var inte helt lätt att äta sig mätt på restaurang. En halv kyckling är ju med svenska mått mätt rätt mycket mat, i tanzania är det en hög av skinn och ben som man inte blir mätt på.

Åt på en hel del mer eller mindre suspekta syltor som man nog eg borde ha hållt sig ifrån men så fick jag salmonella med mig som "souvenir" också
Har som sagt vad inte varit i Zanzibar, men har sett mycket inbjudande ut det man har sett på TV.
Sen kan man säkert komma ifrån "turist" ställena och få lite mer lokal bra mat.
Citera
2009-10-29, 14:00
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har som sagt vad inte varit i Zanzibar, men har sett mycket inbjudande ut det man har sett på TV.
Sen kan man säkert komma ifrån "turist" ställena och få lite mer lokal bra mat.

Rekomenderar starkt ett besök då. Om inte annat för all den färska exotiska frukt som finns. Det är stor skillnad i smak på den exotiska frukt man hittar på ICA och på den som man plockar direkt från träden.
Citera
2009-10-29, 14:24
Medlem
TatueradeKockens avatar
Snabbgenomgång av de olika delarna av det Afrikanska köket..

Afrika är världens näst största kontinent. Naturligtvis skiljer sig matkulturen radikalt åt som redan nämnts.. För att förenkla allt kan man dela upp Afrika i olika fack även om de inte är rättvist! Men afrikansk matkultur har i regel en sak gemensamt att den är enkel att laga..

Man kan tydligt se hur matkultur i många delar av Afrika påverkats av de forna kolonialmakterna som Frankrike, Portugal och England. Även den indiska invandringen märks av framför allt i de östra delarna av kontinenten..

Nordarfika

I det flesta afrikanska länder kretsar måltiden kring en huvudrätt och några få tillbehör lite som den svenska husmanskosten.. Undantag är Nordafrika där bordet dukas upp med många rätter och är starkt influerat av det orientaliska köket

Marocko ( Medelhavskusten )

Mest välkänt är kanske den kryddstarka maten med arabiska influenser? Som förknippas med länder längs Medelhavskusten som Marocko med smak av spiskummin, ingefära, koriander, kanel och saffran.. Liknande kök hittar man på samma breddgrad; I Tunisien, Algeriet, Libyen och Egypten..

Etiopiska köket

Det Etiopiska köket är också känt heta kryddblandningen Berbere med smak av chili, vitlök och spiskummin Maten serveras ofta med ett ojäst bröd som kan liknas med ett mjukt tunnbröd.

Sydafrika

Sydafrika har en starkt varierande matkultur som starkt påverkats av britternas kolonisering, men även av det indiska och malaysiska köket..

Västafrika

Har inte i samma del påverkats av europeiska influenser i samma grad som andra delar av Afrika. Även om matkulturen använder sig av stora mängder piripiri som introduceras av Portugiserna (Som fan den i Sydamerika) Piripiri är för övrigt Swahili och betyder peppar-peppar..

// Den Tatuerade Kocken
Senast redigerad av TatueradeKocken 2009-10-29 kl. 14:28.
Citera
2009-10-29, 14:49
Medlem
Fairytudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Har varit på etiopisk restaurang, en som låg i tanzania och som låg i själva etiopien. Den i etiopen var ruskigt dålig men var väl i ärlighetens namn inte inriktad på etiopisk mat heller, medans den i tanzania (också afrika) var grymt bra. Fick in nån sorts rulle med ett mjukt och lite svampigt bröd (såg ut som gasbinda) som man rev bitar av och doppade i olika såser och grytor. Grymt gott helt enklet.
Grattis, du har ätit indjira, Etiopiens nationalrätt!
Det är inte jäst och egentligen mera av en pannkaka än ett bröd och man kan äta det till lite vad som. Används precis som du säger istället för sked för att sleva sovel ur den ofta gemensamma grytan. Kladdigt men gott!
Citera
2009-10-30, 01:06
Medlem
MadamMims avatar
Käkade en etiopisk röra någon etiopisk förening hade kockat ihop.
Var kött i och halvstark.
RIktigt gott, blev lite förvånad.
Citera
2009-10-31, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Käkade en etiopisk röra någon etiopisk förening hade kockat ihop.
Var kött i och halvstark.
RIktigt gott, blev lite förvånad.

Dessvärre ser den ut som om den redan tuggats av kocken.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...3/Alicha_1.jpg
Citera
2009-10-31, 02:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PBUNisse
Dessvärre ser den ut som om den redan tuggats av kocken.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...3/Alicha_1.jpg

Ja det är ju liknande man har sett tidigare. Men etiopiskt låter ju ganska bra. Måste prövas inom en snar framtid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in