• 1
  • 2
2009-10-25, 13:11
Medlem
skrudiss avatar
Hej,

sökte runt lite efter bra tips på att använda rödbetor i mat, men fann inte mer än till diverse förrätter samt inlagda rödbetor. Jag vet att jag åt färska rödbetor i någon maträtt, men minns inte hur och i vilket sammanhang. Finns det möjligtvis några klockrena användningsområden? Tycker i överlag att det är en väldigt underskattad... växt(?).
Citera
2009-10-25, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Hej,

sökte runt lite efter bra tips på att använda rödbetor i mat, men fann inte mer än till diverse förrätter samt inlagda rödbetor. Jag vet att jag åt färska rödbetor i någon maträtt, men minns inte hur och i vilket sammanhang. Finns det möjligtvis några klockrena användningsområden? Tycker i överlag att det är en väldigt underskattad... växt(?).

Har ingen aning. Men kanske skulle det vara riktigt gott till rätter som inkluderar oxfilé ?
Citera
2009-10-25, 13:23
Medlem
västerbottengrantinerad kantarelllasagne med röd och gulbetssallad (y)
Citera
2009-10-25, 13:33
Medlem
Bengrots avatar
Koka rödbetorna och ät dem med smör och salt, ungefär som med en färsk majskolv. Kanongott! Fast det kanske inte är det du är ute efter?
Citera
2009-10-25, 13:38
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Koka rödbetorna och ät dem med smör och salt, ungefär som med en färsk majskolv. Kanongott! Fast det kanske inte är det du är ute efter?

Det kan ju vara ett tips. Men var i första hand ute efter något lite mer komplicerat, ungefär som någon föreslog, tillsammans med oxfilé. Fast då är frågan hur och med vad. Kan tänka mig att en köttbit och en fräsch sallad, bland annat med rödbetor och lite riven grevé samt någon balsamvinäger kan passa sig rätt bra.
Citera
2009-10-25, 13:51
Medlem
[Strange Days]s avatar
Om du inte har prövat så är ju Borsjtj en klassiker
http://www.coop.se/includefiles/MODU...Opskrift=37475
Citera
2009-10-25, 13:57
Medlem
SallySimpsons avatar
Koka rödbetorna och skär i stora kuber, blanda sen 50/50 med någon god fetaost och strö över rostade pinjenötter och eventuellt hackad färsk basilika. Balsamvinäger + olivolja + flytande honung + svartpeppar = god dressing till. Mums!
Citera
2009-10-25, 13:57
Medlem
dePauls avatar
Rödbetor är mycket populära i de anglosaxiska länderna. Letar man på "beetroot recipes" så hittar man tusentals recept (närmare sagt 387 000) .

http://www.google.se/search?hl=sv&rl...ecipes&spell=1

~Paul~
Citera
2009-10-25, 14:35
Medlem
troengs avatar
Det är väldigt gott att göra biffar av rödbetorna!
Citera
2009-10-25, 15:20
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Skrubba de ordentligt och lägg i foliepaket med salt, olivolja, peppar ochlite rosmarin/timjan. Balsamvinäger är också rätt gott att ha i

Släng in paketet i ugnen (225 grader) och låt stå tills de dukan sticka i en kniv i de utan större problem, men de ska inte vara mjuka som kokta potatisar.

Väldigt gott till diverse köttanrättningar
Citera
2009-10-25, 15:38
Medlem
BrainDisorders avatar
Biff alá Lindström innehåller väl rödbetor?

Hursomhelst så är det ju jävligt gott med rödbetor till stuvad potatis och isterband. Fast då som side-dish. Har väl inget annat bra tips.
Citera
2009-10-25, 16:17
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Pagrotsky
Skrubba de ordentligt och lägg i foliepaket med salt, olivolja, peppar ochlite rosmarin/timjan. Balsamvinäger är också rätt gott att ha i

Släng in paketet i ugnen (225 grader) och låt stå tills de dukan sticka i en kniv i de utan större problem, men de ska inte vara mjuka som kokta potatisar.

Väldigt gott till diverse köttanrättningar

Åh, det lät väldigt intressant! Ska jag absolut testa inom en snar framtid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in