• 1
  • 2
2009-10-24, 09:02
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Ja, har nu monterat ihop mitt databygge (core i7, gigabyte moderkort 6 gig minne) men det vill sig inte riktigt fungera!

Största problemet just nu tycks vara grafikkortet; Jag har installerat win 7 32-bitar på datorn. Dock börjar skärmen titt-som-tätt blinka och spricka upp i en fladdrande bild, typ myrornas-kring:aktigt.

Jag har kollat med dxdiag och fick ett felmeddelande att drivrutinen slutat svara och strax därefter kraschar grafiken enligt ovanstående beskrivning.

Har försökt att installera om nya drivrutiner men hinner knappt börja innan grafiken kraschar

Nån som har något tips hur man kan lösa detta bekymmer?
Citera
2009-10-24, 09:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Jag har installerat win 7 32-bitar på datorn.

Varför en 32bitars när du har detta?

Citat:
(core i7, gigabyte moderkort 6 gig minne)

Trigga in Win7 x64bitars istället och utnyttjar hårdvaran.

Provar med x64bitars och ser om du får samma fel där.
Citera
2009-10-24, 09:47
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Varför en 32bitars när du har detta?

Trigga in Win7 x64bitars istället och utnyttjar hårdvaran.

Provar med x64bitars och ser om du får samma fel där.

Ja, jag laddade hem en mindre laglig kopia av win 7. Det var inte helt enkelt att hitta en fungerande version av windows 7 på piratebay, och nu råkade det bli en 32-bitars....

Om du råkar sitta på en länk till ett x64-bitars fungerande torrent till win 7 vore jag oändligt tacksam!
Citera
2009-10-24, 09:59
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Jag sitter på mitt arbete och har en begränsad del av internet, men du finner en release ifrån oktober på dom flesta 0-day trackers.

Det kan även vara skivan, d.v.s den release som du har tagit hem ifrån TPB som orsakar detta. TPB anser väl inte vara så pålitliga när det gäller program/mjukvara och då torrent som ändamål.
Citera
2009-10-24, 10:15
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Jag sitter på mitt arbete och har en begränsad del av internet, men du finner en release ifrån oktober på dom flesta 0-day trackers.

Det kan även vara skivan, d.v.s den release som du har tagit hem ifrån TPB som orsakar detta. TPB anser väl inte vara så pålitliga när det gäller program/mjukvara och då torrent som ändamål.

Ja.

Det var Ditt tips på torrent som fungerade (Microsoft.Windows.7.Ultimate.x86.SWEDiSH-CRBS). Innan dess hade jag laddat hem en mängd versioner som inte fungerade.

Håller på och ladda hem Microsoft.Windows.7.ULTIMATE.x64.Integrated.Octobe r.2009.OEM-BIE
Förhoppningsvis kanske denna kan fungera bättre.

Sitter med ett XFX Geforce 9700 GT. Om nu inte det är versionen (x32 -> x64) som strular till det, vad kan det då vara?
Citera
2009-10-24, 10:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Svårt att säga så här rakt ut, men har du oturen framme så kan det vara fabriksfel på grafikkortet. Provar först med operativsystemet, börja felsöka där innan du påbörjar hårdvaran.

Provar med andra drivrutiner till grafikkortet är ett annat tips.
Du finner olika versioner här -> http://www.driverheavendownloads.net/

Provar att köra på 4GB RAM, se om du får samma resultat där.

Felsök hårdvaran med Hiren´s BootCD.
Citera
2009-10-24, 10:32
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Svårt att säga så här rakt ut, men har du oturen framme så kan det vara fabriksfel på grafikkortet. Provar först med operativsystemet, börja felsöka där innan du påbörjar hårdvaran.

Provar med andra drivrutiner till grafikkortet är ett annat tips.
Du finner olika versioner här -> http://www.driverheavendownloads.net/

Provar att köra på 4GB RAM, se om du får samma resultat där.

Felsök hårdvaran med Hiren´s BootCD.

Tack! Grafikkortet kommer från min gamla dator, och där fungerade det felfritt. Sen har grafiken fungerat någorlunda, även om det kraschar mellan varven. Typ som när jag kör dxdiag eller liknande. Sammantaget får jag iallafall intrycket att det handlar om ett mjukvarufel.

Börjar med att prova ett x64-version av win 7 iallafall.
Citera
2009-10-24, 10:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Aha, jag fick intrycket att även ett grafikkort hade köpts in.

Men läs runt lite på Nvidias forum och se om det är fler som har beskymmer med detta kort ihop med Win7 och diverse andra komponenter.
Citera
2009-10-24, 11:08
Medlem
AdmiralFleets avatar
Testa en live-CD med Linux Mint eller liknande, där tillverkarnas grafikdrivers redan ingår. Samma problem då?4

http://www.linuxmint.com/edition.php?id=41

Jag har haft det problemet och löste det med att sätta i kortet ordentligt.
Citera
2009-10-24, 11:29
Medlem
Testa med ett annat grafikkort om du har tillgång (låna av någon till exempel).
Citera
2009-10-24, 19:26
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Fan oxå! win 64-bitar hjälpte inte!

Så fort jag försöker installera nya drivrutiner så får jag blåskärm och dumpning av minnet. Inte kan jag köra dxdiag heller för då kraschar grafiken.

Usch nu känner jag mig lost...
Citera
2009-10-24, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Fan oxå! win 64-bitar hjälpte inte!

Så fort jag försöker installera nya drivrutiner så får jag blåskärm och dumpning av minnet. Inte kan jag köra dxdiag heller för då kraschar grafiken.

Usch nu känner jag mig lost...
Du har väl kontrollerat så att alla sladdar sitter i ordentligt?
Står det någon text när du får blåskärm?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in