• 1
  • 2
2009-10-24, 19:50
Medlem
crillecrilles avatar
Strömproblem med gfx-kortet? Låter lite konstigt hela grejen.
Citera
2009-10-24, 19:55
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Ska väl kontrollera så att sladdarna sitter som de ska. Fast en sak tycker jag är märklig, om nu grafikkortet sitter dåligt, är det då moderkortets inbyggda grafik som tar vid?

För jag har (innan allt kraschar) riktigt fin upplösning på datorn. I så fall är det nog ett ganska bra inbyggt grafikkort...

När jag kikar dxdiag i "säkrad" uppstart av windows, så står det directx 11. Jag tror dock inte mitt gamla geforce-kort stödjer directx 11. Kan det vara felet? Windows 7 måste väl ändå vara bakåtkompatibelt?
Citera
2009-10-24, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Ska väl kontrollera så att sladdarna sitter som de ska. Fast en sak tycker jag är märklig, om nu grafikkortet sitter dåligt, är det då moderkortets inbyggda grafik som tar vid?

För jag har (innan allt kraschar) riktigt fin upplösning på datorn. I så fall är det nog ett ganska bra inbyggt grafikkort...

När jag kikar dxdiag i "säkrad" uppstart av windows, så står det directx 11. Jag tror dock inte mitt gamla geforce-kort stödjer directx 11. Kan det vara felet? Windows 7 måste väl ändå vara bakåtkompatibelt?

1. Har du kollat att du satt dina ram-minnen som dualchannel?
2. Har du installerat chipset driver?
3. Har du kontrollerat att strömkabeln till grafikkortet är ansluten om du har en sådan?
4. Vad står det i blåskärmen?

Du behöver inte ha ett grafikkort som stöder DirectX11.
Citera
2009-10-24, 21:09
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icecold

Japp, de är kopplade i dual och datorn hittar alla 6 gig.

Citat:

Nej och har försökt dessutom. Nytt problem uppstår; Datorn kraschar i normalt läge, och jag kan därför inte installera från den medföljande skivan. När jag kör i "Safe Mode" så laddar den bara, kommer aldrig förbi välkomstskärmen på installationen! Har testat skivan på min bärbara dator och på den fungerar den som den ska.

Citat:
3. Har du kontrollerat att strömkabeln till grafikkortet är ansluten om du har en sådan?

Hittills gjort en ockulär besiktning och allt ser ok ut. Ska försöka testa förslag 2) först och måste därför knäcka problem 2) också.

Citat:

Återkommer angående detta.

Citat:

Okej, bra att veta.
Citera
2009-10-24, 21:32
Medlem
Har du kollat moderkorts tillverkarens hemsida om det finns en nyare version av BIOS som eventuellt rättar till ditt problem?
Citera
2009-10-24, 21:36
Medlem
Twitters avatar
Citat:

Han ska inte köra dual-channel, han har ju tri-channel mobo och 6Gb minne?
Citera
2009-10-24, 23:12
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Jahapp...Verkar vara ett ganska känt problem (tyvärr)

Mitt grafikkort har drabbats av "nvlddmkm.sys"-problematiken! Verkar finnas miljoner olika former av detta problem och miljoner lösningar.

Usch och fy...
Citera
2009-10-24, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitter
Han ska inte köra dual-channel, han har ju tri-channel mobo och 6Gb minne?

Tack för tipset.
Citera
2009-10-24, 23:38
Medlem
Twitters avatar
Citat:
Tack för tipset.
Känner jag lukten av ironi?
Citera
2009-10-25, 09:58
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Jahapp...Verkar vara ett ganska känt problem (tyvärr)

Mitt grafikkort har drabbats av "nvlddmkm.sys"-problematiken! Verkar finnas miljoner olika former av detta problem och miljoner lösningar.

Usch och fy...
Enklast: Formatera hela skiten. Sedan (me tanke på att du 100% säkert att allt sitter där det ska o kablar är i sin rätt ordning) installera om allt på nytt. Angående OS så har jag alltid förlit mig på BIE-versioner. Tanka/bränn hem ett win7 x64 BIE verison "Där vill jag lyfta ett finger o säga, trots att BIE inte talar om det: vid frågan "CD-key" boka av online acktivation. När installation gå in på MOBO-tillverkan hemsidan o tanka hem win7 drivsar (alt låt win7 hitta dem själva).
Andra alternative r klocka ner grafikkort me 20 MHz (många har provat det o det har funkat)
Tredje alternative: In i BIOS ändra PCI-Express Speed från 100 MHZ till 110 MHZ
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in