2010-09-21, 11:37
Medlem
GoddagYxskafts avatar
Herman Lindqvist talar just nu om SD på TV4.

- Över 300 000 människor röstade på SD. Man kan inte idiotförklara en så stor del av folket, säger Herman Lindqvist angående PK-Sveriges reaktion på att SD fick så många röster.
Senast redigerad av GoddagYxskaft 2010-09-21 kl. 11:47.
2010-09-21, 11:48
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoddagYxskaft
Herman Lindqvist talar om SD i direktsändning om några minuter på TV4.

Ser fram emot en härlig kavalkad av etablissemangsfigurer som träder fram ur kulisserna för att läxa upp och dumförklara det svenska folket. Det är som en ritual, att svära trohetseden till mångkulturen och berätta för storebror att "titta på mig, jag är en såå duktig medborgare"...

edit: och uppfriskande att se undantagen!
2010-09-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Det var upprörande att se honom stå där och komma med klumpiga försök till "tjyvknep" som att tex betona gårdagens reflektion över att Björn Söder hade kallat Sahlin för en "katastrof". Han försökte med härskartekniken att förlöjliga Åkesson med detta och återkom till det med emfas, men jag tycker att Åkesson lyckades parera attacken genom att ärligt hålla med om att SD inte är ett parti som skulle ha speciellt lätt för att stödja Mona Sahlin till statsministerposten.

Utöver detta så jämförde han SD's könsfördelning med arabstater. Åkesson svarade rakt och gav förklaringar till varför det ser ut som det gör på den punkten. KG gav på det hela taget ett äcklande och partiskt intryck.

Själv tyckte jag att KG ställde konstiga och korkade frågor, gjorde en skum vinkling på frågorna.
Kvinnofördelningsfrågan och afghanistanhelikopterfrågan reagerade jag speciellt på.
2010-09-21, 11:55
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhasersOnFunk
Det var upprörande att se honom stå där och komma med klumpiga försök till "tjyvknep" som att tex betona gårdagens reflektion över att Björn Söder hade kallat Sahlin för en "katastrof". Han försökte med härskartekniken att förlöjliga Åkesson med detta och återkom till det med emfas, men jag tycker att Åkesson lyckades parera attacken genom att ärligt hålla med om att SD inte är ett parti som skulle ha speciellt lätt för att stödja Mona Sahlin till statsministerposten.

Utöver detta så jämförde han SD's könsfördelning med arabstater. Åkesson svarade rakt och gav förklaringar till varför det ser ut som det gör på den punkten. KG gav på det hela taget ett äcklande och partiskt intryck.

Jag reagerade på vad som stod i AB, KG säger "– Jag är väldigt nöjd med intervjun. Jag har sett många intervjuer med Åkesson där reportern är helt chanslös." Vadå chanslös? Är det meningen att reportrar ska "vinna" intervjuer?
2010-09-21, 11:58
Medlem
Äntligen lite nykter läsning om omöjligheten i att isolera SD samtidigt som det är en mer nyanserad bild än att alla som inte röstade på SD är emot att partiet ska få något att säga till om.
Citat:
Cirka 330.000 svenskar har röstat på Sverigedemokraterna. Det är ett parti som på demokratiskt sätt valts in i Sveriges riksdag med 20 ledamöter. Samtidigt, med hänvisning till partiets rasistiska rötter och kritiska budskap i invandringsfrågan, så bemöts partiet med iskyla. De andra riksdagspartierna diskuterar inte om SD ska isoleras utan hur partiets inflytande ska minimeras, men hur demokratiskt är det, är det ens möjligt eller ett av väljarna godkänt handlingssätt?

Inte bara Sverigedemokraterna själva kritiserar mobbnings-taktiken, också väljare utanför partiet och statsvetare menar att det strider mot demokratins grundtanke.

Annons:
– Ett sådant här beteende är ju delvis odemokratiskt. Dessutom tror jag det är omöjligt att genomföra, säger Lena Wängnerud.

– Nu är partiet i riksdagen och de andra partierna måste ju visa också sverigedemokraternas väljare respekt. SD kommer att kommentera den förda poltiken, SD kommer att lägga förslag som måste besvaras, diskussioner i kammaren kommer ske, ibland dagligen, att bara behandla dem med tysthet är en omöjlig strategi, fortsätter hon.
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/statsvetare-omojligt-mobba-ut-sd-1.1174179
2010-09-21, 12:01
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alxus
Själv tyckte jag att KG ställde konstiga och korkade frågor, gjorde en skum vinkling på frågorna.
Kvinnofördelningsfrågan och afghanistanhelikopterfrågan reagerade jag speciellt på.

Jag brukar aldrig titta på gamle möglige K-G.Bergström nuförtiden, hela tramset är så trist och förutsägbart, men i går kväll gjorde jag det, och han betedde sig väl ungefär som man kunde förvänta sig. Inga särskilt intressanta frågor, en något sval attityd, men proffsig på det gråtjänstemanniga sättet som brukar användas i dessa sammanhang. Åkesson gjorde ett rätt tråkigt och illa förberett intryck exempelvis på de två frågor du nämner, det hade varit lätt att ge bättre argument, typ:

"Vi har få kvinnor på vallistorna p.g.a. de mängder av hot, trakasserier, våldsdåd som drabbar svenskar som värnar om sitt land. Vi har få kvinnor p.g.a. etablissemangsmedias bisarra demonisering av SD och strävan att misstänkliggöra och smutskasta alla SD-politiker och idiotförklara och håna alla SD-väljare." Osv. Samt: "De svenska soldater som befinner sig i Afghanistan ska inte vara där och riskera livet p.g.a. en imperialistisk-sionistisk ockupationsmakts dödfödda krigs-och folkmordsäventyr, som dessutom skapat en flyktingkatastrof som direkt drabbar även det svenska folket. Din fråga är felställd, K-G - pojkarna ska hem så fort som möjligt, afghanerna måste tillerkännas politisk suveränitet, lika väl som Sverige måste sträva efter att återvinna ett verkligt nationellt och folkligt förankrat självbestämmande."
2010-09-21, 12:05
Medlem
BandieraRossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Jag reagerade på vad som stod i AB, KG säger "– Jag är väldigt nöjd med intervjun. Jag har sett många intervjuer med Åkesson där reportern är helt chanslös." Vadå chanslös? Är det meningen att reportrar ska "vinna" intervjuer?

Och där avslöjar sig äcklet! Självfallet anser KG en reporteras uppgift vara att "vinna" en intervju - om den intervjuade sympatiserar med SD, förstås!
2010-09-21, 12:11
Medlem
givves avatar
K-G knäckte lögnaren Åkesson.
2010-09-21, 12:18
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Dom yrar om Sverige och svenska värderingar

Vad bra att han sedan själv förklarar för oss vad som är svenskt och inte.
2010-09-21, 12:34
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Du tror väl inte Centern skulle komma undan frågor om varför deras press-sekreterare kallat Reinfeldt en "katastrof för Sverige" trots att man samarbetar med det parti han leder?

Grejen med SD är bara att de tack vare stolpskott som Söder kommer få stå till svars för en del konstiga utspel. Men det är nåt SD får lösa internt.

Nu är det faktiskt så att både Ohly och Sahlin var de som kastade skit först. Alltså innan Söder gjorde sitt uttalande. KG borde i konsekvensens namn fråga Sahlin och Ohly varför de inleder med att grusa en förhandling.

Rätt ska vara rätt.

Edit: Det var Sahlin och inte Reinfeldt som Söder uttalade sig om.
Senast redigerad av kakburk 2010-09-21 kl. 12:38.
2010-09-21, 12:35
Medlem
Månsans avatar
SD kan få upp till 14% i valet 2014.

http://www.expressen.se/nyheter/val2010/1.2144935/valjarnas-krav-stoppa-sd

Ta en titt på det nedre pajdiagrammet. Ett bra resultat att 14% anser att alliansen ska regera med hjälp av SD. Vill man se det från den ljusa sidan så inrymmer dessa 14% en prima potential att växa.
2010-09-21, 12:40
Medlem
Vaftrudners avatar
Hörde att Metro skulle ha en svartmålning av SD:s riksdagskandidater idag. Någon som har sett den?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in