2010-02-01, 23:22
Medlem
J0kerns avatar
Nej, det här var droppen som fick bägaren att rinna över för DN. Har sagt upp min premunation på tidningen. Och hoppas andra gör detsamma, får räcka med Syd Svenskan. Jisses, för några år sedan ansåg jag DN som landets trovärdigaste och mest seriösa tidning, (som ges ut i pappersbilaga). Men nu på senaste tiden har man gått bort sig totalt, sänkt sig till pajas-blaskan expressens nivå, med missvisande rubriker och löjliga samt falska påståenden. Fy fan!

Hur i hela världens namn skulle SD kunna kapa text-tv valet? Va? Påståendet är ju så befängt så att man blir mörkrädd? Vad är det för jävla kvällstidnings journalistik? Valet gick till som så att var och en, vem som helst fick möjligheten att via sin mobil sms-rösta på partiet denna sympatiserade med, en röst per telefonnummer. Ska man "kapa" en sådan grej så måste man ju in i systemet, och publicera felaktiga siffror i tex-tv resultatet. Vilket inte har hänt, utan det var faktiskt så att ~40% av rösterna faktiskt var SD röster. Nu svartmålas partiet för att man skulle kapat undersökningen, till följd av att sympatisörerna engagerat sig.

Och detta skall vara Sverige år 2010, jisses! Man blir som sagt mörkrädd. Demokratins mekka, sure!
Vidrigt hur de väljer att plocka bort omröstningen för att SD fick sådant starkt stöd. Hade väl varit jobbigt för TV4 att presentera den nyheten. "40 % av rösterna till SD." Då väljer man istället att lägga ner det, och det heter att valet kapats - det blev helt enkelt för obekvämt...
Ska bli mycket intressant och se hur PK etablissemanget reagerar i höst när SD får 4-10 % av rösterna i riksdagsvalet. Kommer man kräva omval, för att SD kapat riksdagsvalet, genom att partiet uppmanat sina sympatisörer att rösta?
2010-02-02, 00:04
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obotlig_realist
Då vet vi att om SD får "många" röster i kommande val så kommer man anklagas för manipulation. Det hade gått att bara stryka ett streck över den här undersökningen och se den som icke representativ. Att beskylla ett parti för kapning bara för att det får många röster ger istället en otrevlig bild över var demokratin i Sverige står någonstans.

Man kan se de feta rubrikerna framför sig den 20 september Sverigdemokraterna kapade valet

I pk-media.
2010-02-02, 01:50
Medlem
Kanal 5 och TV4 väljer naturligtvis att avskriva alla tankar om att siffrorna kan vara representativa för deras tittargrupp. Som vägledning kan sägas att SD 2006 var Sveriges tredje största parti bland ungdomar och att den siffran troligtvis är ännu större i dag.

Expressen verkar också ha problem med hemska SD-anhängare som "förstör" deras pollar.

http://www.expressen.se/17.106/1.186...iclePopup=true
2010-02-02, 04:10
Medlem
Roadworkers avatar
Starta en poll här i flashback så får man se hur det går,
det brukar ju krylla utav dom annars i media innan valen är, men inte i år,
hitills har det ju bara handlat om RG eller A och inget annat att rösta på ju,
själv tror jag media och politiker är livrädda för vad som skall hända i valet
och "stubbstocken" dom pratar om så mycket kommer att handla om politiker som får gå.
2010-02-02, 04:48
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maccer
Tråden på Ungsvensk startades när SD redan låg på över 40% i omröstningen, det verkar i alla fall så om man läser starttexten. Dock har det snackats om det i en annan tråd:
http://ungsvensk.se/showthread.php?t=1277&page=150

Men jag tror knappast att 500 personer har läst där och sedan röstat, så många hänger inte ens på Ungsvensk.

i så fall är väl allt en enda dikt utan poesi!
Och är det här ett förstadium på vad vi svenskar ska få uppleva i verkliga valet! Alltså att man stänger ned och anklagar nationella för kupp och valfusk!
Kanske dags att begära bevakning av alla valurnor, och att man koncentrerar dessa till mer säkra ställen och inte spridda över hela landsorter!

Så fyrkantig boll ska inte vara allt för säker på hur saker och ting ligger till!

Vad säger SD själva om vad som har hänt?
Senast redigerad av Robin Wood 2010-02-02 kl. 04:51.
2010-02-02, 05:21
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Zverigedemokraterna.
Att du skriver SD med Z är anledning nog att inte ta dig på allvar Drullknull.
2010-02-02, 05:42
Medlem
Fittfittas avatar
Agerandet handlar givetvis om att SD fick för många röster på detta vis. Hade t.ex Mp fått lika många röster hade det inte varit "Sabotage" utan ett normalt resultat av folks röstande.

Man får tycka hur man vill så länge man tycker rätt. Detta gäller sedan innan och det gäller fortfarande.
2010-02-02, 11:08
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0kern

Ska bli mycket intressant och se hur PK etablissemanget reagerar i höst när SD får 4-10 % av rösterna i riksdagsvalet. Kommer man kräva omval, för att SD kapat riksdagsvalet, genom att partiet uppmanat sina sympatisörer att rösta?

Jag e ledsen över att behöva säga det men SD kommer inte få 4% eller mer, av rösterna i valet. Jag tror SD får en förvånansvärd stor del på 3.2% av rösterna. Bara det är illa nog.

Som sagt jag har satt mina pengar på 3.2%.
2010-02-02, 11:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy

Allt du äger, hoppas jag?
2010-02-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag e ledsen över att behöva säga det men SD kommer inte få 4% eller mer, av rösterna i valet. Jag tror SD får en förvånansvärd stor del på 3.2% av rösterna. Bara det är illa nog.

Jag är ledsen att behöva bryta din pk-illusion (eller kanske inte).

SD har i princip fördubblat sina valresultat vid varje val de senaste 10 åren.

Till och med Aftonbladet medger fakta i dagens upplaga: "Sverigedemokraterna är nu etablerade i opinionen och ligger stadigvarande runt 6 procent".

Sverigedemokraternas framtidsutsikter är i paritet med de resultat som Dansk folkparti och norska Fremskrittspartiet uppvisat, vilka båda är de näst största partierna i respektive land.
2010-02-02, 11:47
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J0kern
Hur i hela världens namn skulle SD kunna kapa text-tv valet? Va? Påståendet är ju så befängt så att man blir mörkrädd? Vad är det för jävla kvällstidnings journalistik? Valet gick till som så att var och en, vem som helst fick möjligheten att via sin mobil sms-rösta på partiet denna sympatiserade med, en röst per telefonnummer. Ska man "kapa" en sådan grej så måste man ju in i systemet, och publicera felaktiga siffror i tex-tv resultatet. Vilket inte har hänt, utan det var faktiskt så att ~40% av rösterna faktiskt var SD röster. Nu svartmålas partiet för att man skulle kapat undersökningen, till följd av att sympatisörerna engagerat sig.

Citat:
Sverigedemokrater misstänks ha kapat opinionsmätning

En storsatsning inför höstens riksdagsval, tänkt att fram till september sändas i TV4:s och Kanal 5:s textteve, stoppades på måndagen sedan den misstänks ha saboterats av Sverigedemokrater.

Det är ju nästan som att man borde kunna anmäla DN-artikeln. Att sprida information om en undersökning och att många då med vissa sympatier engagerar sig är ju inte detsamma som att "sabotera" eller "kapa". Det stod ju inte i några regler att man inte fick informera andra om undersökningen.

Sedan är det ju helt avgörande om samma person röstat fler gånger eller inte. Det vet vi inte. Antal röster var ju så få att det behövs ju inte många personer för att få denna slagsida.
2010-02-02, 11:55
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Som ni förstår så MÅSTE vi stå med som valobservatörer vid nästa val!

Sen så gilla ja Maud Olofssons svar till varför SD är större än deras parti i de senast opinionsundersökningarna på partiledardebatten i Agenda nu senast ha ha

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in