Citat:
Ursprungligen postat av
seta23
Licenskoden går ut efter att den har använts en gång. Men eftersom du kan behöva omformatera datorn har de på något sätt bundit licensnyckeln med moderkortet. Hur detta funkar vet jag inte och det lär vara aningen komplicerat.
Men det du kan göra är att du bygger en ny dator, men behåller moderkortet.
Det är just det här jag inte förstår med att licenskoden går ut efter jag använt den? Vad hindrar mig från att sätta in cd skivan i cd romen till det nya moderkortet och slå in samma licens kod på 100datorer?
Citat:
Ursprungligen postat av
sebnie
Nej, då du måste "aktivera" licensen, och det sker genom att microsofts server kontaktas. Man installerar med CD-skivan och anger (eller inte anger) CD-nyckeln - detta är valfritt.
Sedan fungerar windows i 30 dagar, sedan måste du ange licensnyckel och aktivera windows. Har man inget internet så får man ringa upp ett telefonnummer och knappa in massa koder.
Man kan se det som att licensnyckeln blir bunden till ett visst hårdvaru-ID, eftersom servern inte kommer acceptera en aktivering från ett annat hårdvaru-ID än det ursprungliga.
Det är också ett begränsat antal aktiveringar på en och samma hårdvara, brukar vara 3 eller 5 beroende på on det är en generic OEM-nyckel eller knuten till en viss leverantör, sedan blir licensnyckeln permanent "förbrukad". Detta för att inte pirater ska kunna spoofa hårdvaru-ID.
Men du kan alltid installera trial, det gör du genom att skita i att slå in CD-nyckeln och bara trycka "Hoppa över". Då funkar windowset i 30 dagar., vilket är utmärkt om du vill "köpa tid" för att skaffa Windows. Skulle rekommendera att du väntar till Windows 10 släpps och köper det då.
Vänta nu är inte licens samma sak som nyckeln operativsystemet frågar efter när jag ska installera det? Senast hade jag win vista har det sedan dess kommit något som heter licens utöver cd key? Hoppas du förstår vad jag menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
ninjutsu
Jag installerade min OEM-nyckel på en ny dator utan problem, och konstigt nog fungerar den fortfarande på den gamla. Detta är en sex år gammal nyckel som jag fick till min Dell-laptop.
För övrigt kan du köpa billiga nycklar på ebay och sedan bara ladda ner win7/8 och bränna över på cd om du vill.
Ja det är precis så jag tänkte jag skulle göra bara installera oem nyckeln på en ny dator.
Tack för rådet ska kolla upp det.