Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-23, 10:35
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Visst kan man stoppa detta, åtminstone för en stund med hjälp av detta -> Inaktivera Windows automatiska produktaktivering

http://registerhack.se/div.html#winactivation

Men för mig så låter detta som ingen bra idé om man nu har en licens. Det är trots allt licensen man betalar och inget annat.
Citera
2014-03-04, 03:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Visst kan man stoppa detta, åtminstone för en stund med hjälp av detta -> Inaktivera Windows automatiska produktaktivering

http://registerhack.se/div.html#winactivation

Men för mig så låter detta som ingen bra idé om man nu har en licens. Det är trots allt licensen man betalar och inget annat.
mer skit man måste registrera sig på.
vad heter programvaran? mvh
Citera
2014-03-04, 08:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorkgassyh
mer skit man måste registrera sig på.
vad heter programvaran? mvh

Jag kanske missförstår dig nu, men syftar du på filen så ligger det en Zip-fil på denna hemsida som då är gratis. Du laddar hem filen och packar upp den. Denna ska du sedan importerar in under registret.
Citera
2014-11-07, 17:35
Medlem
Swe1227s avatar
Formatera- Har skiva men ingen nyckel

Får ursäkta men orkar inte leta mer i jungeln (de flesta har ingen skiva etc.)

Men det är såhär: Jag köpte en W7 oem som jag använde på min stationära dator och nu vill jag formatera om min laptop. Är det som jag tror, att jag kan installera w7 från skivan, men att jag inte kan återanvända nyckeln?
Citera
2014-11-07, 17:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Licensen bör fungera. Däremot om du byter hårdvara, te.x moderkortet så måste du återaktiverar licensen på nytt.

Men har du en installationsskiva som är med samma utgåva och version som du redan har så är det inga problem.
Citera
2015-07-01, 03:36
Medlem
HarmonyPains avatar
Licens nyckel på fler datorer möjligt?

Hej

Jag håller på att bygga min egna dator till det kommer jag att behöva ett operativsystem. Hade tänkt mig ett OEM win 8.1 som kommer kosta mig runt 1000kr. Jag har ett OEM Vista 64bit liggandes (fick cd skiva) när jag byggde ihop min gamla dator för många år sedan. Det jag undrar är om jag kan använda samma licens nyckel och (cd skiva såklart) och bara installera mitt gamla win Vista 64bit på den här nya datorn och spara 1000kr om jag nu skulle vilja det?

Har läst runt lite, och folk har sagt att ens OEM är bundet till ens dator/moderkort. Men jag förstår inte hur dem tänker, låter lite som att en cd skiva och en licens nyckel ''har en hjärna som ''är medvetna om att dem aktiverats en gång''. Det är väl bara att sätta i cd skivan i cd:rom och ange licensnyckeln? Eller är jag helt ute och cyklar?

Om det nu skulle funka behöver jag oroa mig för när jag laddar ner någon uppdatering etc? Att dem upptäcker att 'han har aktiverat samma licens nyckel på 2 datorer nu stänger vi ner hans konto/eller liknanade?

Är totalt newb tacksam för all hjälp.

Tacksam för all hjälp.
Senast redigerad av HarmonyPain 2015-07-01 kl. 03:40.
Citera
2015-07-01, 03:51
Medlem
seta23s avatar
Licenskoden går ut efter att den har använts en gång. Men eftersom du kan behöva omformatera datorn har de på något sätt bundit licensnyckeln med moderkortet. Hur detta funkar vet jag inte och det lär vara aningen komplicerat.

Men det du kan göra är att du bygger en ny dator, men behåller moderkortet.
Citera
2015-07-01, 03:55
Medlem
sebnies avatar
Nej, då du måste "aktivera" licensen, och det sker genom att microsofts server kontaktas. Man installerar med CD-skivan och anger (eller inte anger) CD-nyckeln - detta är valfritt.

Sedan fungerar windows i 30 dagar, sedan måste du ange licensnyckel och aktivera windows. Har man inget internet så får man ringa upp ett telefonnummer och knappa in massa koder.

Man kan se det som att licensnyckeln blir bunden till ett visst hårdvaru-ID, eftersom servern inte kommer acceptera en aktivering från ett annat hårdvaru-ID än det ursprungliga.

Det är också ett begränsat antal aktiveringar på en och samma hårdvara, brukar vara 3 eller 5 beroende på on det är en generic OEM-nyckel eller knuten till en viss leverantör, sedan blir licensnyckeln permanent "förbrukad". Detta för att inte pirater ska kunna spoofa hårdvaru-ID.

Men du kan alltid installera trial, det gör du genom att skita i att slå in CD-nyckeln och bara trycka "Hoppa över". Då funkar windowset i 30 dagar., vilket är utmärkt om du vill "köpa tid" för att skaffa Windows. Skulle rekommendera att du väntar till Windows 10 släpps och köper det då.
Citera
2015-07-01, 04:48
Medlem
ninjutsus avatar
Jag installerade min OEM-nyckel på en ny dator utan problem, och konstigt nog fungerar den fortfarande på den gamla. Detta är en sex år gammal nyckel som jag fick till min Dell-laptop.

För övrigt kan du köpa billiga nycklar på ebay och sedan bara ladda ner win7/8 och bränna över på cd om du vill.
Citera
2015-07-01, 18:01
Medlem
HarmonyPains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seta23
Licenskoden går ut efter att den har använts en gång. Men eftersom du kan behöva omformatera datorn har de på något sätt bundit licensnyckeln med moderkortet. Hur detta funkar vet jag inte och det lär vara aningen komplicerat.

Men det du kan göra är att du bygger en ny dator, men behåller moderkortet.

Det är just det här jag inte förstår med att licenskoden går ut efter jag använt den? Vad hindrar mig från att sätta in cd skivan i cd romen till det nya moderkortet och slå in samma licens kod på 100datorer?

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej, då du måste "aktivera" licensen, och det sker genom att microsofts server kontaktas. Man installerar med CD-skivan och anger (eller inte anger) CD-nyckeln - detta är valfritt.

Sedan fungerar windows i 30 dagar, sedan måste du ange licensnyckel och aktivera windows. Har man inget internet så får man ringa upp ett telefonnummer och knappa in massa koder.

Man kan se det som att licensnyckeln blir bunden till ett visst hårdvaru-ID, eftersom servern inte kommer acceptera en aktivering från ett annat hårdvaru-ID än det ursprungliga.

Det är också ett begränsat antal aktiveringar på en och samma hårdvara, brukar vara 3 eller 5 beroende på on det är en generic OEM-nyckel eller knuten till en viss leverantör, sedan blir licensnyckeln permanent "förbrukad". Detta för att inte pirater ska kunna spoofa hårdvaru-ID.

Men du kan alltid installera trial, det gör du genom att skita i att slå in CD-nyckeln och bara trycka "Hoppa över". Då funkar windowset i 30 dagar., vilket är utmärkt om du vill "köpa tid" för att skaffa Windows. Skulle rekommendera att du väntar till Windows 10 släpps och köper det då.

Vänta nu är inte licens samma sak som nyckeln operativsystemet frågar efter när jag ska installera det? Senast hade jag win vista har det sedan dess kommit något som heter licens utöver cd key? Hoppas du förstår vad jag menar.

Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Jag installerade min OEM-nyckel på en ny dator utan problem, och konstigt nog fungerar den fortfarande på den gamla. Detta är en sex år gammal nyckel som jag fick till min Dell-laptop.

För övrigt kan du köpa billiga nycklar på ebay och sedan bara ladda ner win7/8 och bränna över på cd om du vill.

Ja det är precis så jag tänkte jag skulle göra bara installera oem nyckeln på en ny dator.
Tack för rådet ska kolla upp det.
Citera
2015-07-01, 18:43
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonyPain
Ja det är precis så jag tänkte jag skulle göra bara installera oem nyckeln på en ny dator.
Tack för rådet ska kolla upp det.
Ja jag skulle starkt avråda dig från att lägga tusen spänn på Windows 8 i alla fall.. En Windows 7-licens får du för en hundralapp eller två på ebay, och om några veckor så ska väl alla kunna uppdatera gratis till Windows 10 i alla fall.

Så hade jag gjort i alla fall, så slipper du sitta fast med Vista också.
Senast redigerad av ninjutsu 2015-07-01 kl. 18:48.
Citera
2015-07-18, 16:27
Awaiting Email Confirmation
OEM eller full version av Windows 8.1?

Vad jag vet så är ju OEM bundet till moderkortet och ska inte gå att aktivera på en annan dator men blev det ändrat med Windows 8? Stämmer detta så är väl OEM bättre att köpa?

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2079682/windows-oem-full-version.html

Vad jag Har förstått det som så kan man säga att OEM nu är en full version med tanke på att den inte längre är bunden till moderkortet?

Kan jag stänga av en dator och fortfarande använda samma licens på en annan dator eller måste jag ta bort Windows från en dator?

Har säkert formulerat mig på ett jätte konstigt sätt nu men för mig låter det som om det är mera värt att köpa OEM om man bara ska ha den på 1 dator och sen om man köper en ny dator kan man använda samma licens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in