Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Fan vad alla i denna tråden missbedömer Bodypump. Jag går på två pass i veckan och jag tycker det är riktigt bra. Någon sa att instruktören skiter fullständigt i om man gör fel och så är det inte! Instruktören förklarar innan övningen rätt position och hur man ska göra och inte göra, sen om det är någon som gör fel så har han eller hon inte tid att gå och rätta till denne person, passet måste ju fortsätta. Allt är ju upp till individen själv om det blir rätt eller fel. Bodypump är för den delen inte till att träna styrka, man tränar muskelkondition för dom ovetande personer som inte visste detta. Har ni aldrig gått på ett bodypump pass ska ni nog inte heller uttala er om det.
Ett problem med saken är att instruktören vet ofta inte hur man gör en övning korrekt, en PT på mitt gym t ex (som även är instruktör i BP) har jag hört säga "jag tror inte det spelar någon roll hur tekniken är när man tränar..... Bara man inte skadar sig". De flesta som tränar BP har aldrig gjort de övningarna utanför BP och därför inte lärt sig rätt teknik, att instruktören sedan säger "stå höftbrett med benen, bak med axlarna och rak rygg" i början spelar inte så jäkla stor roll för det är en väldigt liten del av tekniken. Sen är takten ofta för hög för att man ska hinna tänka på tekniken i någon större utsträckning och då gör väldigt många fel.
Ja, BP är ett muskeluthållighetsprogram, dock marknadsförs det inte så (iaf inte Les Mills Body Pump - de anser det vara styrketräning i grupp, så tolkar iaf jag deras marknadsföring).
Och ja, jag har gått på BP men slutade när jag läste om hur stora skaderisker det är, kom fram till att det var inte värt att riskera att skada sig trots att det är kul.