Citat:
Ursprungligen postat av TheRockers
Ditt gym skulle jag inte vilja träna på. På mitt gym är instruktörerna utbildade på sina pass och det går att göra övningarna rätt även i högt tempo. Sen vet jag att det är många som gör fel, men instruktören har gett klara besked om hur övningen ska göras och lyssnar man inte eller tittar på hur instruktören gör får man skylla sig själv. Allt snack om fjollor på bodypump är bara skitsnack. Fjollorna håller sig enbart ute i gymmet för dom är rädda att inte vara kapabla att följa med i det höga tempot.
Då kan jag ju nämna att mitt gym vann pris som årets gym på fitnessfestivalen så ett dåligt gym är det inte direkt och inte heller instruktörerna. Dock så finns det mängdet med PTar och instruktörer som inte kan mer än det deras små kurser har lärt dem, många här på FB kan mycket mycket mer än dem.
Fastän man lyssnar och tittar på instruktören så tror jag att många gör fel utan att de är medvetna om det, oavsett om man är på ett BP pass eller ute i gymmet så ser man ju massor med människor som tränar med felaktig teknik hela tiden. En skillnad där är dock att i gymmet så kan man ta det i sin egen takt vilket man inte kan på samma sätt under ett pass BP, och när de gör de snabba repetitionerna så går det fort och hur många hinner tänka på sin teknik när de ska göra singel-benböj osv? Frivändningar för halvt otränade människor som aldrig har hört talas om det innan känns lite livsfarligt kan jag känna, och det är inte direkt en övning som man får en vettig teknik i genom att lyssna på instruktörens förklaring och sen se instruktören göra.
Att "fjollorna ute i gymmet inte vågar sig in för de är rädda för att inte våga hänga med i tempot" är så löjligt att jag hoppas att du själv inte tror på det? Eftersom jag själv inte kör styrketräning i någon större utsträckning så vågar jag bara på en gissning till varför de inte kör BP; de är seriösa med sin träning och vill känna att de belastar och isolerar musklerna så mycket som möjligt vilket blir svårt med tempot i BP, de vill inte köra igenom hela kroppen på ett pass då det blir väldigt svårt att planera in resten av veckans pass på ett vettigt sätt då musklerna behöver vila för att återhämta sig. Många har säkert även läst om skaderiskerna i BP, samt det höga antalet reps innebär muskeluthållighet och inte styrka vilket inte är vad de är ute efter.