2009-10-22, 16:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av paradise
Jag vill absolut inte gå ner i vikt eftersom jag redan är smal, men konditionsträning är ju bra för kroppen. Bara jag äter ordentligt borde jag väl inte gå ner i vikt? Vill ju inte enbart träna styrketräning eller konditionsträning, utan kombinera båda två.

Tänkte på:
Citat:
Ursprungligen postat av paradise
Jag är ute efter mer väldefinierade muskler och ett plus är förståss om de blir större.

när jag skrev ovanstående post. Definierade muskler får du genom att förlora fettet som är runt dem, om du inte har så stora muskler måste du bygga på dem genom styrketräning. Snabbast når du detta genom att också lägga på dig fett, och sedan ta bort fettet i en deff, men går att ligga på balans och långsamt bygga på sig muskler utan att lägga på sig en massa fett.

Absolut vill man ha med konditionsträning för hälsans skull, men det ger inte mer definierade muskler per sé. Jag skulle köra gruppkondition och styrka ensam på gymmet

Lycka till, läs gärna i stickey-trådarna om träning och kosthållning så du förstår lite bättre och inte går o tragglar o gör fel i åratal för att sedan tappa motivationen när du inte ser några resultat pga någon flaskhals.
Citera
2009-10-22, 16:07
Medlem
Handlar ju lite om vad man har som intresse också. Tycker man bodypump är roligare än styrketräning så kommer troligtvis bodypumpen ge bättre resultat då man har en annan inställning till det. Men om det är lika roligt så tror jag styrketräningen vinner... dock med kondition som komplement.
Citera
2009-10-22, 16:08
Medlem
paradises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Tänkte på:

när jag skrev ovanstående post. Definierade muskler får du genom att förlora fettet som är runt dem, om du inte har så stora muskler måste du bygga på dem genom styrketräning. Snabbast når du detta genom att också lägga på dig fett, och sedan ta bort fettet i en deff, men går att ligga på balans och långsamt bygga på sig muskler utan att lägga på sig en massa fett.

Absolut vill man ha med konditionsträning för hälsans skull, men det ger inte mer definierade muskler per sé. Jag skulle köra gruppkondition och styrka ensam på gymmet

Lycka till, läs gärna i stickey-trådarna om träning och kosthållning så du förstår lite bättre och inte går o tragglar o gör fel i åratal för att sedan tappa motivationen när du inte ser några resultat pga någon flaskhals.

Okej, då hänger jag med. Tack för tipset
Citera
2009-10-22, 17:30
Medlem
Ipwns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
som redan sagts så är ju bodypump träning i högt tempo med vikter...och risken är ju att man börjar fuska med utförandet av övningarna pga trötthet i musklerna och då gör felaktigt och utsätter sig för risken att skada sig

bodypumpanhängarna hävdar ofta att instruktörerna håller koll på detta men i realiteten är det sällan så.....

Hehe stod och kollade in igenom fönstret till rummet där några kvinnor körde något sånt där pass. De drar fram någon skivstång och ska köra knäböj och majoriteten av de som var där inne böjde lite gran på benen för att sedan böja ryggen för att komma ner istället för att böja på knäna. Instruktören verkade skite fullständigt i att så många gjorde fel. Han har ju redan fått cash för att stå där och lalla lite så han struntar väl i om någon fackar upp ryggen eller inte.

Gyminstruktörer och liknande tappar jag mer och mer förtroende för i princip varje gång jag går till gymet. Ytterst få som verkar vara riktigt kunniga inom ämnet och ha kolla på vad de gör.
Citera
2009-10-23, 18:49
Medlem
Arne Perssons avatar
BodyPump är en bastardyttring av sk styrketräning som endast lockar tjejer och extremt fjolliga killar.... Rörelseutförandena har absolut inget inne på ett gym göra. Denna lekstuga under tjo och tjim skall utföras innanför lyckta dörrar så att ingen seriöst tränande behöver se eländet....
Citera
2009-10-23, 21:16
Medlem
Det är rätt sjukt att instruktörerna, eller de som scriptar passen, slänger in halva rörelser titt som tätt... Varför? Är det inte bättre att låta muskeln jobba i full, eller åtminstone i närheten av full ROM?

Sen kör de ju bl.a. utfall och knäböj, vilka ändå är rätt tekniskt krävande övningar för någon som inte tränat mycket. Dessa ska sen utföras i ett stort antal repetitioner, och i snabbt tempo. Kombinerat med slarvigt utförande så kan det omöjligt vara bra.

Har faktiskt testat det en gång för skojs skull. Var mest förundrad över hur mycket antalet repetitioner prioriterades framför utförande, och hur dålig teknik de allra flesta hade. Ser fan inte hälsosamt ut.
Citera
2009-10-23, 23:13
Medlem
1Sics avatar
Bodypump kan stimulera muskelhypertrofin i benen för otränade kvinnor, men det är nog allt.
Citera
2009-10-23, 23:20
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripcurl
Handlar ju lite om vad man har som intresse också. Tycker man bodypump är roligare än styrketräning så kommer troligtvis bodypumpen ge bättre resultat då man har en annan inställning till det. Men om det är lika roligt så tror jag styrketräningen vinner... dock med kondition som komplement.

Det är verkligen inte bara placebo som ger resultat i träningen.
Citera
2009-10-23, 23:33
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
HAHAHA! På friskis & svettis med andra ord

Citera
2009-10-24, 02:13
Medlem
hokoshas avatar
Jag personligen tycker att BodyPump är rätt skön träning. Tränar vanligtvis styrketräning på ganska hög vikt och relativt få repetitioner. Kontrasten man får ut från BP är ju att man där i normala fall kör på mycket lägre vikt, men många fler repetitioner. Blir mer av en uthållighetsträning för musklerna.

Sedan får man tack vare det stora antalet repetitioner upp pulsen ganska snabbt och kan t.o.m. få en ganska så bra svettning. Great success!
Kan även rekommendera, om ditt gym har, BP-pass som efterföljs eller föregås av Center-pass. Center brukar man kalla pass på cirka en halvtimme där man koncentrerar sig på mage och rygg.

Dock är det som många nämner här i tråden, stor risk att största nyttan av passet uteblir om man inte gör rätt. Så har för guds skull rätt teknik i varje övning, för att således få ut max. Vet inte hur många gånger man har sett folk, ofta tjejer faktiskt, lassa på mer vikt än en själv, i t.ex. biceps, för att sedan stänga stången fram och tillbaka ett par gånger. Helt utan minsta tanke på eventuella skaderisker. Och ja, "ett par gånger" (/repetitioner) är inte syftet med BP, utan man ska hålla på hela den tilltänkta låten.

Är själv kille, och nej, inte alltför många individer av det manliga könet syns inne på BP-passen. Dock ofta en massa trevliga damer! Det manliga bortfallet förklaras exempelvis väldigt lätt av faktumet att man ofta värmer upp med aerobics-liknande steg... Sådär kul...

Nu blev det här långt, men jag gillar iaf BP, dock endast som ett komplement till övrig träning!
Citera
2009-10-24, 04:33
Medlem
S-ammes avatar
no offence, men ska man gå på BP är det ända possitiva brudarna faktiskt.. man börjar stirra "lite" lätt när man står längst bak och alla kör benböj framför dig ;D

jag gick på passet 1ggr bara för en tjejkompis var ansvarig för passet och jag ville som många andra höra om verkligen det sög som alla sa, och det gjorde det verkligen... hade lust och gå fram och börja prata med alla och försöka få dom att ändra deras träningsvanor.. men tror inte min tjejkompis skulle blivit så glad då :P
Citera
2009-10-24, 20:12
Medlem
öpöz000rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripcurl

agree
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in