Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-17, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Jag måste fråga, hur tänker man när man lämnar alla sina vänner bakom sig?

Jag själv skulle nog aldrig kunna flytta speciellt långt.. just pga mina vänner.

Mitt nätverk är mitt allt, många vänner har man vuxit upp med och under åren (som det faktiskt tar att lära känna någon) och svetsats samman med.

Nu är det ju så att vi inte har lämnat allt och vi har vänner kvar. Vi har flyttat från linköping till norrköping... Grejen är den att vi aldrig började umgås med varandras vänner så mycket. Vi är också sugna på att hitta nya, gemensamma vänner i den nya staden. Så nej, vi har inte dumpat våra gamla vänner.
Citera
2009-08-31, 21:23
Medlem
Ingoteras avatar
Hur skaffa sig vänner?

Jag har under 3½ år vart i ett förhållande och över 2 år vart deprimerad. Detta i kombination med att jag bott ute i bushen, varit ganska spelnördig som mindre, aldrig vart mycket för att ha många kompisar samt aldrig festat mycket har nu resulterat i att jag inte har mycket vänner.
Har inte haft ett större problem med detta då jag klarat mig med mitt ex och mina närmaste kompisar. Men nu när jag blivit singel igen känner jag att jag verkligen vill ta och utöka min kompiskrets ganska mycket.
Vi närmaste vänner har hållit ihop väldigt bra och ingen av oss har riktigt vänner utanför oss själva vilket gör hela saken svårare, har lite andra vänner som man känner lite halvt som man kan festa med och så, men dessa är inte så många.
Eftersom jag är deprimerad klarar jag tyvärr inte av att jobba nu samt att alla sporter också tyvärr går bort, dessa två är en utmärkt källa för vänner annars.
Nätet känns bara lite för freaky att börja ragga vänner på, partners är en annan sak men det är inte det jag är ute efter just nu. Samma med krogen, den lämpar sig bättre för raggande av parters och inte vänner.

Det enda jag kan komma på just nu är att dra på hemmafester, träffa någon som är schysst och ta numret från denne, höra ifall denne ska på fest helgen efteråt och vara med den då. Sedan när man festat med den ett par ggr så kan man ju göra annat med den också.

Vet att detta låter som en mycket tragisk tråd och att jag låter som en extremt tragisk människa, så behöver inga kommentarer angående det.

Har ni några andra tips på bra sätt att skaffa sig vänner förutom de ovannämnda?
Citera
2009-08-31, 21:26
Medlem
Snövits avatar
Skaffa olika hobbies och gå på kurser.
Citera
2009-08-31, 21:29
Moderator
blomvattnares avatar
Jag håller med Snövit.
Det kan tyckas töntigt med föreningsliv/kurser/hobbies, men det är ett väldigt bra sätt att träffa folk.

Du måste jobba på det själv. Folk kommer inte att känna på sig att du vill utöka bekanskapskretsen.
Citera
2009-08-31, 21:31
Medlem
Ingoteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Skaffa olika hobbies och gå på kurser.
Glömde skriva ang. dem... Hobbies fungerar tyvärr inte heller, har påbörjat en massa saker men lessnar på allt väldigt fort pga depressionen, allt som man som låser fast sig till fungerar inte. Bara hobbies som man kan utöva när man själv vill.
Ifall livet inte får någon udda vändning ska jag nog ta några kurser på högskola dock. Detta är ju tyvärr en bit in i framtiden.

EDIT:
Blomvattnare: Ja någon förening skulle ev kunna vara något. Ska kolla upp ifall det finns någon intressant sådan att gå till. Detta kräver inte alls samma energi och pengar som ex en sport.
Senast redigerad av Ingotera 2009-08-31 kl. 21:34.
Citera
2009-08-31, 21:35
Moderator
blomvattnares avatar
Har du kompisar på Internet?
På MSN, Bilddagboken, Facebook osv?

Om du har bekanta där som du inte brukar umgås med så mycket så kan du ju prova med att skriva till dem lite oftare än vad du gör nu. Påminna om din existens. Slänga ut en fråga vad de ska göra i helgen och sådär.
Citera
2009-08-31, 21:46
Medlem
Ingoteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Har du kompisar på Internet?
På MSN, Bilddagboken, Facebook osv?

Om du har bekanta där som du inte brukar umgås med så mycket så kan du ju prova med att skriva till dem lite oftare än vad du gör nu. Påminna om din existens. Slänga ut en fråga vad de ska göra i helgen och sådär.
Ja jag har börjat höra av lite gamla "vänner" som man har på MSN och så. Problemet är ju att de inte har lika stort behov av att skaffa nya vänner/umgås som jag jag är/har. De jag vill umgås med som man har som kontakter är också ganska få, så genom det blir det inte många tyvärr...
Citera
2009-08-31, 21:54
Medlem
svulles avatar
Börja spela World of Warcraft?
Citera
2009-08-31, 21:57
Medlem
Jag tycker du ska ta itu med din depression innan du försöker skaffa fler vänner. Du säger ju det själv; "x går inte, är deprimerad", "y hade varit bra, men går inte p.g.a. depression" etc.
Citera
2009-08-31, 22:01
Medlem
Ingoteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glinjarn
Jag tycker du ska ta itu med din depression innan du försöker skaffa fler vänner. Du säger ju det själv; "x går inte, är deprimerad", "y hade varit bra, men går inte p.g.a. depression" etc.
Har börjat, kommer dock ta 6-8 mån att komma ur det som det ser ut i nuläget. Det enda som får mig att må bra är att umgås med folk. Annars känns allt dåligt, därav också mitt lite större behov av att träffa folk.

EDIT:
Svulle: Undviker helst att träffa nya via internet.
Citera
2009-08-31, 22:24
Medlem
McHoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glinjarn

Exakt, du lär ju inte verka tillföra något nytt/bra i gruppen förutom att förstöra stämningen med din depression, nu vet jag inte hur svår depression du har men om du slutar att skylla allt på depressionen och försöker gå vidare lite snabbare så kanske du kan korta ner din läketid från depressionen.

Antingen vill du träffa nya vänner eller så fortsätter du att vara deprimerad, välj
Senast redigerad av McHorus 2009-08-31 kl. 22:27.
Citera
2009-08-31, 22:26
Medlem
tragic.s avatar
Jag var ensam i en ny stad, letade upp en idrott på internet, sökte upp aktiva i min kommun, började träna med dem, kritiserade deras träningar till grunden... och inom några veckor var jag en i gänget! Det gäller bara att ta för sig, och vara trevlig och glad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in