Som liten hade jag kompisar och även som tonåring.
Hängde med varandra, festade och levde som "en vanlig tonåring"
Flytt, olika skeden i livet osv gjorde att så gott som alla vännerna försvann.
Skaffa vänner som vuxen, 30+ är inte lika enkelt känner jag. Har några stycken, men inte på samma sätt som tonårstiden. Mellantid känner jag mig rätt ensam.
På vilket sätt umgås, vad gör ni när vi träffar era vänner som vuxen?
Hur upprätthåller ni era relationer?
Träffa och umgås med folk som man har lärt känna genom gemensamma hobbies och fritidsintressen tex.
Bjud hem folk på middag och laga och ät tillsammans, det är det bästa, bjud hem flera på en gång. Bjud på nån bira och så.
Fråga arbetskamrater, några på gymet eller på kvällskursen i knypplingg.
Om du har några intressen kanske det finns nån grupp på Facebook tex där ni kan diskutera intresset och sedan kanske träffas i grupp.
Eller gå nån kurs i nån hobby du har och träffa folk den vägen.
Det är svårare att hitta vänner som vuxen men det går. Jag har hittat mina närmsta vänner via utbildning eller arbete.
Det går ju inte lika fort o få den där djupa vänskapen som när man var yngre, åtminstone inte för mig som bara öppnar upp mig för väldigt få.
Men vill man ha nära vänskap tror jag att man dels behöver bjuda på sig själv/berätta djupa saker om sig själv samt vara nyfiken och fråga/vilja lära känna människor.
Skaffa vänner som vuxen, 30+ är inte lika enkelt känner jag. Har några stycken, men inte på samma sätt som tonårstiden. Mellantid känner jag mig rätt ensam.
Har flyttat från samhälle till mindre stad till nytt land... min fru är min ena riktiga vän just nu så näe att skaffa vänner är inte lätt på nya ställen.
Vill dock påpeka att arbetskollegor/väner är inte det samma som riktiga vänner.
Har flyttat från samhälle till mindre stad till nytt land... min fru är min ena riktiga vän just nu så näe att skaffa vänner är inte lätt på nya ställen.
Vill dock påpeka att arbetskollegor/väner är inte det samma som riktiga vänner.
Man skaffar vänner på exakt samma sätt vuxen som barn - genom att vara en skön person som folk vill vara med. Bor du i en liten stad?