Citat:
Ursprungligen postat av
JumpingJack
Podradioprogrammet Spr tar upp fallet den hr ssongen.
https://www.acast.com/sparpodcast
Jag r hyfsat inlst p Rinkebymordet s till vida att jag lst fup och domarna och talat med flera vnner och bekanta till brderna.
Den inofficiella "sanningen" om jag frsttt mnniskorna runt de tre brderna rtt r att de tre brderna de facto var p plats vid tunnelbanan nr mordet skedde - tvrtemot vad de velat pskina, de pstr ju att de varit i Gvle vid tidpunkten fr skotten. Dremot hade varken zkan eller nder tanken att deras lillebror faktiskt skulle skjuta Radu.
Nu kom domstolen fram till att zkan och nder var p plats och detta rckte fr att deras medhjlp skulle vara s signifikant att det innebar medgrningsmannaskap och drmed dmdes ven de tv brderna fr mord trots att de, enligt domstolen, inte skjutit ett enda skott. I sig inget anmrkningsvrt juridiskt sett, knappast den frsta eller sista morddomen dr ngon dms som medgrningsman utan att denne utvat vld. Domstolen menar att zkan och nder varit infrstdda med att deras lillebror skulle mrda Radu eller i vart fall att de borde ha insett vad som skulle ske och att de var i vart fall likgiltiga infr det.
Trist historia, det kan ju faktiskt vara s att zkan och nder inte begrep bttre och drmed r oskyldiga och sedan har de och de omkring dem trasslat in sig i bortfrklaringar och lgner.