Citat:
Ursprungligen postat av
JumpingJack
Podradioprogrammet Spår tar upp fallet den här säsongen.
https://www.acast.com/sparpodcast
Jag är hyfsat inläst på Rinkebymordet så till vida att jag läst fup och domarna och talat med flera vänner och bekanta till bröderna.
Den inofficiella "sanningen" om jag förstått människorna runt de tre bröderna rätt är att de tre bröderna de facto var på plats vid tunnelbanan när mordet skedde - tvärtemot vad de velat påskina, de påstår ju att de varit i Gävle vid tidpunkten för skotten. Däremot hade varken Özkan eller Önder tanken att deras lillebror faktiskt skulle skjuta Radu.
Nu kom domstolen fram till att Özkan och Önder var på plats och detta räckte för att deras medhjälp skulle vara så signifikant att det innebar medgärningsmannaskap och därmed dömdes även de två bröderna för mord trots att de, enligt domstolen, inte skjutit ett enda skott. I sig inget anmärkningsvärt juridiskt sett, knappast den första eller sista morddomen där någon döms som medgärningsman utan att denne utövat våld. Domstolen menar att Özkan och Önder varit införstådda med att deras lillebror skulle mörda Radu eller i vart fall att de borde ha insett vad som skulle ske och att de var i vart fall likgiltiga inför det.
Trist historia, det kan ju faktiskt vara så att Özkan och Önder inte begrep bättre och därmed är oskyldiga och sedan har de och de omkring dem trasslat in sig i bortförklaringar och lögner.