Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Problemet med Ayn Rand var just hennes personligt lite hetsiga stil att framfra sina slutsatser p
Att objektivismens kritiker hellre attackerar person n sak har tyvrr inte nyhetens behag.
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Nr hon emigrerade till USA runt 1925, fick hon omedelbart positiv respons p hennes sk "objektivism"
Hon kom till USA 1926. Hennes frsta roman publicerades tio r efter det, allts 1936. Den fick ingen srskild genomslagskraft alls, utan var snarare svrsld.
Urkllan publicerades frst 1943, och drmed blev hon en knd profil. Men d har faktiskt 17 r passerat sedan hon kom till USA, s det r inget "omedelbart" med det. Fortfarande hade hon inte utvecklat sitt filosofiska system, ven om hon underfrsttt skildrar ngra av dess principer i romanerna. Det fanns vid det hr laget inget sdant som ngon objektivism; objektivismen utvecklades under slutet av 1950-talet. Det gick kort sagt 30 r mellan ankomsten till USA, och hennes
de facto presentation av objektivismen. Jag tror inte mnga skulle betrakta trettio r som omedelbarhet.
Sedan r det vl en lite ondig hrskarteknik att skriva "den sk 'objektivismen'". Men eftersom jag vet att sdana hr trdar brukar g ut p att smutskasta och provocera, frsker jag ignorera allt som skrivs med sdana avsikter. Hr tyckte jag mig dock ha ngot att lgga till.