Citat:
Ursprungligen postat av Herr Jernkrok
Men A r A r ju inget stt att vrdera. Det r ju ett axiom som frklarar hur vrlden fungerar. D.v.s. att allting har en specifik natur
Hr talar vi dock om att A ger A, det vill sga ett cirkelargument. Det r funktionalismens krna. Sen var det precis det jag sa ocks, att A -> A inte kan fungera som ett etiskt argument. Dremot beror det p vad du menar med "vrlden", fr varken ett identitetspstende eller ett cirkelargument sger ngonting om hur verkligheten ser ut, dremot kan en sdan logisk sats sga ngot om hur man ser p vrlden, beroende p vad man lser in i variablerna.
Citat:
Objektivismen erknner mig veterligen inga objektiva vrden. Alla vrderingar r beroende av subjektet. Men om subjektet vrderar pennan s mste subjektet vrdera livet frst. Fr pennan r inte mjlig utan livet.
Eftersom det inte skulle finnas en penna att vrdera utan pennans existens, s frstr jag inte vad argumentet r fr att stta livet hgre n pennan. Vrderingar skapas mellan saker och ting, dom finns inte i saker och ting. Existens fre essens.
Citat:
Dremot s r alla vrden baserade p en objektiv verklighet. Att du kan vrdera pennan fr dess funktion krver att pennan faktiskt existerar och har en specifik funktion. Att pennan har ett A som r ett A. A r A. Att pennan har en objektivt existerande identitet.
S du menar att pennan skulle ha kvar sitt varande oavsett om det existerade mnniskor som sg p pennor som ngot-man-skriver-med? Finns det en liten skylt p pennan som berttar fr alla medvetna varelser att den r till fr att skrivas med, s att mnniskor frn alla kulturer, och personer frn andra arter, delfiner och aliens utan hnder, kommer alla att se p pennan som ngot-man-skriver-med?
Citat:
Nu r "A r A" iofs inte specifikt objektivistiskt utan det var Aristoteles som kom med det. Aristoteles anvnde inte A r A fr att bevisa logiken (?) utan fr att visa hur vrlden fungerade p ett logiskt stt.
Det lser jag som "hur Aristoteles sg hur vrlden fungerade"