2009-10-23, 15:55
Medlem
Zhongdas avatar
Roi: Problemet kvarstr. Det blir subjektivism.

Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Jag antar hr att 2 och 3 r samma problem, eftersom det menas att livet har ett egetvrde fr att andra vrden inte kan existera utan det. Men det sger ingenting, eftersom det r ett funktionalistiskt argument. Skor har inget egetvrde bara fr att ftter passar s bra i dom.

Livet ges det vrde vi ger det. Vi har sjlvmordskulter, sjlvskadebeteende, sjlvsvltare, asketer, spartaner, och liknande som rationaliserat fram ett icke-kroppsligt ideal. Samtidigt finns det ven definitioner p "livet" som tillter kroppens frfall, calvinismen till exempel, att man ska arbeta ihjl sig i detta livet fr man hamnar nd i paradiset sen.

Ne, 2 och 3 r inte samma problem.. men det spelar nd ingen roll fr problem 3 r bara retarded nd.

Saker och ting kan vl visst ha ett vrde fr oss just p grund av dess funktion? Flugsmllare har ett vrde fr oss eftersom att de r s bra att smlla flugor med.

Rand menar ju att antingen mste vi ge livet vrde eller d. Om vi vrderar ngonting alls s mste vi vrdera livet som ngot gott eftersom att det r ett krav fr att vi ska kunna "vara med" vra vriga vrden. Vi mste leva fr att kunna spendera tid med vr familj ex.
Finns det ingenting man vrderar frutom livet eller de saker som mjliggrs genom livet s kommer man att d.

En asket mste leva fr att kunna plga sig sjlv.
Citera
2009-10-23, 16:22
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhongda
Roi: Problemet kvarstr. Det blir subjektivism.
Det jag menar r vl att det r svrare att avgra rtt och fel i situationer som sllan uppstr, d etiken utgr ifrn normalfallet. Vill man undvika godtcklighet gller den ven i extremsituationer, men det r svrt att argumentera fr att premisser som rationalitet alltid gller. Hur som helst kommer man inte omfatts av ngra rttigheter ifall man sjlv gr emot dem. Ifall rttigheterna erstts med omhndertagande eller bestraffning r dremot beroende av omvrldens (frhoppningsvis rationella) bedmmning.
Citera
2009-10-23, 16:48
Medlem
Citat:
Ne, 2 och 3 r inte samma problem.. men det spelar nd ingen roll fr problem 3 r bara retarded nd.

Saker och ting kan vl visst ha ett vrde fr oss just p grund av dess funktion? Flugsmllare har ett vrde fr oss eftersom att de r s bra att smlla flugor med.
A -> A r funktionalism, och det r inte samma sak som att saker har vrde p grund av deras funktion. Snarare r det s att funktionen i sig ses som ett frhllande som gr vrdet naturligt och sjlvklart, nr det i verkligheten r konstruerat.
Citera
2009-10-23, 21:22
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
A -> A r funktionalism, och det r inte samma sak som att saker har vrde p grund av deras funktion. Snarare r det s att funktionen i sig ses som ett frhllande som gr vrdet naturligt och sjlvklart, nr det i verkligheten r konstruerat.

D.. frstr jag inte vad du menar.
Skulle du kunna dumma ner det?
Citera
2009-10-23, 21:23
Medlem
Zhongdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Det jag menar r vl att det r svrare att avgra rtt och fel i situationer som sllan uppstr, d etiken utgr ifrn normalfallet. Vill man undvika godtcklighet gller den ven i extremsituationer, men det r svrt att argumentera fr att premisser som rationalitet alltid gller. Hur som helst kommer man inte omfatts av ngra rttigheter ifall man sjlv gr emot dem. Ifall rttigheterna erstts med omhndertagande eller bestraffning r dremot beroende av omvrldens (frhoppningsvis rationella) bedmmning.

Och utiliarismen skall inte dmas fr att det gr att rttfrdiga massmord med det? Och Kants pliktetik skall inte dmas fr att man inte fr ljuga om vart ens dotter gmmer sig fr en mrdare?
Citera
2009-10-23, 21:45
Medlem
Citat:
D.. frstr jag inte vad du menar.
Skulle du kunna dumma ner det?
Om man tnker sig att vi ser hur pennan fr ett vrde genom hur dess funktion att skriva p papper ter sig nyttig fr oss, s betyder det inte att pennan, papperet och skriften har ngon slags frhllande som r objektivt mtbart. Det r en mening vi givit till pennan. Vi skulle lika grna kunna tycka att den r vldigt bra till att bita p nr man frsker lsa ett matteproblem, eller att den r ganska dlig till att kasta dart med. Vrdet, vrderingen, r inte av formen eller naturen given. Det r relationen mellan pennan och papperet som r det viktiga, och det finns inte i pennan i sig, utan det r ngot som vi skapar nr vi skriver med pennan. S att sga att man br skriva p papper fr att pennor r bra till att skriva p papper (A -> A) sger ingenting egentligen, det r inget bra etiskt argument.
Citera
2009-10-24, 00:15
Medlem
Rois avatar
Citat:
Och utiliarismen skall inte dmas fr att det gr att rttfrdiga massmord med det? Och Kants pliktetik skall inte dmas fr att man inte fr ljuga om vart ens dotter gmmer sig fr en mrdare?
Utilitarismen ska dmmas fr att den fresprkar oskyldiga offer. Kants pliktetik har jag inte jttekoll p, men det verkar inte som att den har ngot system fr att hantera de som bryter mot den.
Citera
2009-10-25, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Utilitarismen ska dmmas fr att den fresprkar oskyldiga offer. Kants pliktetik har jag inte jttekoll p, men det verkar inte som att den har ngot system fr att hantera de som bryter mot den.

Problemet var snarare att ni tillter extremfall nr ni dmer andra filosofier men inte nr er egna skall dmas.
Citera
2009-10-25, 18:43
Medlem
S om jag frstr er rtt s r sjlvmord en bra sak att gra? Du slipper lida och gr det bsta fr alla andra mnniskor och djur p jorden. Rationellt och moraliskt korrekt. Mindre egoist kan man ju knappast bli, eller?
Citera
2009-10-25, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B787
S om jag frstr er rtt s r sjlvmord en bra sak att gra? Du slipper lida och gr det bsta fr alla andra mnniskor och djur p jorden. Rationellt och moraliskt korrekt. Mindre egoist kan man ju knappast bli, eller?
Som dd gr man ingenting, men som levande kan man arbeta fr andras bsta. Det beror allts p vilken sorts etik man utgr ifrn, men om man anser att det r fel att vara passiv s r sjlvmord s fel det kan bli.
Citera
2009-10-26, 06:58
Medlem
Herr Jernkroks avatar
Citat:
Om man tnker sig att vi ser hur pennan fr ett vrde genom hur dess funktion att skriva p papper ter sig nyttig fr oss, s betyder det inte att pennan, papperet och skriften har ngon slags frhllande som r objektivt mtbart. Det r en mening vi givit till pennan. Vi skulle lika grna kunna tycka att den r vldigt bra till att bita p nr man frsker lsa ett matteproblem, eller att den r ganska dlig till att kasta dart med. Vrdet, vrderingen, r inte av formen eller naturen given. Det r relationen mellan pennan och papperet som r det viktiga, och det finns inte i pennan i sig, utan det r ngot som vi skapar nr vi skriver med pennan. S att sga att man br skriva p papper fr att pennor r bra till att skriva p papper (A -> A) sger ingenting egentligen, det r inget bra etiskt argument.

Men A r A r ju inget stt att vrdera. Det r ju ett axiom som frklarar hur vrlden fungerar. D.v.s. att allting har en specifik natur

Objektivismen erknner mig veterligen inga objektiva vrden. Alla vrderingar r beroende av subjektet. Men om subjektet vrderar pennan s mste subjektet vrdera livet frst. Fr pennan r inte mjlig utan livet.

Dremot s r alla vrden baserade p en objektiv verklighet. Att du kan vrdera pennan fr dess funktion krver att pennan faktiskt existerar och har en specifik funktion. Att pennan har ett A som r ett A. A r A. Att pennan har en objektivt existerande identitet.

Nu r "A r A" iofs inte specifikt objektivistiskt utan det var Aristoteles som kom med det. Aristoteles anvnde inte A r A fr att bevisa logiken (?) utan fr att visa hur vrlden fungerade p ett logiskt stt.

Citat:
Ursprungligen postat av StAugustin
Problemet var snarare att ni tillter extremfall nr ni dmer andra filosofier men inte nr er egna skall dmas.

Precis s. Danke.
Schysst avatar.

Citat:
Ursprungligen postat av B787

Sjlvmord r det logiska att gra om man A) Inte har ngra vrden som krver ditt liv, samt B) Inte tror sig f ngra i samtiden (egentligen samma sak som A) men det blir tydligare shr).
Citera
2009-10-26, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Jernkrok
Men A r A r ju inget stt att vrdera. Det r ju ett axiom som frklarar hur vrlden fungerar. D.v.s. att allting har en specifik natur
Hr talar vi dock om att A ger A, det vill sga ett cirkelargument. Det r funktionalismens krna. Sen var det precis det jag sa ocks, att A -> A inte kan fungera som ett etiskt argument. Dremot beror det p vad du menar med "vrlden", fr varken ett identitetspstende eller ett cirkelargument sger ngonting om hur verkligheten ser ut, dremot kan en sdan logisk sats sga ngot om hur man ser p vrlden, beroende p vad man lser in i variablerna.

Citat:
Objektivismen erknner mig veterligen inga objektiva vrden. Alla vrderingar r beroende av subjektet. Men om subjektet vrderar pennan s mste subjektet vrdera livet frst. Fr pennan r inte mjlig utan livet.
Eftersom det inte skulle finnas en penna att vrdera utan pennans existens, s frstr jag inte vad argumentet r fr att stta livet hgre n pennan. Vrderingar skapas mellan saker och ting, dom finns inte i saker och ting. Existens fre essens.

Citat:
Dremot s r alla vrden baserade p en objektiv verklighet. Att du kan vrdera pennan fr dess funktion krver att pennan faktiskt existerar och har en specifik funktion. Att pennan har ett A som r ett A. A r A. Att pennan har en objektivt existerande identitet.
S du menar att pennan skulle ha kvar sitt varande oavsett om det existerade mnniskor som sg p pennor som ngot-man-skriver-med? Finns det en liten skylt p pennan som berttar fr alla medvetna varelser att den r till fr att skrivas med, s att mnniskor frn alla kulturer, och personer frn andra arter, delfiner och aliens utan hnder, kommer alla att se p pennan som ngot-man-skriver-med?

Citat:
Nu r "A r A" iofs inte specifikt objektivistiskt utan det var Aristoteles som kom med det. Aristoteles anvnde inte A r A fr att bevisa logiken (?) utan fr att visa hur vrlden fungerade p ett logiskt stt.
Det lser jag som "hur Aristoteles sg hur vrlden fungerade"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in