Flashback bygger pepparkakshus!
2009-10-26, 22:52
Medlem
smurfehs avatar
Nevermind. Läste visst fel.
Senast redigerad av smurfeh 2009-10-26 kl. 23:07.
Citera
2009-10-26, 23:36
Medlem
har tänkt köpa 27"an nu, men funderar på om jag ska ta den billigare c2 eller om jag ska ta i5. Spelar bara poker och surfar, men vill inte att den ska kännas slö om 2 år heller. Tror ni den med c2d kommer kännas slö för detta om 2 år?
Citera
2009-10-27, 00:30
Medlem
contrerass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ib7jr
har tänkt köpa 27"an nu, men funderar på om jag ska ta den billigare c2 eller om jag ska ta i5. Spelar bara poker och surfar, men vill inte att den ska kännas slö om 2 år heller. Tror ni den med c2d kommer kännas slö för detta om 2 år?

För att spela poker och surfa så räcker det och blir över med den billigaste, även om 2 år.
Citera
2009-10-27, 15:38
Medlem
Snöjs avatar
Det verkar som att det inte ens går att plugga in en Blu-ray spelare i 27", bara andra macar
http://macworld.idg.se/2.1038/1.264025/nya-imac-kan-bara-ta-in-displayport-video
Citera
2009-10-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Några av mina kollegor har dubbla 30" skärmar när de sitter och programmerar och de hade inga problem att vänja sig
Dubbla 30", nu börjar vi snacka !
Allting är så jävla billigt numer! Idag kan ju vem som helst köpa dubbla 24" om man känner för det.

Kommer ihåg för inte ens 10 år sedan då en kompis skröt om deras nya monitor på jobbet (röntgen-avdelning) som hade extrem upplösning (samma upplösning som nya iMac 27") men den var har jag för mig bara 22" eller 24" och den monitorn kostade då motsvarande nästan en årslön att köpa!
Man tänkte, tänk om man hade den monitorn hemma... och tänk om man till denna hade en dator med 2GHz processor, 2 GB i internminne samt dubbla 200 GB hårddiskar.
Den datorn skulle ju lugnt räcka till år 3000 !
Senast redigerad av Lars365 2009-10-27 kl. 15:59.
Citera
2009-10-27, 21:04
Medlem
Pradaklons avatar
Nu förstår jag ingenting här, har iMac 21,5" Miniport eller inte?

http://webshop.macoteket.se/ProductSheet.aspx?prd=16826399

Där står det ju "Bildskärmskontakt - Mini DisplayPort", så då borde jag kunna skaffa kontakt för HDMI-ingång så jag kan ha min BD-spelare inkopplad där för filmtittande direkt i iMacen?
Citera
2009-10-27, 21:30
Medlem
details avatar
Tänkte köpa 27" med i5, undrar också hur den där bildskärmskontakten fungerar, finns det något sätt att koppla mitt wii som använder scart till iMac skärmen ?
Citera
2009-10-27, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pradaklon

Där står det ju "Bildskärmskontakt - Mini DisplayPort", så då borde jag kunna skaffa kontakt för HDMI-ingång så jag kan ha min BD-spelare inkopplad där för filmtittande direkt i iMacen?
http://macworld.idg.se/2.1038/1.264025/nya-imac-kan-bara-ta-in-displayport-video
Ingen iMac har ingång till annat än enheter med Mini DisplayPort, alltså MacBook och liknande. iMac 21,5" har ingen videoingång överhuvudtaget.
Citera
2009-10-27, 23:06
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pradaklon

Som Bantumi säger.
På 21.5" fungerar Mini Displayporten bara åt ett håll, alltså "utåt". Man kan t.ex koppla in en extra skärm.

På 27" fungerar Mini Displayporten åt båda hållen, du kan alltså både koppla in en extra skärm (utsignal) eller koppla din macbook till iMacen för att få två skärmar på macbooken (insignal).

Det som nyligen kommit fram är dock att endast andra prylar med Mini Displayport kommer att kunna användas för insignalen på 27", så även om man hade en adapter (t.ex mini displayport -> hdmi) så skulle det inte fungera. Alltså kan man endast koppla in andra macar till imacen (och även vissa PCs som råkar ha denna port), inte blu-ray spelare m.m.

För att korta ner det; Din nyinköpta 21.5" har bara en utsignal på din Mini Displayport.
Citera
2009-10-28, 01:05
Medlem
Var skickas datorn ifrån egentligen? Beställde min igår, den är i eindhoven just nu..
Citera
2009-10-28, 03:58
Medlem
Snöjs avatar
Holland brukar de skickas ifrån.

Någon som vet vilket som är mest rätt att säga förresten? Holland eller Nederländerna? Länder med två namn är så krångligt
Citera
2009-10-28, 08:22
Medlem
Roffe83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Som Bantumi säger.
På 21.5" fungerar Mini Displayporten bara åt ett håll, alltså "utåt". Man kan t.ex koppla in en extra skärm.

På 27" fungerar Mini Displayporten åt båda hållen, du kan alltså både koppla in en extra skärm (utsignal) eller koppla din macbook till iMacen för att få två skärmar på macbooken (insignal).

Det som nyligen kommit fram är dock att endast andra prylar med Mini Displayport kommer att kunna användas för insignalen på 27", så även om man hade en adapter (t.ex mini displayport -> hdmi) så skulle det inte fungera. Alltså kan man endast koppla in andra macar till imacen (och även vissa PCs som råkar ha denna port), inte blu-ray spelare m.m.

För att korta ner det; Din nyinköpta 21.5" har bara en utsignal på din Mini Displayport.

Har läst runt lite angående ingången på 27" iMacen och som jag förstod det är det adaptrarna i dagsläget som inte klarar av o skicka signalen åt båd håll.
Detta lär väl lösas inom en snar framtid dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Holland brukar de skickas ifrån.

Någon som vet vilket som är mest rätt att säga förresten? Holland eller Nederländerna? Länder med två namn är så krångligt

Saxat från wikipedia.
"Nederländerna kallas ofta Holland, vilket egentligen endast är namnet på en del av landet"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in