2014-02-17, 20:07
Medlem
Strawberryns avatar
Några måsten i min köttfärssås är; gul lök, sambal oelek, köttbuljongtärning och basilika (eller pizzakrydda)
Citera
2014-02-17, 20:09
Medlem
Köper kryddor från Gotland.
Finns ett ställe som heter Krusmyntagården som säjer köttfärskrydda innehållande Ingredienser: Salt, rosmarin, chili, paprika, kryddpeppar, nejlika, lök, vitlök, koriander, sv peppar, vitpeppar, spiskummin, socker, cayenne, veg. olja.

Rekommenderas!
Citera
2014-02-17, 20:15
Medlem
MuskelManias avatar
1 lök
4 klyftor vitlök
2 burkar krossade tomater
2 tsk sambal oelek
½ paprika
500g nötfärs
1 matsked kalvfond
10-15 st chaminjoner utan stjälk
1,5 dl rödvin
½ matsked socker.

Låt det stå och puttra länge.
Citera
2014-02-17, 20:18
Medlem
hazzos avatar
I min köttfärsås har jag nötfärs, blandfärs tycker jag kan funka till köttbullar. Det som ger den spännande smaken o fylligheten är spansk peppar. Gärna lite paprikapulver o snåla inte med den gula löken. Ofta har man även i för lite salt. Dijonsenap sitter som en smäck i många köttgrytor, men inte i köttfärssås. Sedan gärna lite gröna kryddor som basilika. O självklart några vitlöksklyftor. Utifrån grunden kan man sen experimentera.
Citera
2014-02-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polarvarg
En builjongtärning, fördel kött eller kalv?

Kalv har en rundare fylligare smak. Lös upp det i lite varmt vatten så du inte får klumpar.
Citera
2014-02-17, 20:23
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Använd schyssta krossade tomater, finns ettitalienskt märke som heter pompa pomadori eller nåt. Blir fantastiskt bra. Sen mycket lök förstås, helst ganska rå. Sen är det ju inte helt fel med olika örtkryddor i
Citera
2014-02-17, 20:24
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polarvarg
En builjongtärning, fördel kött eller kalv?
Skriver under på detta, tycker det funkar med grönsaksbuljong också!
Citera
2014-02-17, 20:27
Medlem
wargars avatar
Vitlök! För guds skull, vitlök!
Citera
2014-02-17, 20:30
Medlem
tuffkatts avatar
Finhackade bitar med skinka är ett ett tips.
Citera
2014-02-17, 20:34
Medlem
KaptenKattens avatar
Släng i lite kalvfond eller varför inte lite oyster sauce för sältan. Jag reder alltid min köttfärssås med grädde och/eller creme fraiche. Blir krämigt och tycker också att det ser trevligare ut. När det gäller kryddningen så brukar jag ha i ganska stora mängder paprikapulver. Sen cayenne, sambal oelek och andra starka kryddor. Och glöm fan inte lök och vitlök!
Citera
2014-02-17, 20:35
Medlem
Vindens avatar
Det här har nog sagt några gånger redan men det tål att upprepas. Hemligheten med en riktigt god köttfärssås är att den ska ta tid. Ju längre tid desto bättre.

Det ska alltsdå stå och puttra minst en timme. Längre om du har tålamod. När det blivit för tjockt fyller du på med vätska, förslagsvis vatten, sen fortsätter du och låta det stå och puttra. Upprepa ett flertal gånger. Köttfärssås, om den ska bli god, är inget man slänger ihop på en kvart oavsett vad kompisar, föräldrar eller kokböcker säger.

Det du kiänner, att det smakar tomat och köttfärs är alltså helt enkelt beroende på att det inte fått stå och koka ihop tillräckligt länge.
Detta är "hemligheten". Det finns ingen annan hemlighet. Sen kryddar du med valria kryddor. Själv älskar jag att ha i sambal och/eller finhackade jalapenos. Misslyckas aldrig.
Citera
2014-02-17, 20:42
Medlem
nymanos avatar
Riven rotselleri och morötter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in