2014-02-17, 19:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Mise en place är minst lika viktigt, förmodligen viktigare, för oss mindre begåvade.
Absolut. Det är ju något som en novis inte tänker på direkt. Nämligen hur fort allting går vid spisen och hur kort tid man har på sig för att plocka fram diverse råvaror/ingredienser/kryddor/verktyg/kastruller/grytor och pannor.

Ännu jobbigare blir det förstås om man lagar mat på okänd mark, dvs i ett nytt krogkök eller hos vänner och bekanta.

~Paul~
Citera
2014-02-17, 19:24
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Jag tycker min blir jävligt god.
  • Köttfärs 500g
  • 1-2 gullök (beroende storlek)
  • 1 vitlöksklyfta
  • Felix Chilisås
  • Svartpeppar, salt och kött- och grillkrydda
  • Matlagninsgrädde

Tycker detta ger bra resultat.
Brukar steka och krydda köttfärsen, sedan hälla på chilisåsen.
Låta köttfärsen och chilisåsen jobba ihop sig, sedan häller jag på lite matlagningsgrädde.
Citera
2014-02-17, 19:29
Medlem
CaptainBlueshearts avatar
Bryn köttfärsen ordentligt innan vätska tillsätts.
Citera
2014-02-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Ajvar is the shit. ALLT blir godare med ajvar!

Jepp...Vill man ha den lite starkare så har man i hot ajvar...använder den i min chilli con carne med, blir gott!
Citera
2014-02-17, 19:32
Medlem
Errhhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tackar ödmjukast!

Största faran är faktiskt att man bränner vid maten! Se upp med det där! Man får vara som en hök vid spisen. Så fort man vänder ryggen till så nog är det torrt i grytan och alltsammans förstört .

En annan fallgrop kan vara saltet. Det är lätt att addera de olika ingredienserna utan att tänka på den gemensamma sältan.

Slutligen. Placera ut allt som skall vara med i grytan innan själva tillagningen. När det väl hettar till så går stegen så fort efter varandra att just risken för vidbränd mat är stor. Man hinner helt enkelt inte leta efter de olika råvarorna/ingredienserna när väl maten står på spisen.

~Paul~

Tack för tipsen!
Jag ska göra mitt bästa för att komma ihåg att återkomma med resultat.

mvh
Citera
2014-02-17, 19:33
Medlem
En äkta Bolognese skall göras med Pancetta och kycklinglever. Samt hälften kalvfärs och hälften fläskfärs (eller blandfärs). Morot ger sötma och selleri lite sting. Lite rödvin och parmesan i såsen gifter sig bra. Lök och vitlök som någon skrev. Rosmarin och pancettan hittar varandra.

Jag har snott detta recept för jag orkade inte skriva om det. Jag vill gärna tillsätta en deciliter kalvfond när jag brynt köttet. För få ytterligare smak.

180 gram Pancetta, sidfläsk eller bacon går också bra
1 st gul lök(ar), finhackad
300 gram kalvfärs
300 gram fläskfärs
smör
1 st morot, riven
1 st selleri, riven
100 gram kycklinglever, finhackad
1 burk(ar) passerade tomater
100 gram parmesanost, riven
3 dl rött vin
1 stjälk(ar) rosmarin
0,5 st muskot, färskriven
2 st vitlöksklyfta(or), finhacka

Värm upp en stekpanna och fräs pancetta, lever och vitlök. Häll över i en gryta.

Stek löken, fläskfärsen och kalvfärsen, ev. i lite smör om det riskerar att fastna. Rör om då och då och häll över i grytan när allt köttet fått färg.

Riv i morot och selleri. Häll i vinet och tomaterna

Krydda med muskot, rosmarin parmesanost.

Nu ska grytan puttra, gärna upp till tre-fyra timmar. Den här rätten blir minst lika bra dagen efter då den har ”satt sig” ännu mer.

Serveras helst enligt mig med Fettuccine.

Blir det mer än du kan äta så kan du frysa det och ta fram en annan dag och värma. Blir nästan lika gott andra gången.
Citera
2014-02-17, 19:36
Medlem
AA_Swedens avatar
Här är några mer udda ingredienser som jag provat (inte samtidigt dock):
- bananskivor
- kokosflingor
- jordnötter
- sötsur sås

Alla funkar!

Prova vet jag - blir lite roligare om man blandar i något oväntat.
Citera
2014-02-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AA_Sweden
Här är några mer udda ingredienser som jag provat (inte samtidigt dock):
- bananskivor
- kokosflingor
- jordnötter
- sötsur sås

Alla funkar!

Prova vet jag - blir lite roligare om man blandar i något oväntat.

Man kan också ta en stor fet joint och röka på. Funkar också.

Pratar vi om göra en riktig bolognese eller en mångfaldsröra?

Banan är nästan att häda när man lagar mat. Sötsur sås likaså.

Kokos är användbart. Har spännande recept med kokos. Jordnötter med. Men inte i en bolognese.
Citera
2014-02-17, 19:52
Medlem
Starobrnos avatar
Adda (förutom paprika, tomat etc) hela burkchampinjoner, svartpeppar, vitlök, gul lök, lite jalapeno. Svampen tidigt och löken sent. Och på slutet lite grädde och ädelost.
Citera
2014-02-17, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Adda (förutom paprika, tomat etc) hela burkchampinjoner, svartpeppar, vitlök, gul lök, lite jalapeno. Svampen tidigt och löken sent. Och på slutet lite grädde och ädelost.

Ädelost? Dödar alla andra smaker och tar över alla andra smaker om du inte har något väldigt sött. Ädelost kan man äta med aprikosmarmelad och digistivekex. Ädelost i mat är att döda alla andra smaker om du inte har massor av söta saker.

Tre saker jag har svårt för i mat. Banan, ananas och ädelost. Alla tre är svåra att balansera med andra ingredienser.
Senast redigerad av KlasMydia 2014-02-17 kl. 20:02.
Citera
2014-02-17, 20:02
Medlem
Storsnusarns avatar
Jag brukar ibland steka sidfläsk/bacon tillsammans med hela vitlöksklyftor som blivit ringlade med honung, vid sidan av och sen hiva ner i köttfärssåsen. Try it!

MvH
Citera
2014-02-17, 20:04
Medlem
Polarvargs avatar
En builjongtärning, fördel kött eller kalv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in