Mitt recept är så likt era andras att det känns onödigt att dra upp det.
Däremot måsta jag nämna koktiden! Min sås dras igång efter lunchen, sen puttrar den fram till midagen. Åtminstonde 2-3 timmar. Jag tycker det blir en finare smak då jag annars tycker att tomatsmaken kan bli för skarp.
400 g köttfärs (helst någotsånär mager, antingen bland eller nöt)
1 paket COOP krossade tomater med chili <--- Bästa produkten på COOP
1-2 vanliga röda chilifrukter
3-4 färska champinjoner
1-2 gula lökar beroende på storlek
2 vitlöksklyftor
En skvätt tomatpuré
Övrigt
Oregano, basilika, svartpeppar, salt och eventuellt chilipeppar.
Senast redigerad av p0ope 2010-10-23 kl. 17:12.
500g nymalen nötfärs
2 st finhackade kycklinglevrar
1 stor gul lök
ett paket pancetta
1 halv rotselleri
2 burkar plommontomater
2 st peperoncine (alt en msk chilipulver)
4 rejäla vitlöksklyftor
2 msk torkad oregano
1 glas rödvin
1 finhackad alt. riven morot
4 msk tomatpuré
3 st Lagerblad
färsk basilika, salt och nymalen svartpeppar.
Så här gör du:
finhacka löken, moroten och vitlöken.
Hetta upp olivolja i en gryta och fräs lök, vitlök, finhackad rotselleri, finhackad pancetta och peperoncine ett par minuter.
Rör sedan i färsen och finfördela den i pannan tillsammans med tomatpurén och den hackade moroten.
häll i plommontomaterna med sin juice samt kycklinglevern och rödvinet.
Krydda med oregano, salt, peppar samt lagerbladen.
Låt sjuda under lock i minst 5 timmar.
Hacka basilikan och rör ned fem minuter innan servering.
Servera med spaghetti och nyriven parmesan (Har du ketchup till så kommer jag att klösa dig i röven)
Senast redigerad av Kattolf 2010-10-24 kl. 17:41.
Jag har gjort köttfärssås hela mitt liv och provat många knep som många andra här testat. Det finns en rad problem att lösa som att många smaker har svårt att fästa på tomatsås, även den normalt starka vitlöken. Jag har experimenterat en del med buljonger och kommit fram till att det inte kan komma nåt gott från det. Vissa moment är avgörande och det är inga problem att göra en god tomatsås med enbart passerade tomater.
Använd smör inte olja (knappast italienskt men ändå godare då vi inte har solmogna tomater ändå), stek lök och paprikapulver så att det blir en härlig blandning som luktar gott. Stek sedan köttfärsen med peppar och sedan i med de passerade tomaterna. Salta rikligt, in med en skvätt honung eller socker och pressa i en vitlöksklyfta i slutet. Snabbt, enkelt och väldigt gott.
Sist jag lagade en köttfärsås vart det något åt de här hållet!
Krossade tomater(Mutti eller vafan dom heter)
Lök 3 stycken medelstora
Köttfärs 800gram
Chipotle chili
4 habanero
Rött vin
salt peppar
grädde
lite socker!
Först kokade jag upp krossade tomaterna tillsammans med en liten skvätt vin och färska örter organo timjan basilika + sockret! lät de stå å sjuda medans jag steka på köttfärsen tillsammans med löken och 3 habanero+chipotle, sedan när köttfärsen är 70-80% klar börjar man med att hälla ner vin, koka ner mer vin och koka ner det! efter 2 nerkokningar så häller man på tomatsåsen och grädden, sedan låter allt stå och puttra ungefär en timme, sedan garnerar man med den sista habaneron och smakar av med salt och peppar!
Även haft ner Salami i denna variant med väldigt fina resultat (Jag stekte på den först så den skulle bli lite mindre "fettig")
Bondpojken
"Edit skrev lite småfel"
Senast redigerad av Bondpojken 2010-11-06 kl. 13:30.
Köttfärs, tomatsås, grädde, salt & peppar, lök, morötter, SOCKER & CURRY.
Blir grymt Tyckte också det lät konstigt med socker och curry i såsen, men gud så fantastisk köttfärsås man kan göra med dessa.
vad komplicerade recept alla kör med. själv brukar jag göra väldigt enkelt med det blir väldigt gott ändå:
500g köttfärs
1 stor gul lök
krossade tomater gärna mutti
1/2 grön paprika
lite mindre än 1 grönsaksbuljongtärning
champinjoner (obs absolut inget spad)
Heinz Chilisås
Salt
Peppar
speciellt den gröna paprikan tycker jag är viktig för en smarrig köttfärssås!
Helt sjukt hur mycket jobb folk lägger ner på köttfärssås.
Själv gör jag det så simpelt som möjligt.
500g blandfärs
1 stor gul lök
4-5 vitlöks klyftor
svamp
1 burk Wills'y oliver med chili
2 tetrapack med krossade tomater
Kryddar med svartpeppar, salt, torkad chili, stark paprikapulver och cayennepeppar.
Fräser till all lök och svamp, steker färsen sen blandar ihop allt annat. Låter skiten koka upp och sen fyller på med vatten upp till kanten på pannan och sänker värmen, äter när det är rätt konsistens (ca 30min).