Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-10-18, 21:12
  #1
Medlem
cpapas avatar
Hej!

Jag vill fixa så att släkt och vänner kan ta del av material som jag har fotat och filmat. Men, det finns några problem på horisonten.

1. I släkten och bland vännerna finns det folk som knappt kan flytta muspekaren utan att titta på musen.
2. Materialet skall inte finnas tillgängligt för "allmän beskådan".
3. Låg arbetsbörda för mig.

Så, jag söker en "användarvänlig" lösning, lätt att implementera som är skitenkel att rulla ut, administrera och fylla på med material. FTP är för svårt (att använda, jag lovar ); webbserver är möjligt, men känns som overkill för endast detta syfte.

Finns det någon annan lösning som är hyfsat smidig, plattformsoberoende och uppfyller kraven ovan? Förslag!?
Citera
2009-10-18, 21:49
  #2
Medlem
junks avatar
Verkar enklast att sätta upp en webserver med ett simpelt login till som du sprider till nära och kära =)

Då kan du ju skicka ett mail med url

Alternativt om det är semesterfoton finns det ju fina fotoalbum som går att få snyggt enkelt till apache tex.
Citera
2009-10-18, 22:20
  #3
Medlem
cpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Verkar enklast att sätta upp en webserver med ett simpelt login till som du sprider till nära och kära =)

Då kan du ju skicka ett mail med url

Alternativt om det är semesterfoton finns det ju fina fotoalbum som går att få snyggt enkelt till apache tex.

Det är ju ett bra alternativ och ett som går att bygga ut också. Det kommer definitivt att bli en framtida lösning, jag har bara inte tillfälle att realisera den just nu.

Har ni några förslag på p2p-lösningar som är snabba att sätta upp? Typ, en publik bittorrent-tracker eller dylikt? Erfarenheter?
Citera
2009-10-18, 22:28
  #4
Medlem
Jaovets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpapa
Det är ju ett bra alternativ och ett som går att bygga ut också. Det kommer definitivt att bli en framtida lösning, jag har bara inte tillfälle att realisera den just nu.

Har ni några förslag på p2p-lösningar som är snabba att sätta upp? Typ, en publik bittorrent-tracker eller dylikt? Erfarenheter?

Det är väl mer komplex än en webserver?
Citera
2009-10-19, 01:13
  #5
Medlem
m0gs avatar
Att sätta upp en bittorrenttracker är garanterat krångligare än att sätta upp en apacheserver med en lösenordsskyddad mapp
Citera
2009-10-19, 01:55
  #6
Medlem
cpapas avatar
Ursäkta, jag var otydlig! Jag tänkte inte sätta upp en tracker utan använda en publik/öppen tracker . Efter ett test så verkar det fungera rätt smidigt som en temporär lösning (vi får väl se om hela semestern ligger ute på nätet snart! )

Fortsatta tips mottages gärna!
__________________
Senast redigerad av cpapa 2009-10-19 kl. 01:58.
Citera
2009-10-19, 02:09
  #7
Medlem
st0ckiss avatar
Kolla programmet Easy File Sharing Web Server ( http://www.sharing-file.com ). Snabbt, smidigt och enkelt.
Programmet gör en hemsida automagiskt åt dig som filerna läggs "upp" på.
Personer med inloggning kan sedan logga in och ladda ner filerna från din dator.
Citera
2009-10-19, 02:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cpapa
Har ni några förslag på p2p-lösningar som är snabba att sätta upp? Typ, en publik bittorrent-tracker eller dylikt? Erfarenheter?
Citat:
Ursprungligen postat av cpapa
Ursäkta, jag var otydlig! Jag tänkte inte sätta upp en tracker utan använda en publik/öppen tracker . Efter ett test så verkar det fungera rätt smidigt som en temporär lösning (vi får väl se om hela semestern ligger ute på nätet snart! )

Fortsatta tips mottages gärna!
Det jag direkt kom att tänka på är den här sidan/tjänsten: http://mintorrent.se. En enkel tracker som inte indexerar torrents för sökning. Man bestämmer själv vilka man vilka man vill ska hitta torrent-filen. Får dock erkänna att jag aldrig nyttjat denna tjänst själv.
Citera
2009-10-19, 13:34
  #9
Medlem
cpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackuess
Det jag direkt kom att tänka på är den här sidan/tjänsten: http://mintorrent.se. En enkel tracker som inte indexerar torrents för sökning. Man bestämmer själv vilka man vilka man vill ska hitta torrent-filen. Får dock erkänna att jag aldrig nyttjat denna tjänst själv.

Jag testade OpenBitTorrent. Fördelen med denna är att man slipper att registrera sig eller ladda upp sin torrent någonstans. Man distribuerar helt enkelt torrentfilen till de som ska kunna ladda ner filerna och OpenBitTorrent står endast för trackern. Det känns lite tryggare att dela ut torrentfilerna själv än att "outsourca" distributionen till en okänd part.

Citat:
Ursprungligen postat av OpenBitTorrent.com
OpenBitTorrent - An open tracker project

OpenBitTorrent is a bittorrent tracker free for anyone to use. You don't need to register, upload or index a torrent anywhere, all you have to do is to include the OpenBitTorrent tracker URL in your torrent.

PS. Sedan får vi se om torrentlösningen accepteras bland vilse-i-pannkakan, annars får de vänta tills jag får tid med min server

Fler förslag på lösningar mottages gärna!
Citera
2009-10-19, 16:24
  #10
Medlem
m0gs avatar
Om du kör en egen server, har du då tänkt köra den hemifrån? Vilken plattform i så fall?

Om du har en server som kör debian/ubuntu är det ungefär såhär enkelt at styra upp lösenordsskyddad webserver (ja, jag tycker fortfarande det är ett smidigt alternativ ):

Fördel: Enkelt för släkten (öppna url i webbläsaren, skriv in användarnamn/lösenord)
Nackdel: Du måste köra en egen server. Fast det måste du ju göra med de flesta lösningar om du vill att filerna ska vara tillgängliga 24/7.
Citera
2009-10-20, 01:02
  #11
Medlem
cpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0g
Om du kör en egen server, har du då tänkt köra den hemifrån? Vilken plattform i så fall?

Om du har en server som kör debian/ubuntu är det ungefär såhär enkelt at styra upp lösenordsskyddad webserver (ja, jag tycker fortfarande det är ett smidigt alternativ ):

Fördel: Enkelt för släkten (öppna url i webbläsaren, skriv in användarnamn/lösenord)
Nackdel: Du måste köra en egen server. Fast det måste du ju göra med de flesta lösningar om du vill att filerna ska vara tillgängliga 24/7.

Det kommer definitivt att bli en serverlösning, känns som om jag har snackat ner flygplan hela kvällen när jag har försökt att få torrentlösningen att fungera rent praktiskt. Varför gör de inte som jag säger!?

Det blir att åka ner och köpa på mig en del hårdvara imorgon så att jag inte bara får en webserver utan ett helt jävla intelligent hus som räknar ut väderprognoser och löser folding at home under uppstarten. Jag som bara ville dela med mig mina semesterbilder.
Citera
2009-10-20, 01:09
  #12
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ergo1024



Upp upp.

Citat:
Ursprungligen postat av cpapa
Det kommer definitivt att bli en serverlösning, känns som om jag har snackat ner flygplan hela kvällen när jag har försökt att få torrentlösningen att fungera rent praktiskt. Varför gör de inte som jag säger!?

Det blir att åka ner och köpa på mig en del hårdvara imorgon så att jag inte bara får en webserver utan ett helt jävla intelligent hus som räknar ut väderprognoser och löser folding at home under uppstarten. Jag som bara ville dela med mig mina semesterbilder.


Kolla in Easy File Sharing Web Server som sagt. Upprepar mig då du inte verkar tagit notis om det. Skitsimpelt program, mycket lättare än så kan det inte bli. Varken för dig eller dina släktingar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback