2010-01-21, 15:22
Medlem
strawberrykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Det är ju så jävla dyrt, typ ett fyll för 100:-
Men så äkta som du är så rackar du väll ändå?

Vill man ha bra bläck får man 1.Lära sig göra eget, eller 2.Köpa bläck, det är dyrt oavsett, det man får ut av oink jämfört med grog är värt det, iaf. om du inte kan göra själv.
Citera
2010-01-21, 15:30
Medlem
Sneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strawberryking
Men så äkta som du är så rackar du väll ändå?

Vill man ha bra bläck får man 1.Lära sig göra eget, eller 2.Köpa bläck, det är dyrt oavsett, det man får ut av oink jämfört med grog är värt det, iaf. om du inte kan göra själv.

Jag gör både och. Både köper och gör själv.

Gör man själv kan man få mer bläck till priset av vad köp bläck kostar, vilket är bra.

Jag har räknat ut att det inte skiljer sig särskilt mycket i pris om man gör eget eller köper t.ex en flaska Grog för 120kr. Först måste du köpa bläckpennor (eller racka, då blir det iofs billigare) lösningsmedel behöver man också, + andra ingredienser.

Jag kan dela med mig av mitt recept till de som vill:

Rör från bläckpennor. Klipper de på mitten och lägger i en tom cola flaska. Antalet brukar variera från 25-100 bläckpennor för min del.

Efter jag har lagt ner alla rör i flaskan häller jag ner lösningsmedel som aceton. Aceton tycker jag funkar bra så det är vad jag använder.

Efter jag har acetonen och rören i flaskan, skakar jag. Sen låter jag det stå i några timmar/över natten. Dagen efter skakar jag lite igen, och så tillsätter jag lite WD-40 spray i bläcket. Inte mycket, men några sprut.

Sen tar jag en svart skoputs medel och häller i. Det gör så att bläcket blir svartare, och tål solljus och annat bättre eftersom skoputsen blir som ett skyddande lager.

That's how I rock!
Citera
2010-01-21, 15:52
Medlem
strawberrykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Jag gör både och. Både köper och gör själv.

Gör man själv kan man få mer bläck till priset av vad köp bläck kostar, vilket är bra.

Jag har räknat ut att det inte skiljer sig särskilt mycket i pris om man gör eget eller köper t.ex en flaska Grog för 120kr. Först måste du köpa bläckpennor (eller racka, då blir det iofs billigare) lösningsmedel behöver man också, + andra ingredienser.

Jag kan dela med mig av mitt recept till de som vill:

Rör från bläckpennor. Klipper de på mitten och lägger i en tom cola flaska. Antalet brukar variera från 25-100 bläckpennor för min del.

Efter jag har lagt ner alla rör i flaskan häller jag ner lösningsmedel som aceton. Aceton tycker jag funkar bra så det är vad jag använder.

Efter jag har acetonen och rören i flaskan, skakar jag. Sen låter jag det stå i några timmar/över natten. Dagen efter skakar jag lite igen, och så tillsätter jag lite WD-40 spray i bläcket. Inte mycket, men några sprut.

Sen tar jag en svart skoputs medel och häller i. Det gör så att bläcket blir svartare, och tål solljus och annat bättre eftersom skoputsen blir som ett skyddande lager.

That's how I rock!
När jag säger göra bläck, så snackar jag verkligen inte om att späda ut bläckpennor, det är knappast samma sak.
Citera
2010-01-21, 16:12
Medlem
Sneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strawberryking
När jag säger göra bläck, så snackar jag verkligen inte om att späda ut bläckpennor, det är knappast samma sak.

Jo, man GÖR ju inte bläcket då, men det är ett enkelt sätt att göra något eget som funkar bra.
Citera
2010-01-23, 01:16
Medlem
happyfac33s avatar
Ok nu är det såhär, köpte mig en ny tom squeezer " http://www.highlights.nu/index.php?s...phex=&pid=2127 "
men udden har fastnat i korken, ska den göra det? Vet inte hur man ska få bort udden där ifrån så den sitter på pennan istället.
Citera
2010-01-23, 01:54
Medlem
horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyfac33
Ok nu är det såhär, köpte mig en ny tom squeezer " http://www.highlights.nu/index.php?s...phex=&pid=2127 "
men udden har fastnat i korken, ska den göra det? Vet inte hur man ska få bort udden där ifrån så den sitter på pennan istället.

Pilla ut den med en penna eller något.
Citera
2010-01-23, 02:17
Medlem
happyfac33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Pilla ut den med en penna eller något.
har försökt, den sitter verkligen stenhårt.. kanske något fabriksfel
Citera
2010-01-23, 02:48
Medlem
Glad packs avatar
Citat:
har försökt, den sitter verkligen stenhårt.. kanske något fabriksfel

Äeeeh. Stoppa in en kniv i skarven och försök bända loss den eller bit loss den.
Citera
2010-01-23, 11:43
Medlem
horses avatar
Hur f*n får man upp en Witches Brew(?) som locket sitter som sten på?
Några tips?

H.
Citera
2010-01-23, 13:00
Medlem
parkråttas avatar
Citat:

Vet vad du menar. Det brukar fungera att slå korken hårt mot et plant underlag, så ramlar den ur.

Citat:
Ursprungligen postat av Horse
Hur f*n får man upp en Witches Brew(?) som locket sitter som sten på?
Några tips?

Sätt på dig diskhandskar och skruva, spola den undervarmvatten och skruva, linda den med gummisnoddar och skruva... finns många sätt. Se till att du vet vilket håll gängorna är åt också innan du börjar.
Citera
2010-01-23, 13:49
Medlem
Vart är de bästa(billigaste) stället att köpa aceton på? Finns det ganska billigt att köpa i vanliga affärer? hur mkt behöver man för att rengöra en ca. 10 caps? Kan man typ rengöra hälften och sen "återanvända" acetonet till andra hälften dan efter?
Citera
2010-01-23, 15:00
Medlem
Glad packs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izadim
Vart är de bästa(billigaste) stället att köpa aceton på? Finns det ganska billigt att köpa i vanliga affärer? hur mkt behöver man för att rengöra en ca. 10 caps? Kan man typ rengöra hälften och sen "återanvända" acetonet till andra hälften dan efter?

Köp en flaska aceton utan olja på ICA, den duger fint och du slipper köpa en dunk. Kostar runt 15 riksdaler har jag för mig.
Ja det borde funka att rengöra hälften åt gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in