2008-11-14, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Necrodomus
Hittade en gammal flaska röd Corio. Så jag gjorde en laddning där jag körde ned ganska mycket methyleneblått. Dock har jag märkt att det uppstår ett problem på vissa ytor. Eller de flesta ytor ska jag nog säga. Jag ska försöka förklara så ingående som möjligt så kanske någon vet vad jag kan göra åt saken.

• I flytande form är bläcket mörkblått.
• När jag skriver med pennan blir det lila (vilket var tanken).
• När bläcket torkar(förutom på vissa betongytor) blir det rosa.

Jag har experimenterat lite och kommit fram till att när det torkar så delar bläcket och pigmentet jag tillsatt på sig. Det blå pigmentet kan då tas bort eller i varje fall smetas ut med vatten(men det rosa är vattenfast).

Lustigt är att det verkar som att det tillsatta pigmentet stjäl med sig lite utav det röda orginalpigmentet när det separerar från bläcket, därav den rosa färgen.

Tankar och tips välkomnas från alla hobbykemister.
Ett tips kan vara att blanda methylene blåa med blått ink.. eller violett! så ska det nog gå bättre
Citera
2008-11-14, 21:56
Medlem
Rikard_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alwx
Ett tips kan vara att blanda methylene blåa med blått ink.. eller violett! så ska det nog gå bättre
Det är nog inte det som är problemet.
Citera
2008-11-15, 11:34
Medlem
Necrodomuss avatar
Jag tyckte Rikard uttryckte sig ganska bra...
Citera
2008-11-15, 20:21
Medlem
Meilmans avatar
Efter att ha läst 32 sidor av denna tråd hittar jag fortfarande inget recept för hur man kan göra ett anständigt ink av spray färg...

Lite toyigt, but still, kan nån ba dela me sig av medel som behöver tillsättas för ett anständig(förstår att var o en har sina hemligheter) ink?

Tack i förväg!
Citera
2008-11-15, 20:29
Medlem
Rands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meilman
Efter att ha läst 32 sidor av denna tråd hittar jag fortfarande inget recept för hur man kan göra ett anständigt ink av spray färg...

Lite toyigt, but still, kan nån ba dela me sig av medel som behöver tillsättas för ett anständig(förstår att var o en har sina hemligheter) ink?

Tack i förväg!

Var beredd på att det kan smälla och du har färg överallt.
Skaka, pys, skaka, pys, skaka, pys, skaka,pys osv osv
Mer än så kan jag inte vara till hjälp med.
Citera
2008-11-15, 23:15
Medlem
Rikard_s avatar
Citat:

Tack i förväg!
töm spray kannan i en pet-flaska. Låt stå typ ett dygn eller mer med korken av, för att bli av med lösningsmedel och skit så att den inte exploderar. Sen häller du i ditt val utav lösningsmedel tills du får en bra konstistens.
Citera
2008-11-16, 10:28
Medlem
Fourtwosixs avatar
Citat:

Tack i förväg!

Med tanke på att tråden är på 370 sidor i "tio-inlägg-per-sida-upplägget" så har du en del att läsa.
Citera
2008-11-16, 13:54
Medlem
Rullkardins avatar
Citat:

Tack i förväg!

Använd montanas chrome..
Citera
2008-11-16, 14:45
Medlem
teknosolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard_
töm spray kannan i en pet-flaska. Låt stå typ ett dygn eller mer med korken av, för att bli av med lösningsmedel och skit så att den inte exploderar. Sen häller du i ditt val utav lösningsmedel tills du får en bra konstistens.
Jag får bara hålla med, av egna erfarenheter. (explosioner etc...) MEN låt inte petflaskan stå öppen INOMHUS i ditt RUM DÄR DU SOVER Jag kunde knappt vakna dagen därpå, så dåsig var jag
Citera
2008-11-16, 16:31
Medlem
strawberrykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknosolv
Jag får bara hålla med, av egna erfarenheter. (explosioner etc...) MEN låt inte petflaskan stå öppen INOMHUS i ditt RUM DÄR DU SOVER Jag kunde knappt vakna dagen därpå, så dåsig var jag
haha, liknande fel har tyvär även jag gjort
Citera
2008-11-16, 16:58
Medlem
saturs avatar
Testa in sprayfärg, mer värt att blanda aceton i väggfärg i så fall
Citera
2008-11-16, 23:10
Medlem
soewhats avatar
Udd i hemmet ?

Något bra tips om man skulle göra en udd med saker i hemmet